اشتغال‌زایی به سبک « عطاآباد»

روستای عطا‌آباد به لحاظ موقعیت جغرافیایی و واقع شدن درشهرستان کمتر برخوردار آق قلا، با فاصله ۴۰ کیلومتراز «گرگان» که مرکز استان است و با وجود بیش از ۱۵۰ کارخانه تولید مبل، از ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه و اشتغال‌زایی برخوردار است و با برنامه‌ریزی و توجهی که به این منطقه شده است، اهالی عطا‌آباد دلگرم به آینده و ادامه کار هستند. ایجاد شهرک صنعتی در عطاآباد درخواست فعالان این بخش بود تا کارها به صورت متمرکز دنبال شود و مسیر صادرات تولیدات هم هموار شود.

نخستین ناحیه صنعتی روستایی ایران در گلستان

اجرای پروژه از اسفند ماه ۱۳۹۹ در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان قرار گرفت. ساخت این شهرک تخصصی درعرصه ۱۵هکتاری برای ۱۸۰ واحد تولیدکننده مبل آغاز شد و بیش از۲۵۰ واحد تولیدی یا کارگاهی و نمایشگاهی با اشتغال‌زایی بیش از ۲هزارنفری در این شهرک به تدریج به وجود آمده است.

رضا شهمرادی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان با اشاره به سیاست حمایتی همزمان دولت از تولید‌کننده و مصرف‌کننده به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: یکی از اقدامات پیش‌بینی شده برای حمایت از صنعت مبل، راه‌اندازی این ناحیه صنعتی است؛ ضمن اینکه با ایجاد شهرک صنعتی، بحث حمایت از مصرف‌کننده هم مورد توجه قرار می‌گیرد. شهمرادی درباره اقداماتی که مسوولان محلی برای توسعه این شهرک صنعتی در دست اقدام دارند، توضیح می‌دهد: اکنون درحال طراحی و تامین زیرساخت اولیه این ناحیه صنعتی ازجمله خط انتقال برق هستیم تا درکمترین زمان برای واگذاری به سرمایه‌گذاران آماده شود. همچنین تلاش می‌کنیم تا بتوانیم این واحدهای تولیدی را تا پایان نیمه اول سال آینده آماده بهره‌برداری و به صورت نقد و اقساط به متقاضیان واگذار کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌‌های صنعتی گلستان با اشاره به پیش‌‌نیازهای ایجاد یک منطقه صنعتی، از تلاش‌‌های مستمر در طول چندسال برای راه‌اندازی این ناحیه با هدف حمایت از صنعت مبلمان و تامین نیروهای ماهر صنعت مبل‌سازی خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: کلاس‌های تخصصی مهارت‌آموزی در رشته‌های مختلف این صنعت برگزار شده و همچنین برای ارتقای سطح دانش و آگاهی فعالان این صنعت، تورهایی برای بازدید از نمایشگاه‌های داخل و خارج استان برگزار شده است.

استاندار: نباید تنها به کشاورزی اکتفا کنیم

علی‌محمد زنگانه، استاندار گلستان درباره ضرورت حمایت از واحدهای تولیدی مبل در روستای عطاآباد می‌گوید: پیشرفت روستا‌محور، هدف اصلی گلستان است و تلاش کردیم در این مدت این هدف را در دستورکار قرار دهیم. زنگانه با تاکید براینکه «تجارت» همواره محور توسعه گلستان بوده است و نباید دراین استان تنها به بخش کشاورزی اکتفا کرد، می‌گوید: استان گلستان از مزایای زیادی در توسعه و در ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر برخوردار است و به دلیل دسترسی آبی می‌تواند زمینه مراودات تجاری را بیش از پیش گسترش دهد؛ ولی اگر امیدمان فقط به کشاورزی باشد، به جایی نخواهیم رسید. با تشکیل خوشه مبلمان عطا‌آباد، صنعت مبل‌سازی که حرفه تخصصی اهالی این روستا است، گام مهمی در راستای توسعه تولید و صادرات برداشته خواهد شد و درآمد سرانه گلستان ارتقا پیدا خواهد کرد.

