دنیای اقتصاد - شهرکرد - هیبت الله غفاری: جلسه بررسی وضعیت شرکت‌های تعاونی مسکن مهر مشکل دار شهرکرد با حضور رییس سازمان مسکن وشهرسازی استان چهارمحال و بختیاری و تعدادی از مدیران تعاونی‌های مسکن در سازمان مسکن و شهرسازی استان برگزار و مشکلات آنها مورد بحث و بررسی قرارگرفت. رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری در این جلسه گفت: عدم پیگیری مدیران تعاونی برای اخذ تسهیلات آماده‌سازی مسکن، کندی در روند ارائه پروانه ساخت، اخذ تراکم از طرف شهرداری، مشکل مدیریتی و عدم تخصص برخی مدیران تعاونی، نظارت ضعیف تعاونی‌ها بر طرح‌های مسکن مهر و ریزش اعضا از مهم‌ترین مشکلات مطرح شده در جلسه بود.

مهندس علی ابراهیمی افزود: حدود ۲۲۴ هکتار زمین از سوی سازمان در اختیار مردم قرار گرفته است و وظیفه برنامه‌ریزی، هدایت، حمایت، ثبت نام و نظارت را عهده دار است و اعضای تعاونی‌ها در سالی که با نام همت مضاعف و کار مضاعف نامگذاری شده است لازم است نسبت به فعال کردن پروژه‌های مسکن مهر، رعایت مباحث مقاوم‌سازی، رعایت مقررات ملی ساختمان، توجه ویژه به موضوعات فنی و تخصصی، درنظرگرفتن اصلاح الگوی مصرف و بهینه‌سازی مصرف انرژی در طراحی و اجرای پروژه مسکن مهر اقدام کنند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از فن‌آوری نوین ساخت در پروژه‌های مسکن مهر، عنوان کرد: تعاونی‌های مسکن مهر باید با بهره‌گیری از مشاوران و مجریان ذی‌صلاح نسبت به طراحی و ساخت پروژه‌ها اقدام کنند. وی تصریح کرد: باید علاوه بر سرعت اجرا به کیفیت ساخت و استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد نیز توجه شود. رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان گفت: تبدیل کردن وام‌های بخش مسکن مهر را به تسهیلات قرض‌الحسنه که این تسهیلات در۳ دوره ۵ ساله و با تقسیط به روش پلکانی از سوی متقاضیان طی ۱۵ سال که ۲ سال آن مربوط به دوره مشارکت مدنی ساخت و۱۳ سال نیز مربوط به فروش اقساطی است و با سود ۷درصد در مرکز استان و ۴درصد در سایر شهرها و روستاها بازپرداخت می‌شود می‌تواند بر رونق ساخت‌و‌ساز مسکن در سطح استان بیفزاید.

به گفته وی، در این جلسه مقرر شد آن دسته از تعاونی‌های مسکن که پس از انعقاد قرارداد واگذاری زمین تاکنون موفق به اخذ پروانه ساختمانی نشده‌اند تا۱۰ روز آینده در این خصوص اقدام و عملیات ساختمانی را آغاز کنند. رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان درباره عدم فعالیت برخی از تعاونی‌های مسکن مهر استان گفت: براساس مصوبه شورای مسکن استان زمین‌های در اختیار این گونه تعاونی‌ها پس گرفته شده و برای ساخت‌وساز در اختیار گروه‌های سه تا پنج نفره یا انبوه‌سازان قرار می‌گیرد.

ابراهیمی در ارتباط با شهرهایی که در آن زمین دولتی برای ساخت‌وساز در قالب مسکن مهر وجود ندارد، اظهار کرد: در این گونه شهرها مردم می‌توانند در بافت فرسوده اقدام به ساخت‌وساز کنند و از تسهیلات وام مسکن مهر استفاده کنند. وی تصریح کرد: آن دسته از انبوه‌سازان مسکن که واحدهای مسکونی خود را در اختیار واجدین شرایط مسکن مهر قرار دهند نیز می‌توانند از تسهیلاتی که دولت برای آنان در نظر گرفته است، برخوردار شوند. به گفته مهندس ابراهیمی، تاکنون برای بیش از ۱۱ هزار نفر زمین به مساحت ۲۲۴ هکتار تامین شده است که ازاین مجموع برای بیش از ۱۰ هزار و۶۰۰ واحد زمین تخصیص داده شده است و ۷هزار و۷۰۰ واحد قرارداد واگذاری زمین منعقد شده است. وی افزود: در راستای انجام فعالیت‌های تامین مسکن مهر تاکنون برای سه هزار و۸۲۳ واحد در ۱۱ شهرستان پروانه ساخت صادر شده است.