آن کس که نداند و نداند که نداند...

نگاه به برخی فوق ستاره‌ها نکنید؛ دوران اوج ذهنی، بدنی و تجربی یک فوتبالیست غالبا از ۲۲ سالگی شروع می‌شود و حوالی ۳۰سالگی به پایان می‌رسد. سردار آزمون دقیقا این بازه زمانی را به بطالت گذراند و آن‌قدر برای ماندن در روسیه به پیشنهادهای رسیده دست رد زد که وقتی هم به بوندس‌لیگا رفت، اختلاف سطح مشهودی با ستاره‌های این لیگ داشت. حالا هم درحالی که هنوز شانس بازی در اروپا را دارد و پیشنهادهایش از خیلی از لژیونرهای ایرانی بهتر است، سودای بازی در لیگ امارات به سرش زده است و در صورت پاس کردن تست‌های پزشکی، به عنوان بازیکن جدید شباب الاهلی معرفی می‌شود. چنین سقوطی دقیقا از ذهنیت شکل می‌گیرد؛ بازیکنی که نمی‌داند بزرگ‌ترین سرمایه‌اش نه پول‌های کلان روس‌ها و اعراب که دوران اوج بازی‌اش است، نمی‌تواند تصمیم درستی بگیرد که به واسطه آن از تمام استعداد و پتانسیل‌اش استفاده کند؛ این یعنی جهل مرکب. روزگاری بازیکنانی نظیر جواد نکونام، مسعود شجاعی و علی کریمی پس از چند فصل بازی در امارات راهی سطح اول فوتبال اروپا شدند، اما اینجا مهاجم ملی‌پوشی را داریم که قید حضور در آن سطح را می‌زند و به دبی می‌آید تا به قول نشریه بیلد، در آنجا به حرفه مورد علاقه‌اش یعنی سوار کاری برسد، چراکه این رشته ورزشی نزد اعراب بسیار محبوب است!

درباره رابطه سینوسی سردار با مهدی طارمی می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد، اما مشخصا این دو نفر حداقل صمیمیت گذشته را ندارند. با این حال رقابت آنها برای اثبات برتری‌شان به یکدیگر، درون زمین به نفع تیم ملی شده و در تمام این سال‌ها نقطه قوت ایران خط حمله متنوعش بوده که از حضور این دو لژیونر باتجربه کمک گرفته است. حالا درست در تابستانی که طارمی ۳۲ ساله به اینتر پیوسته، آزمون ۲۹ ساله راهی الاهلی می‌شود و انگار برای همیشه با فوتبال اروپا وداع می‌کند. آیا این تمام چیزی بود که آن جوان ۱۸ ساله هنگام ترک خانواده به آن فکر می‌کرد؟ همبازی شدن با سعید عزت‌اللهی که او هم سال‌ها در کشورهای خارج از ایران بازی کرد، اما آن‌قدر سطح پایین و انتخاب‌های عجیبی داشت که کسی از حضورش در امارات تعجب نکرده است! سردار کسی بود که سال‌ها سرمای استخوان‌سوز روسیه را تحمل کرد و هربار در برابر جدایی از لیگ این کشور مخالفت می‌کرد. وقتی هم به آلمان و ایتالیا رفت و متوجه شد با سبک زندگی نه چندان حرفه‌ای‌اش شانس چندانی برای رقابت با بهترین‌های تیمش را ندارد، ترجیح داده ادامه دوران فوتبالش را در صحرایی سپری کند که گرمای آن در تابستان ۵۰ درجه سانتی‌گراد را هم رد می‌کند. اما انگار برای آزمون این چیزها مساله نیست؛ او همین که بتواند به تفریحاتش برسد و اینستاگرامش را به روز نگه دارد، چیز دیگری از دنیا نمی‌خواهد!


از زمانی که سردار در روسیه به عنوان یک استعداد آینده‌دار مطرح شد، رسانه‌های محلی و البته ایرانی او را به تیم‌های بزرگی لینک می‌کردند. اما بارسلونا جالب‌ترین مقصدی بود که برای سردار درنظر گرفته شده بود؛ رسانه‌های ایرانی 30 آذر سال 1400 خبری کار کردند که هوش مصنوعی پیشنهاد داده آزمون بهترین جانشین مسی است و می‌تواند به این تیم برود!