علی‌اکبر بصیرنیا، رئیس کمیسیون گردشگری و بافت تاریخی شورای شهر گرگان درباره ظرفیت‌‌های اشتغال ایجاد شده در آق‌‌قلا می‌گوید: «عطا‌آباد» به عنوان روستای بدون بیکار از ظرفیت‌های خوب شهرستان آق‌‌قلا است که قابلیت‌های بسیاری برای رشد و توسعه دارد. روستای عطا‌آباد به عنوان یک روستای شاخص، ضمن اینکه مقصد تولید مبلمان است، می‌تواند مقصدی برای صنعت گردشگری محسوب شود. این روستا علاوه بر تبدیل شدن به ناحیه صنعتی تخصصی مبلمان و صنایع چوبی، به مکانی برای جذب مسافر و گردشگر تبدیل خواهد شد.

افزایش تولید با ایجاد شهرک صنعتی

زلیخا عادلی، عامل توسعه خوشه مبلمان عطا‌آباد در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به استقبال از فعالیت در این خوشه صنعتی در یک سال گذشته اشاره می‌کند و با بیان آمار فعالان در این شهرک می‌گوید: در حال حاضر ۳۵۰ واحد تولیدی در زمینه صنایع چوب راحتی، استیل و کالای خواب در عطا‌آباد درحال فعالیت هستند که نسبت به سال گذشته ۴۰ تا ۵۰ واحد افزایش یافته است. عادلی به تکمیل زنجیره ارزش در فرآیند تولید مبلمان در این روستا اشاره می‌کند و می‌گوید: زنجیره تولید مبلمان از صفر تا صد در این روستا انجام می‌شود و به سراسرکشور ارسال می‌شود. عادلی با توجه به راه‌های دسترسی به مواد اولیه ساخت مبل در عطاآباد می‌گوید: اغلب چوب‌های استفاده شده در تولید مبل عطا‌آباد از روسیه و گرجستان و بهترین چوب‌های دست اول روسی است. تا چند سال قبل، فروش مبل عطا‌آباد محدود به شهر و روستاهای اطراف می‌شد؛ اما حالا مشتری‌های فراوانی از استان‌های دیگر متقاضی این تولیدات هستند و صادرات به ازبکستان، تاجیکستان، عراق و کشورهای CIS که هدف این بازار است، صورت می‌گیرد. عادلی در پایان می‌گوید: با افتتاح شهرک صنعتی مبلمان عطا‌آباد، بخشی ازمشکلات فعالان این صنعت برطرف خواهد شد و چشم‌انداز ما بحث توسعه بازار و افزایش تولید است که قطعا در آینده به آن دست خواهیم یافت.

الگوبرداری ۱۵روستا از عطاآباد

فرماندار آق‌‌قلا با بیان اینکه ۱۵ روستای آق‌‌قلا با الگوگیری از عطاآباد اقدام به راه‌‌اندازی شهرک تخصصی روستایی خواهند کرد، در این باره می‌گوید: ایجاد شهرک تخصصی روستایی مبل «چن‌‌سبیلی» در عرصه ۲۳ هکتاری از جمله آنها است. به گزارش «ایسنا» سلیمان هاشمی در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان آق‌‌قلا در جوار مرکز استان گلستان و دارای جغرافیای سیاسی مشترک با گرگان به ناحیه صنعتی مبلمان عطاآباد به عنوان پایتخت مبل ایران و دومین تولیدکننده مبل کشور اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: آیین کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی شهرک تخصصی مبل در عرصه ۱۵ هکتاری برای ۱۸۰ واحد تولیدکننده مبل طی ماه‌های اخیر با حضور معاون وزیر صمت آغاز شده و بیش از ۳۵۰ واحد تولیدی، کارگاهی و نمایشگاهی با اشتغال‌‌زایی برای سه هزار نفر در این شهرک تخصصی حضور دارند.

فرماندار آق‌‌قلا از احیای هفت واحد تولیدی راکد آق‌‌قلا طی یک سال گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: شهرک صنعتی آق‌‌قلا دارای ۲۲۷ واحد است که ۱۹۸ واحد در درون شهرک و ۲۹ واحد در خارج از شهرک صنعتی قرار دارد، ما از حضور همه سرمایه‌‌گذاران در شهرک صنعتی شماره۲ و منطقه ویژه اقتصادی استقبال می‌کنیم و کارگروهی نیز برای جذب سرمایه‌‌گذار در شهرستان تشکیل شده است.

27- (1) copy