تسهیل صدور ویزا، به نفع همه است

دبیر کل UNWTO معتقد است: تغییراتی که در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر به‌وجود آمده است باعث شده صرف‌نظر از طبقات اجتماعی، مردم بیشتر و بیشتر بر این باور باشند که سفر یک حق و بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگیشان است. آنها سفر خواهند کرد حتی اگر مجبور باشند کمتر خرج کنند و این روندی ادامه‌دار است دنیای اقتصاد، مادرید، یاسمین حسینی: دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) گفت: آمارهای مربوط به ۱۰ ماه اول سال ۲۰۱۴ در حال حاضر در دسترس هستند که نشان می‌دهند گردشگری جهانی ۵ درصد رشد داشته است و این در حالی است که در سال گذشته تعداد گردشگران برای نخستین بار به یک میلیارد و صد میلیون نفر رسیده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، دکتر طالب ریفاعی در گفت‌وگویی با روزنامه اسپانیایی ال پاییس (EL PAIS) رکود فعلی قیمت نفت را در دو جنبه گردشگری موثر دانست و تصریح کرد: این کاهش دو اثر به همراه داشته است؛ اول، حمل‌ونقل ارزان یا حداقل رقابتی‌تر است اما از طرف دیگر تاثیر دوم آن این است که شهروندان کشورهای نفت خیز با کاهش درآمد روبه‌رو خواهند شد که این امر سبب بروز عوارض منفی بر قدرت خرید برخی کشورهای فروشنده نفت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه همه کشورها با اتخاذ سیاست‌های باز صدور روادید بیشترین بهره را در توریسم خواهند برد، گفت: ما دو سال پیش در مطالعه‌ای به سران کشورهای G-۲۰ در مکزیک نشان دادیم که فقط با انجام کارهای کوچکی مثل بهبود صفحات اینترنتی، کشورهای عضو G-۲۰ درآمدی بیشتر از ۲۰۵ هزار میلیون دلار و ایجاد ۱/ ۵ میلیون شغل در طول ۳ سال خواهند داشت. ریفاعی افزود: وقتی رئیس جمهوری مثل اوباما می‌گوید «هر چه بازدیدکنندگان بیشتری به آمریکا بیایند، آمریکایی‌های بیشتری به سرکار برخواهند گشت»، اهمیت این موضوع واضح‌تر می‌شود، که امری است که در طول ۵ یا ۱۰ سال اتفاق نیفتاده است و به این معنی نیست که قانون و امنیت کمتری به‌کار گرفته شود، بلکه نحوه به‌کار گرفته شدن آنها مد نظر است. دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی با اشاره به دشوار بودن دریافت ویزا خاطرنشان کرد: ۶۶ درصد از جمعیت جهان هنوز باید برای سفر کردن به کنسولگری کشور مورد نظر رفته و ویزا دریافت کنند. ما قصد داریم از این روش اجتناب شود و بیشتر به سمت استفاده از ویزاهایی که به محض ورود به کشوری در فرودگاه صادر می‌شود، برویم یا حداقل به سوی استفاده از ویزاهای الکترونیکی حرکت کنیم. خبر خوب در حال حاضر این است که این رقم ۵ سال پیش ۷۵ درصد بوده است؛ بنابراین ما در حال پیشبرد اهداف خود هستیم.

ریفاعی از کسانی که در بخش امنیت مشغول به‌کار هستند خواست بدانند گردشگری باید دوستانه و آسان باشد و افزود: واقعه پاریس یک بار دیگر به ما یادآور کرد که جهان ما چقدر شکننده است و هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن داریم. به جای اینکه مشکلات را به گروه خاصی از افراد تعمیم دهیم باید در وهله اول از تکنولوژی و شبکه‌های هوشمند امنیتی‌مان مطمئن باشیم؛ هر تغییری در وضعیت موجود را با دقت بررسی و مطالعه کنیم زیرا فواید حاصل از باز بودن مرزها بسیار زیاد است.

