مهدی موحدی بکنظر، رئیس مرکز پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی، با حضور در برنامه میز اقتصادی شبکه خبر، در خصوص تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دستیابی به قانون مالیات بر عایدی سرمایه آرزوی دیرینه‌ای بود که بالاخره محقق شد. او ادامه داد: تصویب این قانون حاصل تلاش ده‌ساله‌ای بود که همه کارشناسان دلسوز اقتصادی، مدیران و مسوولانی که دل در گرو نجات اقتصاد کشور داشتند، به دنبال محقق کردن آن بودند. موحدی گفت: انتظار داشتیم خیلی زودتر از اینها و در سال‌های گذشته به این قانون دست یابیم اما به‌هر‌حال تصویب این قانون یک امتیاز مثبت در کارنامه مجلس شورای اسلامی خواهد بود و از رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اقتصادی در خانه ملت به دلیل تلاش‌هایی که برای تصویب این قانون انجام دادند، تشکر می‌کنم. او افزود: تصویب این قانون امیدآفرینی زیادی را در جامعه و بین مردم در شرایط اقتصادی کنونی کشور ایجاد می‌کند.

موحدی در پاسخ به این پرسش که این قانون چند درصد مردم را پوشش می‌دهد، بیان کرد: بخش کمی از مردم درگیر قانون مالیات بر عایدی سرمایه خواهند بود و چیزی کمتر از ۴ یا ۵درصد مردم درگیر این قانون خواهند شد و بیش از ۹۵درصد مردم اساسا مشمول این قانون نیستند و موضوع مرتبط با آنها نیست. او افزود: کالاهای مشمول این قانون شامل املاک با انواع کاربری، انواع خودرو دارای پلاک شخصی، طلا، نقره و مسکوکات، انواع ارز و نیز انواع رمزارز و رمزپول مشمول این قانون خواهند بود. همچنین افرادی که به دنبال خرید و فروش این دارایی‌ها هستند درگیر این قانون با شرایطی خواهند بود. البته تمام زمین‌های کشاورزی که خارج از حریم باشند، مشمول این قانون نخواهند بود. او اضافه کرد: هر فرد بالای ۱۸ سال و غیرتجاری، یعنی فردی که فعالیت تجاری انجام نمی‌دهد، اگر خرید و فروش ملکی داشته باشد، اگر قبلا ملکی نداشته و خرید ملک داشته باشد و بخواهد آن ملک را بفروشد، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهد بود و اگر شخص ملک داشته باشد و ملک دوم را بخواهد بخرد و بعدا بفروشد، اگر ملک اول آن شخص دارای تملک بیشتر از ۳ سال باشد، باز هم مشمول این قانون نخواهد شد و نیاز نیست که مالیاتی پرداخت کند.

رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی کشور ادامه داد: دو شرط برای پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد؛ یکی تملک بیش از سه سال، یعنی اگر شخصی ملک را خریده باشد و بعد از سه سال تصمیم به فروش آن بگیرد، مشمول عایدی بر سرمایه نمی‌شود. شرط دوم هم بر این اساس است که اگر شخص ملک دیگری نداشته باشد و قصد فروش آن را داشته باشد هم مشمول این قانون نمی‌شود. این مقام مسوول اضافه کرد: در این خصوص، یک سوال اساسی مطرح می شود که اگر فردی ملکی را دارد اما تصمیم به فروش آن برای تبدیل به ملک احسن کند، در این شرایط یک تنفس یک‌ساله برای این منظور در نظر گرفته تا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نشود تا ملک اول را بفروشد و ملک دوم به احسن تبدیل شود، اما اگر بعد از یک سال هر دو ملک را داشته باشد، ملک اول نیز مشمول مالیات می‌شود. موحدی بکنظر همچنین در خصوص شرایط شمولیت مالیات بر عایدی سرمایه در خصوص تملک چند ملک در خانواده نیز ابراز کرد: اگر فرد صاحب ملک سرپرست ملک باشد، هر ۵ سال یک‌بار می‌تواند از معافیت‌های مالیاتی استفاده کند.