رشد 31‌درصدی سود خالص سیمان داراب در سال 88
شرکت سیمان داراب صبح روز چهارشنبه بیست و نهم اردیبهشت ماه سال جاری میزبان سهامداران خود در مجمع عمومی عادی سالانه بود.

به گزارش خبرنگار ما، در مجمع این شرکت سیمانی که به دلیل عملکرد بسیار مناسب در تولید و فروش در سال گذشته نسبت به سال ۸۷ با استقبال سهامداران روبه‌رو شده بود، علیرضا عسگری مارانی ریاست جلسه را بر عهده گرفت و آقایان عمرانی و قاسمی هم به عنوان ناظران مجمع انتخاب شده، همچنین مرتضی سید صالحی معاون مالی و اداری شرکت نیز در مقام دبیر در مجمع ایفای نقش می‌کرد.
این گزارش می‌افزاید: در مجمع «ساراب» مهندس اکبر مجید پور از چهره‌های سرشناس صنعت سیمان کشور و بنیان‌گذار گروه توسعه معادن روی ایران که هم اکنون شرکت سیمان داراب را به عنوان مدیرعامل راهبری می‌کند، به قرائت گزارش هیات مدیره پرداخت و تحولات مثبت رخ داده در این شرکت را تشریح کرد.
وی در اظهارات خود از افزایش ۵/۳۳‌درصدی فروش خالص سیمان داراب در سال گذشته نسبت به سال ۸۷ خبر داد و افزود: در شرایطی که به دلیل رکود حاکم بر ساخت‌وساز بازار فروش سیمان از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست، شرکت سیمان داراب با تکیه بر نیروی انسانی متخصص، افزایش بهره‌وری و اعمال سیستم‌های مدیریتی نوین توانست به رشد ۵/۳۳‌درصدی فروش خالص شرکت در سال ۸۸ دست یابد. از طرفی دیگر این شرایط موجب شد که رشد ۵۳ درصدی سود ناخالص و افزایش حدود ۳۱‌درصدی سود خالص در سال گذشته نسبت به سال ۸۷ برای شرکت رقم بخورد.
مهندس مجیدپور در بخش دیگری از اظهاراتش از رشد 19‌درصدی سود عملیاتی سیمان داراب در سال گذشته سخن گفت و خاطرنشان کرد: شرکت در سال 88 توانست به سود عملیاتی 235میلیارد ریالی دست‌یابد، آن هم در شرایطی که سود عملیاتی شرکت در سال 87، معادل 197میلیارد ریال بود.
مدیرعامل سیمان داراب با اشاره به تحقق EPS ۱۰۰۴ریالی شرکت در سال ۸۸ گفت: EPS واقعی شرکت از ۷۶۷ریال سال ۸۷ با جهش قابل توجه حدود ۳۱‌درصدی به ۱۰۰۴ریال در سال ۸۸ رسیده است که از وضعیت بسیار مناسب شرکت در فروش و سودآوری حکایت دارد.
بر اساس این گزارش، قرائت گزارش هیات مدیره از سوی مهندس مجیدپور که از قرار گرفتن سیمان داراب در بهترین شرایط حکایت داشت، تحسین سهامداران را برانگیخت تا جایی که صاحبان سهام شرکت با تشویق از مدیرعامل و هیات مدیره شرکت بابت این عملکرد قدردانی کرده و با ذکر صلوات برای تمام مدیران شرکت آرزوی سلامتی کردند.
افزون بر این، پس از اتمام گزارش هیات مدیره، گزارش حسابرس شرکت قرائت شد که فاقد بند حسابرسی بود که این اتفاق نیز مورد توجه سهامداران قرار گرفت و آنها شفاف بودن حساب‌های شرکت و اطلاع‌رسانی را عامل ارائه گزارش حسابرسی بدون بند سیمان داراب دانستند.