وی اظهار کرد: چندین سال است سازمان ملل، UNWTO را به عنوان یک سازمان تخصصی به رسمیت می‌شناسد؛ برای نشان دادن این موضوع که، گردشگری تنها باعث رشد اقتصادی نمی‌شود بلکه ابزاری است برای توسعه، ایجاد ثروت و درآمد به صورت عادلانه، ایجاد شغل و بهبود زیرساخت‌ها و ایجاد رونق در تجارت در جاهایی که مردم گزینه‌های زیادی برای بهبود اوضاع ندارند.

افزایش قدرت تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان با اینترنت

ریفاعی با اشاره به اینکه تکنولوژی‌های جدید، قدرت تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان را افزایش داده است، خاطرنشان کرد: تخمین می‌زنیم از هر ۳ نفر مسافر، یک نفر به‌طور مستقیم ملزومات سفارش را به صورت اینترنتی تهیه می‌کند و به نظر می‌رسد در آینده بیزینس‌هایی می‌توانند به حیات ادامه دهند که بتوانند این شرایط را برای مشتری‌هایشان فراهم آورند. وی افزود: در حال حاضر به لطف اینترنت، اقتصاد مشارکتی شده است و این به خودی خود، نه خوب است و نه بد و همه دنیا در حال تطبیق دادن خودشان با شرایط هستند.

دبیرکل UNWTO در پاسخ به این سوال که آیا امکان توقف یا کاهش رشد گردشگری در کشورهایی که در این عرصه نوظهور هستند وجود دارد، گفت: فکر نمی‌کنم، زیرا تغییراتی که در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر به‌وجود آمده است باعث شده صرف‌نظر از طبقات اجتماعی، مردم بیشتر و بیشتر بر این باور باشند که سفر یک حق و بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگیشان است. آنها سفر خواهند کرد حتی اگر مجبور باشند کمتر خرج کنند و این روندی ادامه‌دار است. به همین علت است که با وجود بحران‌های سیاسی، اقتصادی، سلامت و... گردشگری همچنان در حال رشد است.

دلایل رشد گردشگری آمریکا

وی دلیل رشد ۸ درصدی گردشگری آمریکا در سال ۲۰۱۳ را ثبات سیاسی و سلامت اقتصادی عنوان و تصریح کرد: آمریکا هر دو اینها را داشته است و در حال حاضر بهترین زیرساخت‌ها را دارند. طبقه متوسط در جامعه آنها درحال رشد است و از همه مهمتر اراده سیاسی سیاست‌گذاران است که گردشگری را ابزار رشد و پیشرفت می‌بینند؛ درحالی که بعضی کشورها پتانسیل‌های بسیاری برای رشد گردشگری دارند و می‌بینیم که این اتفاق در آنها نمی‌افتد که به همین دلیل است. ریفاعی کلمبیا را مثال آورد و توضیح داد: این کشور در حدود یک دهه پیش دارای وضعیت سیاسی بسیار متشنج و نابسامانی بود اما بعدها با درک این مطلب که با انتخاب گردشگری به عنوان کلید بهبود اوضاع می‌توانند موفق باشند، در حال حاضر تبدیل به یکی از مقاصد اول دنیا شده‌اند و ما می‌خواهیم مجمع عمومی امسال، جایی که همه دنیای گردشگری در آن جمع می‌شوند را در مدلین برگزار کنیم.

دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی گرم شدن روابط با کوبا را در رونق گردشگری موثر دانست و گفت: کوبا از قبل هم در گردشگری موفق بوده است. این قضیه می‌تواند به افزایش سفرها منجر شده و اثری مثبت بر همه منطقه کارائیب داشته باشد.

او مخالفت خود را با برخی کشورها که معتقدند با کاهش الزامات زیست محیطی خواهند توانست بیشتر در گردشگری سرمایه‌گذاری کنند، اعلام کرد و توضیح داد: این حتی می‌تواند تاثیر عکس داشته باشد. ما نباید قدرت درک و سطح فهم گردشگران را دست کم بگیریم. هر روز بیشتر از قبل بر تعداد متقاضیان استفاده از خدمات سازگار با محیط زیست افزوده می‌شود. حتی می‌توان با سرمایه‌گذاری‌هایی خاص، از وسایلی که انرژی کمتری نیاز دارند برای بلندمدت استفاده کرد.