ده سرویس کاربردی جدید گوگل

ندا لهردی

در سال‌های اخیر با گسترش کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، تقریبا اغلب افراد دنیا کمابیش با این کاربردها و کاربری‌های آشنا شده‌اند. در این میان، اما شرکت‌های بزرگ و فعال طبیعتا سهم بیشتری از این روند را در اختیار داشته و دارند. درست به همین دلیل هم هست که دیگر این روزها اغلب افراد در کشورها و مناطق مختلف دنیا با نام‌هایی مانند گوگل، مایکروسافت، یاهو و... بیگانه نیستند. در حقیقت خدمات و محصولات مختلف و متعددی که این شرکت‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهند، به محبوبیت و شهرت آنها در میان افراد اضافه می‌کند. در این میان، اما گوگل به واسطه موتور جست‌وجوی قدرتمند و پرطرفدارش توانسته است نظر کاربران بیشتری را به خودش جلب کند. تعداد بازدیدکنندگان و کاربران سرویس‌های مختلف این شرکت گواه خوبی برای این موضوع است. با این همه اما هنوز بسیاری از سرویس‌ها و محصولات این شرکت برای بعضی از کاربران ناشناخته است. از آنجایی که آشنایی با این خدمات می‌تواند برای اغلب کاربران جالب توجه بوده و حتی پاسخی برای نیازهای آنها باشد، بعضی از سرویس‌های جدید گوگل را که احتمالا بعضی از افراد هنوز با آنها آشنایی ندارند در زیر معرفی می‌کنیم.

Google Wave: این سرویس در واقع نسل آینده ارتباطات اینترنتی است که در سال ۲۰۰۹ برای اولین بار معرفی شد. این سرویس یک ابزار ارتباطی شخصی است که اولین بار در کنفرانس سالانه گوگل در روز ۲۷ ماه مه امسال معرفی شد. این سیستم مبتنی بر وب بوده و تمام امکانات یک شبکه اجتماعی پیشرفته همراه با قابلیت‌های متنوع دیگری مانند ایمیل و پیام کوتاه را به کاربرانش می‌دهد. این در حالی است که این سرویس امکاناتی مانند ترجمه خودکار میان ۴۰ زبان مختلف دنیا، کنترل نکات گرامری و حتی دیکته را در اختیار کاربرانش گذاشته و قابلیت ارتباط real-time را به کاربرانش می‌دهد تا به این ترتیب همزمان با تایپ کردن واژه‌ای توسط کاربر در فضای ایمیل یا چت کاربر مقابل به صورت همزمان و آنلاین واژه‌ها را ببیند. این سرویس که با زبان جاوا نوشته شده است، ابتدا تنها برای شرکت‌ها و تولیدکنندگان نرم‌افزاری در دسترس ۱۰۰ هزار نفر قرار گرفت که این تعداد تا پایان ماه سپتامبر گذشته به یک‌میلیون نفر کاربر افزایش پیدا کرد. هر کدام از کاربران این سرویس امکان ارسال دعوتنامه برای ۲۰ نفر از کاربران و دوستان دیگر را دارند.

Dashboard: جدیدترین سرویس گوگل که در ماه نوامبر ۲۰۰۹ معرفی شده است. این سرویس تنها برای کاربرانی که اکانت گوگل را دارند در دسترس است و به آنها امکان دسترسی به سرویس‌های مختلف این شرکت را به صورت یک جا می‌دهد. این در حالی است که با استفاده از این خدمات کاربران می‌توانند انتخاب کنند که اطلاعات شخصی آنها برای عموم کاربران نمایش داده شود یا خیر. این کاربران همچنین می‌توانند به این ترتیب جست‌وجوی قدیمی خود در موتور جست‌وجوی گوگل را پاک یا ذخیره کنند.