در مجمع این شرکت سیمانی، مهندس عمرانی نماینده شرکت کارگزاری سهام عدالت در اظهاراتی با اشاره به عدم پرداخت سود سهام عدالت از سوی برخی شرکت‌ها گفت: متاسفانه برخی از شرکت‌ها از جمله شرکت‌های پتروشیمی نسبت به پرداخت سود سهام عملکرد سال 1387 اقدام نکرده‌اند، به طوری که مجموع مطالبات کارگزاری سهام عدالت از بابت سود عملکرد سال 1387 بالغ بر 1400میلیارد تومان است. حتی برخی از شرکت‌ها تاکنون سود سال 1386 را هم به طور کامل پرداخت نکرده‌اند که این اتفاق باعث تاسف است.
همچنین علیرضا عسگری مارانی رییس مجمع نیز درباره مدیریت سهام عدالت در شرکت‌ها گفت: روش مدیریتی کارگزاری سهام عدالت در شرکت‌ها مبنی بر ثبات مدیریت و معرفی نمایندگان باتجربه و صاحب‌صلاحیت بوده است که این سیاست از جمله در شرکت سیمان داراب باعث بهبود راندمان و افزایش سودآوری شده‌است که جای قدردانی و تشکر دارد.
مجمع سیمان داراب پس از استماع گزارش هیات مدیره و حسابرس قانونی، صورت‌های مالی و ترازنامه شرکت برای سال مالی منتهی به پایان اسفند 88 را مورد تصویب قرار دادند، افزون بر این مجمع با توجه به در نظر گرفتن منافع سهامداران حقیقی و همچنین منافع شرکت نسبت به تقسیم 620 ریال سود به ازای هر سهم موافقت کرد که قرار است سود سهامداران جزء از ابتدای تیر ماه پرداخت شود.
انتخاب موسسه حسابرسی آزموده‌کاران به عنوان حسابرس قانونی و روزنامه‌های اطلاعات یا دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار از دیگر مصوبات مجمع این شرکت بود.
جایگاه شرکت سیمان داراب در صنعت سیمان و وضعیت رقابتی شرکت
سیمان تولیدشده در استان فارس بسیار بالاتر از تقاضا بود و مضافا از طرف استان‌های همجوار نیز مازاد سیمان تولیدشده آنها در این استان عرضه می‌گردید.شرکت سیمان داراب در چنین بازاری وارد میدان رقابت گردید.


مهم‌ترین مساله شرکت این بود که به دلیل موقعیت مکانی کارخانه از بازارهای اصلی مصرف فاصله‌ای بسیار داشت، با توجه به اینکه ظرفیت مصرف بازار منطقه‌ای شرکت حداکثر به ۱۵ هزار تن در ماه نمی‌رسید، برای توزیع و فروش حداقل ۸۵ هزار تن سیمان تولیدی مازاد بر مصرف منطقه می‌بایستی برنامه‌ریزی مناسبی صورت می‌گرفت.
بازار عمده مصرف در استان فارس، شهرستان شیراز می‌‌باشد که تا کارخانه سیمان داراب بالغ بر 200 کیلومتر فاصله دارد، در حالی که مکان کارخانه رقبای عمده شرکت در حومه شیراز واقع شده است و با کرایه حمل بسیار کمتری محصول خود را عرضه می‌نمودند و شرایط و تسهیلات اعتباری برای مشتریان خود در نظر می‌گرفتند.
شرکت سیمان داراب با مطالعه و بررسی دقیق بازار مصرف و طراحی یک مدل علمی مبتنی بر فاصله بازارهای مصرف از محل کارخانه و بهای فروش سیمان دیگر شرکت‌ها و همچنین به کارگیری سایر روش‌های علمی بازاریابی و فروش و مشتری‌مداری و جبران بخشی از کرایه حمل و همچنین در نظر گرفتن تسهیلات اعتباری برای مشتریان عمده به حمدا... موفق گردید در همین بازار به شدت رقابتی از تمامی رقبای خود در تولید و فروش محصول خود پیشی گرفته و موقعیت خود را حفظ نماید.
