شماره روزنامه ۵۹۸۷
|

  • جنگ سرد تکنولوژی به خلیج‌فارس رسید

    مایکروســافت‌از سرمایه‌گذاری یک و نیم میلیارد دلاری خود در غول هوش مصنوعی امارات متحده عربی خبر داده است؛ معامله‌ای که در هماهنگی کامل با کابینه جو بایدن انجام شده تا در بحبوحه کشمکش واشنگتن و پکن بر سر اینکه کدام ‌یک نفوذ و اثرگذاری بیشتری در بخش فناوری منطقه خلیج فارس داشته باشند، سد بزرگی جلوی چین بگذارد. مایکروسافت در شراکت با شرکت اماراتی G۴۲، اجازه فروش آن دسته از خدمات مایکروسافت را که از تراشه‌های قدرتمند هوش مصنوعی بهره می‌برند به آن می‌دهد؛ تراشه‌هایی که برای آموزش و تنظیم دقیق الگوهای هوش مصنوعی مولد به‌کار می‌روند.
  • افزایش ۱۲درصدی ترافیک مرسولات پستی در سال ۱۴۰۲

    ایسنا: محمد احمدی، معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست گفت: «در ایام پایانی سال که از دهم اسفند شروع می‌شود، هرساله ما با این موضوع مواجهیم و رشد مرسولات در نقاط اصلی تا حدود ۴۰‌درصد و بیشتر هم افزایش پیدا کرد که دلایل متعددی داشته و به رفتار مردم، نیازهای آنها و ارسال مرسولاتشان توسط پست بازمی‌گردد که الزاما متناسب با رویه مرسوم نیست.»
  • سرمایه‌گذاری اپل در ویتنام افزایش می‌‌‌یابد

    ایسنا: تیم کوک در دیدار با نخست‌وزیر ویتنام، اعلام کرد اپل خواهان تقویت سرمایه‌گذاری کیفی و فعالیت‌‌‌های همکاری در این کشور است. ویتنام شاهد افزایش چهار برابری شرکت‌هایی بوده که محصولات اپل را طی یک دهه گذشته، در این کشور مونتاژ کردند.
  • مشخصات کامل پلی‌استیشن ۵ پرو فاش شد

    سیتنا: همزمان با انتشار مشخصات کامل پلی‌استیشن ۵ پرو توسط وب‌سایت ورج، سونی از توسعه‌دهندگان خواسته است که مطمئن شوند بازی‌هایشان با پلی‌استیشن ۵ پرو (PS۵ Pro) سازگاری داشته باشد.
  • وزیر ارتباطات: امسال سال طلایی پروژه فیبر نوری است

    ایسنا: عیسی زارع‌‌‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اولین جلسه بررسی پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌و‌کارها در سال ۱۴۰۳ تاکید کرد: «برای به سرانجام رساندن و نهایی کردن پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌و‌کارها در سال‌جاری باید با حداکثر سرعت حرکت کرد و امسال سال طلایی برای این پروژه است.» او در ادامه صحبت‌‌‌های خود گفت: «تاکنون برای تحقق اهداف تعیین شده در پروژه فیبر نوری، مسیر پرفراز و نشیبی را پشت سرگذاشته‌‌‌ایم که خوشبختانه با پیگیری و همراهی همه‌جانبه مسائل و مشکلات یکی پس از دیگری حل شده است؛ به طوری که اکنون می‌توانیم بگوییم که این پروژه به نقطه مطلوبی رسیده است.»
  • دستورالعمل عرضه دارو توسط سکوهای اینترنتی صرفا مربوط به حمل دارو است

    ایسنا: رضا باقری‌اصل، معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه تغییر و تحول در اقتصاد دیجیتال همیشه با مقاومت گروه‌‌‌های دارای تعارض منافع و شبکه سنتی مواجه می‌شود، گفت: «این دستورالعمل که به اشتباه موسوم به فروش اینترنتی دارو شده فقط در خصوص حمل و عرضه دارو از داروخانه به کاربر و نه فروش دارو است.»
  • تردز در ترکیه تعطیل می‌شود

    مهر: شرکت متا برای عمل به حکم موقت رگولاتور ترکیه، شبکه اجتماعی «تردز» را در این کشور از ۲۹ آوریل (۱۰ اردیبهشت) تعطیل خواهد کرد. ماه گذشته رگولاتور رقابت ترکیه اقدامی موقت علیه متا وضع کرد تا هنگام تحقیق درباره سوءاستفاده احتمالی شرکت از موقعیت برتر خود در بازار، مانع اشتراک‌گذاری داده‌ها بین اینستاگرام و تردز شود.
  • بودجه وزارت ارتباطات؛ از افزایش ۲۰ درصدی تا مصارف مبهم

    دنیای اقتصاد: بخش دوم لایحه بودجه سال جدید در هفته جاری منتشر شد و بررسی جداول مربوط به اعتبارات دستگاه‌های اجرایی نشان می‌دهد که بودجه وزارت ارتباطات برای سال جاری با افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۲ به ۱۹‌هزار و ۵۸۳ میلیارد تومان رسیده است. با این حال کارشناسان، نسبت به روند افزایشی بودجه این وزارتخانه در سال‌های اخیر دیدگا‌ه‌های متفاوتی دارند.
  • مرگ کوکی‌ها در کروم گوگل تهدیدی برای اینترنت رایگان

