چرا پاکتی نرسید؟

گروه ورزش :سال‌ها بود که اهالی فوتبال از امکان نداشتن فروش استقلال و پرسپولیس گلایه می‌کردند. مدیرانی که سال‌ها در برنامه‌های تلویزیونی می‌نشستند، پا روی پا می‌انداختند و مدعی بودند: «فقط کافی است پرسپولیس و استقلال را به ما بدهند تا سالی صد میلیارد تومان از برند این دو باشگاه درآمد کسب کنیم.» حالا کجا هستند و چرا برای خرید این دو باشگاه هیچ اقدامی نمی‌کنند؟! تا امروز هیچ‌کس پاکتی حاوی پیشنهاد ارائه نکرده تا یک مزایده لغو شده و در مورد حضور مشتریان در مزایده دوم هم تردیدهای جدی به وجود بیاید.

کجایند مردان باادعا؟

این سوال را آنها که حرفه‌ای اخبار فوتبال را پیگیری می‌کنند از خودشان می‌پرسند. آنها که به یاد دارند طی چند سال گذشته مدیرانی که از استقلال و پرسپولیس کنار گذاشته شدند، در رسانه‌ها سخن‌فرسایی کردند که تنها راه نجات سرخابی‌ها خصوصی‌سازی است و اگر دولت این دو باشگاه را به بخش‌خصوصی واگذار کند، استقلال و پرسپولیس درآمدزا و سود‌ده می‌شوند، حالا می‌خواهند بدانند چرا مدیران مدعی درآمدزایی برای خرید دو باشگاه پایتخت پا پیش نمی‌گذارند؟

آورده به بازار و خریداری نیست!

دولت سرانجام از سرخابی‌ها دل کنده و وزارت ورزش با فراهم آوردن مقدمات واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش‌خصوصی، طلسم دو دهه‌ای خصوصی‌سازی را شکسته است. استقلال و پرسپولیس را که گفته می‌شد نور چشم دولت هستند و امکان فروش‌شان نیست به بازار آورده‌اند تا بفروشند اما درعین ناباوری خریداری در کار نیست.

آن زمان که واگذاری استقلال و پرسپولیس شعار و وعده تبلیغاتی برخی کاندیداهای ریاست‌جمهوری بود و هرگز به مرحله عمل درنمی‌آمد، چندین مدیر ورزشی و سرمایه‌دار حاضر در عرصه ورزش مدعی خرید دو باشگاه بودند اما حالا که وزارت ورزش وعده‌های سرخرمن دولت‌های قبلی را به مرحله اجرا رسانده و استقلال و پرسپولیس را برای فروش به بخش‌ خصوصی، به سازمان خصوصی‌سازی سپرده، از خیل آن مدعیان خرید سرخابی‌ها هیچ خبری نیست. اما چه اتفاقی افتاده است؟! استقلال و پرسپولیس آن زمان سودده بودند و حالا زیان‌ده شده‌اند؟! گوشه برند استقلال و پرسپولیس خش افتاده و دیگر قیمت سابق را ندارند؟!

گلایه یک خریدار ازمجلس

باید پاسخ را ازمشتریان جدی شنید. یکی از کسانی که برای خرید استقلال پا پیش گذاشته است، پاسخ این سوال ما را با شرط عدم انتشار نامش این‌گونه می‌دهد: «شاید بعضی‌ها چون فکر می‌کردند دولت هیچ‌وقت استقلال و پرسپولیس را به بخش‌خصوصی نمی‌دهد، شعار الکی می‌دادند و حالا که خصوصی‌سازی جدی شده، جا زده باشند اما من و دوستانم برای خرید استقلال برنامه داشتیم و هنوز هم داریم.» این متقاضی خرید استقلال در واکنش به این سوال که اگر واقعا برنامه دارید چرا قدم جلو نمی‌گذارید و چرا از فرصتی که وزارت ورزش برای خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس ایجاد کرده، استفاده نمی‌کنید از نبود قوانین حمایتی برای این دو باشگاه گله کرد و پای مجلس را هم وسط کشید: «دست وزارت ورزش درد نکند که شرایط خصوصی‌سازی را به وجود آورد و انتقال استقلال و پرسپولیس از دولت به بخش‌خصوصی را در اختیار سازمان خصوصی‌سازی گذاشت. به هرحال این کاری بود که بیش از ۲۰ سال دولت‌های قبلی نتوانستند یا نخواستند انجام بدهند و وزارت ورزش دولت روحانی با این کار، طلسم‌شکن شد اما مشکل اصلی جای دیگری است. در تمام این سال‌ها که کارشناسان می‌گفتند استقلال و پرسپولیس باید از دست دولت خارج و به بخش‌خصوصی واگذار شوند، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌توانستند حداقل قانون کپی‌رایت و حق پخش تلویزیونی را مصوب کنند تا الان دو باشگاه لااقل دو منبع درآمد مشخص داشته باشند. در تمام دنیا درآمد باشگاه‌ها از بلیت‌فروشی، اسپانسرینگ، حق پخش و کپی رایت است اما ما غیر از مبلغ ناچیز اسپانسر که آن هم پیش‌خور شده، هیچ کدام

را نداریم. خب، شما به جای ما، وقتی نه اموال این دو باشگاه اموال است و نه درآمد مشخصی دارند، برای چه باید پول خودمان را دور بریزیم. اگر قانون کپی‌رایت رعایت می‌شد و اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی که خوشبختانه خیلی‌هایشان هم در هیات رئیسه فدراسیون‌های ورزشی و هیات مدیره باشگاه‌های ورزشی حضور دارند، یک قدمی برای خودکفایی ورزش برمی‌داشتند، الان برای هر کدام از دو تیم ده‌ها پاکت می‌آمد. الان ما باید پول چه چیزی را بدهیم، پول اسم؟!»