Google Analytics: یک سرویس کاربردی برای کاربران حرفه‌ای اینترنت و صاحبان وب‌سایت که به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. این سرویس در واقع آمار جزئی درباره بازدیدکنندگان یک وب‌سایت را ارائه می‌دهد. این سرویس می‌تواند مرجعی را که بازدیدکنندگان از آن به یک وب‌سایت مراجعه می‌کنند مانند موتورهای جست‌وجو، سایت‌های آگهی آنلاین و... را شناسایی کرده و امکان تشخیص اینکه کدام آگهی موثرتر بوده یا فراهم آوردن اطلاعات مورد نیاز کاربران درباره یک آگهی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. اولین نسخه این سرویس در ماه نوامبر سال ۲۰۰۵ در دسترس کاربران قرار گرفت و جدیدترین نسخه به روز شده آن هم در روز ۱۷ ماه دسامبر سال ۲۰۰۷ عرضه شد. کاربران این سرویس می‌توانند تا ۵۰ سایت را در این سرویس اضافه کنند. با این حال، اما این سرویس تنها برای وب‌سایت‌هایی با ترافیک بیش از ۵‌میلیون نمایش در هر ماه برابر حدود ۲ نمایش در هر ثانیه قابل استفاده است، مگر آنکه آن وب‌سایت از طریق سرویس AdWords گوگل لینک داده شده باشد.

Google Translate: یک سرویس کاربردی و پرطرفدار که امکان ترجمه حدود ۶۵ زبان زنده و مختلف دنیا را به کاربرانش می‌دهد. به این ترتیب کاربران این سرویس امکان ترجمه بخشی از یک متن یا صفحه وب را به زبانی دیگر دارند. این کاربران می‌توانند انتخاب کنند متن مورد نظر آن‌ها به چه زبانی ترجمه شود، در غیر این صورت این سرویس به طور خودکار آن متن را به زبان انگلیسی ترجمه خواهد کرد. برخلاف سرویس‌های ترجمه‌ مانند Babel Fish، AOL و Yahoo که از نرم‌افزار ترجمه SYSTRAN استفاده می‌کنند، گوگل از نرم‌افزار خاص خودش برای این کار استفاده می‌کند که به عقیده بعضی از کارشناسان، این کار انقلابی در صنعت زبان‌ مدرن به وجود آورده است. با این همه، اما این سرویس اگرچه امکان دریافت مفهوم کلی متن را به کاربران می‌دهد، اما نمی‌تواند ترجمه دقیقی از آن را ارائه دهد. این در حالی است که ترجمه بعضی از زبان‌ها در این سرویس بهتر از زبان‌های دیگر است.

Google Mobile: این سرویس یکی به خاطر تعداد کاربران موبایل در سرتاسر جهان از سرویس‌های پرطرفدار گوگل به حساب می‌آید که قابلیت‌ها و امکانات متفاوتی مانند در اختیار داشتن اطلاعاتی مانند آب و هوا، نزدیک‌ترین فروشگاه‌ها و مراکز تفریحی، جدول بازی‌های ورزشی، جدول پرواز خطوط هواپیمایی و... را به کاربرانش می‌دهد. کاربران برای استفاده از این سرویس باید متن «Help» را به شماره ۴۶۶۴۵۳ اس‌ام‌اس کنند. این در حالی است که گوگل سرویس‌های نرم‌افزاری مختلف دیگری را هم برای کاربران موبایل ارائه کرده است.