از فرصت‌های عمده شرکت‌های تولیدکننده سیمان در سال 1388 آزادشدن صادرات سیمان بود که کارخانجات با توجه به موقعیت مکانی خود برای صدور سیمان مازاد بر نیاز بازار داخلی در این عرصه نیز وارد بازار رقابت شدند. بازار مصرف کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مخصوصا عراق یک فرصت ایده‌آلی بود که می‌بایست از آن بهره گرفت. متاسفانه در این مورد یک سیاست منسجم بین تولیدکنندگان وجود نداشت و هر شرکتی به تناسب موقعیت مکانی خود راسا وارد این بازار شده و اقدام به صدور سیمان تولیدی خود می‌نمود. با توجه به اینکه صادرات سیمان از مرزهای آبی عراق مقرون به صرفه نبود، مناسب‌ترین راه، صدور سیمان از مرزهای زمینی به عراق بود که با توجه به فاصله بسیار زیاد کارخانه از مرزهای چزابه، شلمچه و مهران متاسفانه شرکت در این زمینه فاقد مزیت رقابتی بود، ولی با اتخاذ سیاست تحویل سیمان در محل و با انتخاب کارگزار و استقرار دفتر فروش صادراتی در مرزهای چزابه و مهران، سیمان تولیدی خود را در بازارچه‌های مرزی تحویل خریداران می‌داد. اتخاذ این روش اگرچه افزایش ناخالص فروش صادراتی و هزینه‌های توزیع و فروش را در پی داشت، اما در مجموع خالص درآمدهای صادراتی را افزایش داد. شرکت در سال مورد گزارش با صادرات بالغ بر 164 هزار تن علاوه بر کسب مقام صادرکننده برتر استانی از دیگر رقبای خود در استان فارس و برخی استان‌های همجوار نیز پیشی گرفت.


عملکرد شرکت و میزان دستیابی به اهداف تعیین شده
عملکرد شرکت سیمان داراب، میزان دستیابی به اهداف تعیین شده و دستاوردهای مهم در سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۸۸ به شرح زیر ارائه می‌گردد.
تولید کلینکر بالغ بر 1.060.000 تن و تولید سیمان بالغ بر 1.088.000 تن و فروش و تحویل سیمان بالغ بر 1.082.800 تن بود. فروش سیمان در طی سال مالی 591.381 میلیون ریال و سود خالص شرکت برای هر سهم (EPS) معادل 1004 ریال گردید که نسبت به عملکرد سال گذشته بالغ بر 31 درصد افزایش داشته که از ابتدای بهره‌برداری یک رکورد می‌باشد. شرکت در سال مورد گزارش به تمامی اهداف و برنامه‌های از پیش تعیین شده دست یافت.
از مشکلات عمده شرکت سیمان داراب مساله حمل و نقل سیمان تولیدی به مبادی مصرف داخلی و صادراتی می‌‌باشد. متاسفانه ظرفیت موجود حمل و نقل در منطقه توان حمل سیمان تولیدی شرکت را نداشتند. برای رفع این معضل در سال ۸۷ شرکت در تاسیس یک شرکت حمل و نقل مشارکت نمود و با پیگیری‌های مداوم در سال مورد گزارش و تاسیس و تجهیز ساختمان‌های موردنیاز پس از دو سال موفق گردید مجوز نهایی باربری را از سازمان پایانه‌ها دریافت نماید. در حال حاضر شرکت حمل و نقل امید سیمان داراب با ۱۱ دستگاه کامیون فعالیت خود را آغاز نموده و شرکت در نظر دارد برای گسترش فعالیت خود اقدام به خرید و تجهیز کامیون‌های موردنیاز نماید.
