مرجع معتمد فروش آنلاین ضایعات و پسماند هستیم

نیاز به وجود یک مرجع قابل اعتماد برای خرید و فروش ضایعات و پسماند

علی آذریان افزود: به عبارت بهتر نیاز واقعی بازار ضایعات وجود یک مرجع معتمد و منصف بود که تا پیش از «تفکیکان» این مرجع بین خریدار و فروشنده وجود نداشت. در واقع فروشنده مردم عادی هستند و قصد فروش ضایعات خانگی و اداری خود را دارند. صنعت ضایعات و بازیافت‌‌‌ به دلیل اینکه ماهیت تکرارپذیری نداشته و قیمت‌ها در حال نوسان هستند، فروشندگان معمولا از قیمت‌های روز بازار اطلاعی ندارند و این موضوع موجب اختلاف بین فروشنده و خریدار می‌شود. فروشنده خواهان فروش جنس خود به قیمت بالا و خریدار هم از طرفی تمایل به خرید به قیمت پایین را دارد و این موجب می‌شود همیشه اختلاف قیمتی بین طرفین وجود داشته باشد. از طرفی هم فعالیت فعلی دوره‌گردها به دلیل اینکه بدون اطلاع از موقعیت فروشنده در معابر در حال حرکت هستند ضمن مصرف سوخت بی‌رویه، موجب کاهش بهره‌‌‌وری آنها می‌شود. طبق تحقیقات تیم «تفکیکان» این سه مشکل شناسایی شد و وجود یک مرجع و واسط بی‌‌‌طرف را برای این صنعت الزامی دانست تا چالش‌ها را به حداقل برساند و از طرفی قیمت‌های منصفانه‌‌‌ای را برای معاملات اعلام کند.  وی مطرح کرد: ما این مرجع منصف را در بستر محصول دیجیتال با عنوان «پلت‌فرم تفکیکان» طراحی و توسعه دادیم. فروشندگان کالاهای ضایعات، بدون استفاده، بازیافتنی و دورریختنی‌‌‌ آگهی فروش اجناس خود را در اپلیکیشن ثبت می‌کنند و این آگهی‌‌‌ها توسط کارشناسان «تفکیکان» مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس قیمت مناسب و به‌روز آگهی به فروشنده اعلام می‌شود. در واقع ما نقش آگاهی‌‌‌سازی کاربرخریدار و فروشنده را ایفا می‌‌‌کنیم تا معامله در سریع‌ترین زمان ممکن صورت بپذیرد. بنابراین خریداری که شرایط مناسب را دارد و در آن دسته ضایعات فعالیت تخصصی می‌کند اقدام به خرید می‌کند.

تمام آگهی‌‌‌ها  دقیقا بررسی می‌شود

این بنیان‌گذار تاکید کرد: استارت‌آپ «تفکیکان» در ۶ دسته ضایعات تخصصی در حال فعالیت است. ‌‌‌ دسته ضایعات چوبی، فلزات رنگین، پلاستیک، کاغذ و کارتن، ‌‌‌ لوازم خانه، ‌‌‌ تخریب و بازسازی حوزه‌‌‌های تخصصی فعالیت «تفکیکان» هستند که سرویس می‌دهد. خریدار ضایعات بر اساس حوزه فعالیت خود و میزان نزدیکی به موقعیت فروشنده قیمت را اعلام می‌کند، اگر قیمت اعلام شده با موافقت فروشنده مواجه شود معامله در فضای آفلاین انجام می‌شود و پس از مراجعه بار مورد معامله قرار می‌گیرد. وی عنوان کرد: در این میان برخی افراد رفتارهای غیرحرفه‌‌‌ای از خود نشان می‌دهند که تیم «تفکیکان» این رفتارها را شناسایی می‌کند و در صورت بروز تخلف در مرحله اول به آنها اخطار داده می‌شود و در صورت ادامه در مرحله دوم حساب کاربری فرد تعلیق می‌شود. این اقدامات به این دلیل است تا مردم از امنیت خود و سایت «تفکیکان» مطمئن و اطمینان کامل حاصل شود. آذریان یادآور شد: اپلیکیشن «تفکیکان» با نمونه‌های مشابه داخلی مانند سایت شیپور و دیوار متفاوت است و مزیت رقابتی قابل‌توجهی دارد. یکی از این برتری‌ها این است که ما در بازار ضایعات به صورت تخصصی فعالیت داریم و از طرفی آنها در بازارهای متعددی خدمات ارائه می‌دهند. علاوه بر این مورد، مزیت دیگر «تفکیکان» کارشناسی و برآورد قیمت روز انواع ضایعات است که موجب به تعادل رسیدن قیمت عرضه و تقاضا می‌شود. این در حالی است که در سایر اپلیکیشن‌‌‌ها فقط یک آگهی درج می‌شود و خریدار از آن بازدید و سپس اقدام به خرید می‌کند اما در «تفکیکان» هر آگهی بررسی می‌شود و قیمت منصفانه را به هر دو طرف خریدار و فروشنده اعلام می‌‌‌کنیم.

