ریسندگی و بافندگی کاشان مصمم در حل مشکل کارگران

وجود ۴۰۰ نفر نیروی مازاد، مهم‌ترین مشکل پیش‌روی شرکت ریسندگی و بافندگی کاشان است کاشان - سید حسین صدری: نارضایتی کارگران شرکت ریسندگی و بافندگی کاشان، امری نیست که در این شهرستان از کسی پوشیده باشد.

دیرزمانی است که در این شهر، صدای نارضایتی و گله کارگران این شرکت بلند است و به درازا کشیدن این مشکل - از بیش از ۱۰ سال پیش تاکنون - سبب شده تا گوش‌ها به شنیدن این گلایه‌ها عادت کنند.

در حالی که کارگران این کارخانه ماهانه مبلغی حدود ۱۰۰هزار‌تومان به بالا بابت اجاره مسکن در سبد هزینه ماهانه خود دارند، اما تنها هر هفته و آن هم ۵۵هزار‌تومان به آنها پرداخت می‌شود.

حسینعلی حاجی، فرماندار ویژه کاشان در این باره گفت: ما واقعا غصه دار کارگران مظلوم شرکت ریسندگی و بافندگی هستیم.

وی با طرح این پرسش که چگونه کارگری که سابقه بالای ۱۵ سال دارد و لاجرم دارای فرزندان بزرگ یا عروس و داماد نیز هست، می‌تواند با هفته‌ای ۵۵هزار‌تومان زندگی کند؟ تصریح کرد: حدود ۳۰۰۰ نفر بازنشسته و ۲۵۰۰ نفر کارگر این شرکت به نوعی با مشکل روبه‌رو هستند؛ بازنشسته‌ها بین ۲ تا ۵‌میلیون‌تومان و کارگران تا ۲۲ ماه حقوق معوقه خود را از شرکت طلب دارند. وی خاطرنشان کرد: از مدیران شرکت خواسته‌ایم که توضیح دهند از ۱۲‌میلیارد‌تومان تسهیلات تضمین شده دولت که در دوره خدمت دولت نهم از بانک‌ها گرفته‌اند، چه مقدار به کارگر و بازنشسته پرداخت کرده و چه مقدار صرف خرید مواد اولیه یا خدمات کرده‌اند؟ حاجی افزود: خواست ما، افزایش میزان پرداختی هفتگی به کارگران به سطحی است که کارگر، توان تامین مخارج زندگی خود را داشته باشد.

اما مدیرعامل شرکت ریسندگی و بافندگی کاشان نیز حل مشکلات کارگران را وظیفه خود دانست و گفت: در این راه مصمم هستیم.

سیدمحمد جلال‌زاده گفت: شرکت از سال ۷۷ با بحران روبه‌رو بوده و مطالبات کارگران اعم از حقوق، مزایا و.... از سال ۸۳ پرداخت نشده بود؛ اما در دوره مدیریت فعلی، معوقه مطالبات کارگران تا پایان مهر ۸۶ تسویه شده و برای پرداخت مابقی مطالبات نیز پیگیر دریافت کمک از دولت هستیم.وی در پاسخ به سخنان فرماندار کاشان گفت: ما نیز بر این نکته اذعان داریم که وضعیت فعلی شرکت و کارگران آن، مطلوب نیست؛ اما انتظار داریم با توجه به این وضعیت، مقایسه میان شرایط بد و بدتر در نظر گرفته شود و اگر منصفانه قضاوت کنیم، متوجه می‌شویم که وضعیت موجود نسبت به شرایط گذشته، به مراتب بهتر است.

او به پرداخت رقمی افزون بر ۳میلیارد‌تومان در ۵ ماه نخست امسال بابت حقوق کارکنان، مواد اولیه و هزینه‌های خط تولید توسط شرکت اشاره و خاطرنشان کرد: این در حالی است که مجموع کمک‌های دولت در این مدت ۹۰۰‌میلیون‌تومان بوده و مابقی از محل درآمدهای شرکت، تامین شده است. جلال زاده تصریح کرد: هم‌اکنون این شرکت کار تولید خود را با ۵۰ تا ۵۵‌درصد ظرفیت ادامه می‌دهد و با توجه به بهای مواد اولیه، میزان پرداختی فعلی حقوق کارگران و دیگر هزینه‌ها، ماهانه بین یک‌میلیارد تا یک‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون‌تومان اعتبار نیاز داریم که با فروش پارچه‌های تولیدی و دریافت پول بیشتر از خریداران، این مبلغ را تامین می‌کنیم.

وی همچنین ادعای فرماندار در خصوص پرداخت تمام و کمال حقوق مدیران شرکت را در پایان هر ماه رد کرده و تاکید می‌کند: مدیران شرکت نیز همچون کارگران، بیش از ۴۰ تا ۵۰‌درصد حقوق ماهانه خود را دریافت نکرده و همچون کارگران، مطالبات معوقه دارند.

مدیرعامل شرکت ریسندگی و بافندگی کاشان، وجود بیش از ۴۰۰ نفر نیروی مازاد را مهم‌ترین مشکل پیش روی این شرکت می‌داند و در پاسخ به پرسش ما در خصوص چشم‌انداز آینده شرکت گفت: ریزش نیرو، نخستین برنامه ماست و چنانچه به این هدف برسیم، بار بزرگی از دوش شرکت برداشته خواهد شد.

جلال زاده اظهار امیدواری کرد که با برطرف شدن این مانع و ریزش نیروها در کنار تامین مواد اولیه، شرکت در اوایل سال ۸۹ به نقطه سر به سر برسد.

وی گفت: اگر این تعداد کارگر، بازنشسته شوند و بتوانیم در تامین مواد اولیه موفق عمل کنیم، به یاری خدا از اواسط سال ۸۹ پرداخت حقوق کارگران، به روز خواهد شد.