همچنین از دیگر موفقیت‌های برجسته شرکت در سال 88 پیگیری و به نتیجه رساندن مطلوب پرونده مالیاتی سال 1385 بود.در سال مورد اشاره بالغ بر 4/19 میلیارد ریال در قالب بودجه سال 1385 به صورت 12/1 ماهانه در وجه اداره دارایی بابت علی‌الحساب مالیاتی عملکرد پرداخت گردیده بود. پس از واگذاری شرکت در آبان‌ماه سال مذکور به بخش‌خصوصی پرداخت‌های علی‌‌الحساب قطع گردید، ولی اداره دارایی همچنان مدعی وصول مالیات عملکرد تا سقف برگ تشخیص صادره به میزان بالغ بر 26 میلیارد ریال بود. شرکت به صورت مرحله‌ای و گام‌به‌گام مساله را در کمیسیون‌های مربوطه پیگیری و با ارائه دفاعیات مستدل و منطقی در دو مرحله موفق به استرداد بالغ بر 13 میلیارد ریال از وجوه پرداخت شده گردید و در آخرین مرحله با طرح شکایت در شورای عالی مالیاتی ونقض رای صادره موفق به طرح موضوع در کمیسیون مالیاتی هم عرض و نهایتا با اخذ رای مثبت کمیسیون به نفع شرکت و ابلاغ آن باقیمانده وجوه پرداخت شده به مبلغ 6 میلیارد ریال در مرحله استرداد قطعی می‌باشد. توفیق در حل و فصل قطعی این پرونده از نمونه‌های کم‌نظیر در پرونده‌های مالیاتی شرکت‌ها به شمار می‌رود.


استراتژی ‌های شرکت
شرکت سیمان داراب به عنوان یک بنگاه اقتصادی با در نظر گرفتن مصالح شرکت از طریق به کارگیری روش BSC (کارت امتیازی متوازن) اقدام به تدوین استراتژی‌های خود نموده و با اجرای پروژه‌هایی که برنامه عملیاتی استراتژی‌های شرکت را پشتیبانی نماید در جهت دستیابی به چشم‌انداز در نظر دارد اقدامات موثری را انجام دهد. رئوس این برنامه به شرح ذیل می‌باشد.
- کاهش بهای تمام شده ازطریق کاهش مصرف انرژی، مواد مصرفی، هزینه‌های تعمیرات و نگهداری و افزایش بهره‌وری.
- توسعه بازارها از طریق افزایش سهم بازار و توسعه صادرات.
- مشتری مداری از طریق افزایش رضایت‌مندی و وفاداری مشتریان و ارتقای جایگاه تجاری شرکت.
- تعالی فرآیندهای عملیاتی از طریق افزایش بهره‌وری تولید، افزایش آمادگی فنی، افزایش بهره‌وری منابع.
- توسعه نوآوری از طریق تثبیت کیفیت، تنوع محصول، دستیابی به فناوری‌های نوین.
- سرآمدی در مسوولیت‌های اجتماعی از طریق کاهش آلاینده‌های محیطی، بهینه سازی مصرف انرژی، تعامل فعال با نهادهای محلی و ارتقای شاخص‌های HSE.
- اعتلای سرمایه‌های انسانی از طریق افزایش دانش و مهارت‌های کارکنان، ارتقای شایستگی‌های مدیران.
- بهسازی سرمایه‌های اطلاعاتی از طریق تقویت چابکی سازمان، توسعه مدیریت دانش- توسعه زیرساخت‌ها و اعتلای دانش IT.
- ارتقای سرمایه‌های سازمانی از طریق نهادینه‌سازی ارزش‌های محوری، تعالی سازمانی و توسعه برون‌سپاری.
مشارکت و سرمایه‌گذاری‌ها
شرکت در حال حاضر مالکیت 1/16 درصد از سهام صنایع سیمان دشتستان و 5/22 درصد از سهام سیمان شهرکرد را در اختیار دارد. همچنین سهام 6/50 درصد از شرکت توسعه و عمران داراب، 40 درصد از سهام حمل‌ونقل امید سیمان داراب متعلق به شرکت می‌باشد. اقدامات لازم در جهت افزایش سرمایه شرکت حمل و نقل امید سیمان داراب در دست انجام می‌‌باشد. افزایش سرمایه‌گذاری در شرکت حمل‌ونقل امید سیمان داراب در جهت افزایش ظرفیت حمل‌ونقل سیمان در منطقه بوده و با توجه به روش تحویل سیمان در محل به مشتری از استراتژی‌های اصلی شرکت محسوب می‌شود.همچنین برای تداوم سودآوری و افزایش راندمان و بهره‌وری، شرکت نیازمند اجرای پروژه‌هایی در 1389 می‌باشد که به طور خلاصه به اهم آن اشاره می‌گردد.