 از یک نمونه خارجی الگوبرداری کرده‌‌‌ایم

این بنیان‌گذار در ادامه گفت: از سال ۱۳۹۷ سابقه این نوع فعالیت را در فضای آنلاین داریم و در آن زمان در حوزه جمع‌‌‌آوری پسماند خشک از مبدا را انجام می‌‌‌دادیم. آن مدل کسب و کار به لحاظ اقتصادی سودآور نبود و قابلیت اجرا نداشت، از طرفی هم سنگ‌‌‌اندازی بازیگران سنتی و خلأ قانونی در مالکیت در حوزه پسماند شهری باعث شد که فعالیت ما در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ به خوبی پیش نرود. بخشی از شیوه کار مدل فعلی استارت‌آپ «تفکیکان» مربوط به تجربه سال‌های گذشته می‌شود و بخش دیگر دانش و تکنولوژی برگرفته از کسب و کارهای مشابه خارجی است. استارت‌آپی به نام «روبیکان گلوبال» در خارج از کشور وجود دارد که به مردم این امکان را می‌دهد که فروش ضایعات خود را به صورت آنلاین انجام دهند. این اپلیکیشن اولین استارت‌آپی است که در زمینه مدیریت پسماند به اصطلاح یونیکورن شده است و ارزش فعلی آن بیش از ۱۵‌میلیارد دلار برآورد می‌شود.  وی مطرح کرد: ما از شیوه کار «روبیکان» به عنوان الگوی خارجی استفاده و از آن نمونه‌‌‌برداری کردیم، اما با توجه به فرهنگ ایرانی‌‌‌ها و تفاوتی که با خارجی‌‌‌‌‌‌ها وجود دارد موجب شد که برخی از ویژگی‌‌‌ها را به استارت‌آپ «تفکیکان» اضافه و برخی دیگر از امکانات را از نمونه خارجی حذف کنیم. در واقع می‌توان گفت اپلیکیشن فعلی ما نتیجه تحقیقات از بازار، کسب تجربه از سال‌های گذشته و الگوبرداری از نمونه خارجی است.  وی ادامه داد: از زمان راه‌‌‌اندازی این استارت‌آپ تا به امروز بیش از ۵۰۰ کاربر فروشنده و خریدار از خدمات این اپلیکیشن استفاده می‌کنند و همین استارت‌آپ کوچک برای ۱۰ نفر اشتغال به صورت مستقیم و حدود ۳۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم ایجاد کرده است.

گسترش خدمات به تمامی استان‌‌‌ها

این بنیان‌گذار خاطرنشان کرد: چالش‌هایی که در مدل کسب و کار قبلی با آنها مواجه بودیم موانع و سنگ اندازی‌‌‌های متعدد از سوی بازیگران سنتی و نبود قانون مشخص در مالکیت پسماند ارزشمند شهری است که با تغییر مدل کسب و کار خود نوع معضلات نیز تغییر کرد. اکنون با موانعی همچون تعلیق صدور مجوز از سوی وزارت صمت برای کسب و کارهایی که در حوزه مدیریت پسماند و ضایعات فعالیت می‌کنند مواجه هستیم، البته با این وجود استقبالی که مردم داشتند بی‌‌‌نظیر بوده است و انتظار داریم خیلی زود این مشکل رفع شود. آذریان ابراز کرد: اصلی‌‌‌ترین نیاز این حوزه نبود یک مرجع تخصصی و قابل اعتماد است و ما در چشم‌‌‌انداز فعالیت خود در نظر داریم که کالاهایی که در حوزه پسماند و ضایعات قرار می‌گیرد را پوشش دهیم و زمانی که حرفی از ضایعات و پسماند آورده می‌شود نام «تفکیکان» به عنوان یک مرجع تخصصی و قابل اعتماد در ذهن مردم تداعی شود. همچنین گسترش فعالیت خود به سایر شهرها و پوشش سراسری یکی دیگر از اهداف اصلی ما به حساب می‌‌‌آید، چراکه در حال حاضرتنها در استان تهران و البرز خدمت‌‌‌رسانی می‌‌‌کنیم.  وی در پایان افزود: طی فعالیت خود بعد از مذاکره با بیش از ۸۷ سرمایه‌گذار و ۹۲ مورد پاسخ منفی در نهایت یک شتاب‌‌‌دهنده نوپا به نام «رادمان کیش» که به صورت تخصصی در حوزه شهر هوشمند خدمات ارائه می‌دهد به تیم «تفکیکان» اعتماد کرد و از منظر سرمایه‌گذاری خطرپذیر و همچنین در اختیار گذاشتن تجربه‌‌‌های شکست خود، ما را مورد حمایت قرار داده‌‌‌اند. در حال مذاکره با سایر سرمایه‌گذاران هستیم تا کسب و کار و ویژگی‌های جدیدی را توسعه دهیم.