Google Health: این سرویس جالب و منحصر به فرد امکان ایجاد یک پرونده پزشکی الکترونیک را به کاربرانش می‌دهد. با استفاده از این سرویس کاربران می‌توانند اطلاعات شخصی مربوط به بیماری‌هایی که تا حالا به آن مبتلا شده‌اند مانند بیماری‌های واگیردار یا مزمن، داروهایی که مصرف کرده‌اند یا می‌کنند، انواع حساسیت‌ها و البته نتایج آزمایش‌های پزشکی مختلف خود را در آن ثبت کنند. این کاربران می‌توانند با استفاده از اکانت گوگل خود یا به صورت مستقل از این سرویس استفاده کنند. به این ترتیب این پرونده الکترونیکی می‌تواند برای مراجعات بعدی افراد و کاربران به پزشک مورد استفاده قرار بگیرد. از طرف دیگر گوگل هم می‌تواند با استفاده از این اطلاعات، نکته‌های پزشکی جالب را درباره تداخل داروهای مورد استفاده کاربر یا شرایط مورد نیاز برای بهبود بیماری آن‌ها را در اختیارشان قرار بدهد. این سرویس در اوایل سال ۲۰۰۸ به صورت آزمایشی در مدت دو ماه برای ۱۶۰۰ بیمار یک کلینیک در دسترس قرار گرفت و بالاخره از روز ۲۰ ماه مه همان سال در دسترس عمومی کاربران قرار گرفت. این سرویس برخلاف سرویس‌های دیگر گوگل هیچ آگهی آنلاینی را در خود نداشته و در واقع منبع درآمدی برای این شرکت به حساب نمی‌آید.

Commerce Search: یکی از جدیدترین سرویس‌های گوگل که تنها دو روز پیش معرفی شد.

به فروشندگان آنلاین امکان می‌دهد قابلیت‌های جست‌وجوی بهتری برای سایت‌های خود عرضه کرده و یافتن اقلام را برای کاربران راحت‌تر می‌کند.

این ابزار جدید به فروشندگان آنلاین امکان می‌دهد سرویس جست‌وجویی را بر مبنای جست‌وجوی گوگل در سایت‌های خود عرضه کرده و نتایج دقیق‌‌تری برای کاربرانی که به دنبال کالاها هستند فراهم کنند. در واقع گوگل امیدوار است این ابزار در فصل خرید سال نو بتواند پاسخگوی ازدحام بازار کریسمس باشد. این سرویس برای جست‌وجوی تجاری و تقاضاهای جست‌وجوی خریداران عادی ارائه شده و دارای امکاناتی از قبیل بررسی هجی کردن و توصیه برای کمک به مشتریان به‌منظور یافتن کالاهای مورد نظر است.

Google Alerts: یک سرویس جالب برای وب‌گردان حرفه‌ای که از ماه اکتبر سال ۲۰۰۸ به صورت عمومی در دسترس کاربران قرار گرفته است. این سرویس در واقع کاربرانش را درباره آخرین اخبار، جدیدترین وب‌سایت‌هاو... از طریق ایمیل یا فیدهای خبری باخبر می‌کند. به این ترتیب اخبار بر اساس ده عبارت خبری با بیشترین جست‌وجو یا بیست عبارت وب با بیشترین تعداد جست‌وجوی هر کاربر را انتخاب می‌کنند. به این ترتیب کاربران هم می‌توانند انتخاب کنند که این اخبار به صورت هر روز، هفته‌ای یک بار یا در زمان وقوع به آن‌ها اطلاع داده شود.

Google Docs: یک سرویس تحت وب کاربردی که در روز ۱۷ سپتامبر سال ۲۰۰۷ برای کاربران عرضه شد. این سرویس در واقع تمام امکانات یک برنامه واژه پرداز را به صورت آنلاین در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. به این ترتیب کاربران می‌توانند اسنادی را ایجاد یا ویرایش کنند که به صورت آنلاین و همزمان می‌تواند با کاربران دیگری هم به اشتراک گذاشته شود. این سرویس برای کاربران گوگل به صورت رایگان در دسترس است.

Google Gadgets: یک سرویس جالب که در واقع متن تحت وبی است که می‌تواند در هر صفحه وبی قرار بگیرد. این گجت‌ها می‌توانند بازی‌، نرم‌افزارهای کاربردی، فیدهای خبری، نقشه‌ها و هر محتوای دیگری باشند. کاربران گوگل می‌توانند این گجت‌ها را به صفحه iGoogle خود اضافه کرده یا اگر نرم‌افزار Google Desktop را دارند، آن‌ها را مانند گجت‌های ویندوز ویستا به صفحه دسک‌تاپ کامپیوترشان اضافه کنند.