قطع درختان باغی در ریه شهر مشهد

همزمان با هفته درختکاری، نهال‌های جدید جایگزین درخت‌های قطع شده ملک‌آباد می‌شود مشهد - زهره الوندی: مشهدی‌ها هنوز خاطره درختان زیبای خیابان ملک‌آباد را به یاد دارند، دالانی طولانی از سپیدارهای بلند، کنار باغ زیبای ملک‌آباد که البته این درختان به خاطر اجرای طرح‌های شهری قطع شدند؛ هنوز افسوس قطع درختان این بولوار که از شریان‌های اصلی شهر محسوب می‌شود از ذهن شهروندان مشهدی پاک نشده که متاسفانه طی چند هفته اخیر مردم باز هم شاهد قطع درختان البته این‌بار در قسمتی از باغ ملک‌آباد بودند، باغی ۲۰۰ هکتاری که ریه شهر مشهد محسوب می‌شود!

قطع درختان بدون هماهنگی با محیط‌زیست؟

در حالی که مدیر کل سازمان محیط‌زیست خراسان رضوی از عدم هماهنگی مسوولان با این سازمان برای قطع درختان باغ ملک‌آباد خبر می‌دهد، اما، مدیر کل روابط عمومی آستان قدس رضوی اعلام می‌دارد که قطع و جابه‌جایی درختان بر اساس مجوز کمیسیون ماده ۱۴ شهرداری برای اصلاح، مرمت و خشک‌زدایی درختان بالای ۴۵ سال بوده است. قطع درختان در کمیسیونی مورد تایید قرار گرفته که متاسفانه محیط‌زیست، سازمانی برای حفظ حیات سالم، در آن عضو نیست.

مدیر کل روابط عمومی آستان قدس رضوی در این خصوص گفت: آخر اسفندماه و همزمان با هفته درختکاری نهال‌های جدید جایگزین درخت‌های قطع شده ملک‌آباد می‌شود.

محمد ضرابی با تاکید براینکه این درختان قطع نشده‌اند، بلکه از ریشه بیرون آورده شده و به جای دیگری منتقل شده‌اند، تصریح می‌کند: تعداد درختان قطع شده دراین محدوده ۱۰۰ اصله بوده است. وی با تاکید براینکه به ازای هر درخت قطع شده درختی در همان محل کاشته و تمام محوطه دوباره درختکاری خواهد شد، اظهار کرد: درختان این محدوده که بالای ۴۵ سال عمر داشتند به لحاظ امنیتی و یکسری بحث‌های فنی باید از آن مکان به جای دیگری انتقال می‌یافت.

ضرابی با بیان این که باغ‌ ۲۰۰ هکتاری ملک‌آباد ریه شهر مشهد محسوب می‌شود، افزود: آستان‌قدس با قطع درختان مخالف است و هیچ‌گاه درختی را قطع نمی‌کند.وی گفت: آستان قدس رضوی بیشترین موقوفات را در زمینه کشاورزی و باغداری در کشور دارد و در این زمینه بیشترین خدمت را داشته است.

مسوولان آستان قدس در حالی از کاشت مجدد درختان سخن می‌گویند که تجربه نشان می‌دهد آن‌چنان که باید در این زمینه سابقه خوبی ندارند. چند سال اخیر نیز آستان قدس درختان باغی واقع در خیابان خیام را به بهانه سن زیاد و کرم خوردگی و غیره قطع کرد و مدعی شد نهال‌های جدید را جایگزین می‌کند. با گذشت چند سال از این واقعه متاسفانه این جایگزینی هنوز اتفاق نیفتاده و این باغ به زمینی لم‌یزرع تبدیل شده است.

قطع درخت دیه دارد

عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز در خصوص قطع درختان ملک‌آباد گفت: قطع هر درخت به هر دلیلی که صورت بگیرد حرام است و دیه دارد.

داوودآبادی با بیان اینکه اگر درختان ملک‌آباد مشکل و بیماری داشته‌اند، چرا به مکان دیگری منتقل شده‌اند، گفت: اگر این درختان مشکل داشته‌اند در هر جای دیگری نیز که مجدد کاشته شوند باز هم مشکل به بار می‌آورند.

وی با تاکید بر توسعه درختکاری در حوزه شهر مشهد افزود: اگر قرار است درختی در مشهد قطع شود، حداقل باید با هماهنگی خدمات شهری این کار صورت بگیرد.

قطع درختان با مجوز شهرداری

بر اساس این گزارش، مساحت فضای سبز شهر مشهد با احتساب ۸۱۸ هکتار کمربند سبز، سه هزار هکتار فضای سبز(باغات خصوصی) و۷۸۰ هکتار باغ‌های آستان قدس، شش هزار و۱۶۸ هکتار است که با این حساب سرانه فضای سبز شهروندان مشهدی تنها ۶/۹ مترمربع است. با این حال متاسفانه، مدیرعامل سازمان پارک‌ها وفضای سبز شهرداری مشهد ضمن تایید مجوز قطع این درختان گفت: برابر قانون، حفظ باغ‌های حریم شهر به عهده کمیسیون لایحه قانونی حفظ گسترش فضای سبز است.

سلامی با بیان اینکه این کمیسیون با ترکیب نماینده شورای شهر،نماینده شهردار (معاونت خدمات شهری) و مدیرعامل سازمان پارک‌ها فعالیت می‌کند، افزود: مرجع رسیدگی به قطع درختان در مشهد تنها این کمیسیون است.

وی در خصوص دلیل قطع درختان باغ ملک‌آباد نیز توضیح داد: درختان آستان قدس مثمر است و هرگاه که از سن باروری خارج شوند قطع و گونه‌های جدید جایگزین آن می‌‌شوند.

وی با تاکید براینکه این روند در آستان قدس روال است، گفت: چون سطح فضای درخت‌کاری در آستان قدس وسیع است هرگاه که موقع قطع درختان قدیمی می‌رسد آستان قدس در چند بخش و با نظارت سازمان پارک‌ها آنان را قطع ودرخت‌های جدید را جایگزین می‌کند.در حالی توسعه فضای سبز از جمله ضرورت‌های جامعه صنعتی و زندگی شهرنشینی در دومین کلانشهر آلوده کشور محسوب می‌شود که باید کلیه ارگان‌ها، نهادها و ادارات به آن توجه کنند، متاسفانه هر روز شاهد قطع درختان در جای‌جای این شهر که سالانه پذیرای ۲۰ میلیون نفر زائر می‌باشد، هستیم.