گروه ترجمه: رکود اقتصادی در روسیه ضربه سنگینی بر شرکت‌های گردشگری و کالاهای لوکس جهان وارد آورده است؛ تا جایی که بسیاری از شرکت‌ها مجبور شده‌اند قیمت‌ها و در نتیجه هزینه‌های خود را کاهش دهند تا به این وسیله از شدت لطمات وارده بر خود بکاهند.

به گزارش مسکو تایمز، ظرف یک سال گذشته همزمان با افت قیمت‌ نفت و اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه، ارزش روبل تقریبا تا نصف کاهش یافت. این موضوع موجب کاهش شدید قدرت خرید روس‌ها شد و آنها مجبور شدند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند و برنامه‌های مسافرت‌هایشان در تعطیلات را کنار گذارند. براساس اعلام سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل متحد، هزینه روس‌ها برای مسافرت‌های بین‌المللی در سال ۲۰۱۴ تا ۶ درصد افت کرد. این رقم نسبت به رشد بیش از ۲۰ درصدی سال‌های پیش، کاهشی شدید را نشان

می‌دهد.

گردشگران روس خریداران عمده کالاهای لوکس به‌ویژه در پایتخت‌های اروپایی همچون میلان بوده‌اند و معمولا از برندهایی همچون «فراگامو»، «مونسلر» و «کرینگ» که محصولات خیاط معروف ایتالیا به نام «بریونی» را می‌فروشند، خرید می‌کرده‌اند. اکنون اما کارمندان فروشگاه‌های لباس مردانه در میلان می‌گویند گردشگران روس تقریبا ناپدید شده‌اند. بنا به اعلام شرکت «گلوبال بلو» که مسوول استرداد مالیات کالاهای خریداری شده به گردشگران است، هزینه گردشگران روس در سال گذشته ۱۷ درصد افت کرده و در ماه‌های دسامبر و ژانویه به ترتیب کاهشی ۴۴ و ۵۱ درصدی را نشان داده است.

راهکاری که بسیاری از این برندهای جهانی برای مقابله با این مشکل یافته‌اند این است که اکثر کالاهای لوکس خود از ساعت‌های «رولکس» گرفته تا پوشاک برند «بربری« و «مایکل کورس» را برای گردشگران روس با قیمت‌های قبلی و ارزان‌تر عرضه می‌کنند. چون برخی از آنها تا ۳۰ درصد از فروش خود را به گردشگران روس مدیونند.

خطوط هواپیمایی، تورها و هتل‌های جهان نیز داستان تلخ مشابهی دارند و به شدت تحت تاثیر رکود اقتصادی روسیه قرار گرفته‌اند. برخی از هتل‌ها در ترکیه با مشاهده اینکه ورود گردشگران روس به آنها در سال ۲۰۱۴ تا بیش از ۲۱ درصد و در ژانویه گذشته تا ۲۲ درصد کاهش یافت، اقدام به کاهش قیمت‌های خود کردند تا تخت‌ها و اتاق‌هایشان را پر کنند.

مارکوس دالدروپ، مدیرعامل یک شرکت آلمانی تور مسافرتی به نام «آل‌تور» که در تابستان قیمت سفرهای خود به ترکیه را تا ۲۴ درصد کاهش داده بود، می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم که روس‌ها به ترکیه نخواهند آمد.» کشور مصر که ۳۰ درصد از چرخه صنعت گردشگری خود را مدیون گردشگران روس بود، در ماه دسامبر افت ۵۰ درصدی تعداد آنها را تجربه کرد. این افت در ماه ژانویه نیز ۲۰ درصد بود.

مصر از پایان ماه آوریل به بعد، از هزینه ۲۵ دلاری صدور ویزا برای روس‌ها چشم‌پوشی کرده است و قصد دارد طی ماه‌های آینده تبلیغاتی گسترده را در روسیه به راه اندازد تا مشتریان خود را بازیابد. چندین شرکت هواپیمایی از جمله شرکت هواپیمایی امارات در واکنش به کاهش سفرهای روس‌ها از تعداد پروازهای خود کاسته‌اند.

تفریحگاه اسکی کورشول فرانسه برآورد کرده است که تعداد مشتریان روس‌اش در سال‌جاری بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته‌ است و آنهایی که به این تفریحگاه می‌آیند هم پول کمتری خرج می‌کنند. آدلین روکس، رئیس بخش گردشگری این تفریحگاه می‌گوید: «پیش از این شما معمولا می‌توانستید گردشگران روسی را ببینید که گران‌ترین نوشیدنی‌ها را می‌خرند اما اکنون آنها به نوشیدنی‌های ارزان بسنده می‌کنند.»

با این تفاصیل باید منتظر نتیجه این تمهیدات برای جذب دوباره این گردشگران و احیانا برقراری تعادل جدید در بازارهای گردشگری دنیا، با روس‌های کم‌پول‌تر بود.