    ايسنا: گوگل تا پایان امسال قصد دارد جهان تبلیغات دیجیتالی را دستخوش تغییرات عمیق کند و به استفاده از کوکی‌های شخص ثالث در مرورگر وب خود پایان دهد. کوکی‌های شخص ثالث به شرکت‌ها اجازه می‌دهند تا افراد را در سراسر وب‌سایت‌ها ردیابی کنند و تبلیغات مرتبط را برای آنها نمایش دهند. بدون این کوکی‌ها کسب‌وکارها اطلاعات کمتری در مورد مخاطبان خود خواهند داشت و توانایی آنها برای کسب درآمد از طریق تبلیغات کاهش پیدا می‌کند. به‌هم خوردن این فناوری تبلیغات قدیمی که در طول چندین دهه تجربه اینترنت را حفظ کرده است، یعنی دسترسی رایگان به وب را به چالش می‌کشد. در این سیستم به کاربران تبلیغات نمایش داده می‌شود و در ازای آن، آنها به محتوای رایگان دسترسی پیدا می‌کنند. برای وب‌سایت‌هایی که به تبلیغات در اینترنت باز متکی هستند، مرگ کوکی، خطر نابودی این مدل فعالیت و معیشت آنها را به همراه دارد.
  • ممنوعیت واردات گوشی‌های دکمه‌ای تکذیب شد

    سیتنا: در پی انتشار اخباری پیرامون ممنوعیت واردات گوشی‌های دکمه‌ای، رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف ایران این موضوع را تکذیب کرد.
  • نسل جدید اینترنت ۵G در چین راه‌اندازی می‌شود

    مهر: چین نسل جدید شبکه اینترنت موبایل نسل پنجم به نام ۵.۵G را توسعه داده و قرار است یک شرکت مخابراتی دولتی تا پایان سال میلادی آن را در بیش از ۳۰۰ شهر این کشور ارائه کند. به گزارش گیزموچاینا، در حالی که شرکت‌های مخابراتی هنوز راه‌اندازی اینترنت نسل پنجم موبایل را تکمیل نکرده‌اند، چین مشغول توسعه دستاوردی جدید در این زمینه است.
  • سقوط اپل از جایگاه بزرگ‌ترین سازنده گوشی جهان

    ایسنا: آمار یک شرکت تحقیقاتی نشان داد فروش گوشی‌های اپل در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ با تشدید رقابت سازندگان گوشی‌های اندرویدی، به میزان حدود ۱۰ درصد کاهش یافت و این شرکت برتری خود را از دست داد. داده‌های موسسه آی‌دی‌سی نشان داد فروش جهانی تلفن هوشمند در سه ماه ژانویه تا مارس ۷.۸ درصد رشد کرد و به ۲۸۹.۴ میلیون دستگاه رسید و سامسونگ با کسب ۲۰.۸ درصد سهم از این بازار، اپل را کنار زد و بزرگ‌ترین سازنده تلفن هوشمند شد.
  • موبایل‌های گوگل به اینترنت ماهواره‌ای متصل می‌شوند

    مهر: پیش‌بینی می‌شود سری جدید موبایل‌های پیکسل۹ شرکت گوگل در سال جاری میلادی عرضه شوند.
  • ملزومات کاربرد هوش مصنوعی در اقتصاد ایران

    دنیای اقتصاد: اتاق بازرگانی تهران در گزارشی تحول دیجیتال در بخش‌های صنعتی را با استناد به نمونه‌های عینی کاربرد هوش مصنوعی در صنعت بررسی کرده است. این گزارش نشان می‌دهد که صنایع می‌توانند از هوش مصنوعی برای سلامت و ایمنی، کیفیت، تعمیر و نگهداری، فرآیند تولید، زنجیره تامین و مدیریت انرژی در کسب‌وکارشان استفاده کنند. همچنین یک فعال حوزه اقتصاد دیجیتال نیز به کسب‌وکارها و مدیران پیشنهاد می‌کند که به هوش مصنوعی به چشم ریسک نگاه نکنند و از مزایای آن برای رقابت و ورود به بازارهای جدید استفاده کنند.
  • رفع ۱۵۰ آسیب‌پذیری در به‌روزرسانی مایکروسافت

    ايسنا: طبق اعلام مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای، مایکروسافت ۱۵۰ آسیب‌پذیری شامل ۶۷ آسیب‌پذیری اجرای کد از راه دور (RCE) را برطرف کرده است. مایکروسافت یکی از بزرگ‌ترین غول‌های تکنولوژی در جهان به شمار می‌رود که توسعه‌دهنده سیستم‌عامل ویندوز و بسیاری دیگر از نرم‌افزارهای مورد استفاده کاربران رایانه‌های ویندوزی همچون مجموعه برنامه‌های مایکروسافت آفیس است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر