شنبه شب، ساعت ۱۵: ۲۳ به وقت ایران، اوج فوتبال اروپا در این فصل فرا خواهد رسید و فینال بین بایرن مونیخ و اینتر، قهرمانان اروپا و ایتالیا برگزار خواهد شد. به نظر می‌رسد نبرد بسیار تنگاتنگی باشد و سایت گل با مقایسه رتبه کاسترول بازیکنان، بررسی کرده که دو تیم از نظر آماری چه شرایطی در مصاف با هم دارند. نتیجه این مقایسه حیرت‌انگیز بوده است. بایرن در مقایسه نفر به نفر بازیکنان ۸ بر ۳ جلو افتاده و ۴۷۹ امتیاز برتر است. هر چند بسیاری بخت اینتر را اندکی بیشتر از بایرن می‌دانند، چرا که اینتر چلسی و بارسلونای مدافع عنوان قهرمانی را در راه فینال برده است.

شاید عجیب‌ترین برتری‌های نفر به نفر، برتری آرین روبن به وزلی اسنایدر و ایویتسا اولیچ به ساموئل اتوئو باشد. روبن که در اروپا برای بایرن فوق‌العاده بوده، ۱۴۶ امتیاز بیشتر از اسنایدر، بازی‌ساز اینتر دارد و اولیچ که با هت‌تریک مقابل لیون بایرن را به فینال رساند، ۱۳۴ امتیاز بهتر از اتوئو است که در فینال سال گذشته با پیراهن بارسلونا مقابل منچستر یونایتد گل زد.نکته کلیدی این است که رتبه‌بندی کاسترول بر اساس عملکرد هفتگی هر بازیکن در لیگ داخلی است و در آن عملکرد بازیکنان در اروپا حساب نمی‌شود. البته این رتبه‌بندی کاری به نبوغ تاکتیکی ژوزه مورینیو ندارد که سقوط چلسی و بارسلونا را رقم زد. چلسی هم مقابل اینتر از نظر رتبه‌بندی کاسترول ۸ بر ۳ پیش بود، اما در مجموع سه بر یک به این تیم باخت.

دروازه‌بان

ژولیو سزار - رتبه: ۱۳۲ - امتیاز: ۶۷۹

هانس یورگ بوت - رتبه: ۵۳۱ -امتیاز: ۵۵۷

برتری: اینتر، ۱۲۲ امتیاز

مدافعان

فیلیپ لام - رتبه: ۱۶۴ - امتیاز: ۶۶۷

مایکون - رتبه: ۱۱۸ - امتیاز: ۶۸۵

برتری: اینتر، ۱۸ امتیاز

دانیل فان‌بویتن - رتبه: ۲۷ - امتیاز: ۷۷۵

لوسیو - رتبه: ۲۰۱ - امتیاز: ۶۵۱

برتری: بایرن، ۱۲۴ امتیاز

مارتین دمیکلیس - رتبه: ۷۷ - امتیاز: ۷۱۰

والتر ساموئل - رتبه: ۱۷۲ - امتیاز: ۶۶۱

برتری: بایرن، ۴۹ امتیاز

هولگر بادشتوبر - رتبه: ۱۲۰ - امتیاز: ۶۸۴

خاویر زانتی - رتبه: ۳۹۶ - امتیاز: ۵۸۹

برتری: بایرن، ۹۵ امتیاز

خط میانی

مارک فان‌بومل - رتبه: ۲۴۵ - امتیاز: ۶۳۴

دژان استانکوویچ - رتبه: ۳۶۲ - امتیاز: ۶۰۰

برتری: بایرن، ۳۴ امتیاز

باستین شواین‌اشتایگر - رتبه: ۱۸۰ - امتیاز: ۶۵۸

استبان کامبیاسو - رتبه: ۲۷۱ - امتیاز: ۶۲۶

برتری: بایرن، ۳۲ امتیاز

دانیل پرانیچ - رتبه: ۹۶۷ - امتیاز: ۴۵۹

گوران پاندف - رتبه: ۱۱۸۷ - امتیاز: ۳۸۲

برتری: بایرن، ۷۷ امتیاز

آرین روبن - رتبه: ۱۰ - امتیاز: ۸۲۳

وزلی اسنایدر - رتبه: ۱۳۷ - امتیاز: ۶۷۷

برتری: بایرن، ۱۴۶ امتیاز

خط حمله

ایویتسا اولیچ - رتبه: ۱۷ - امتیاز: ۸۰۶

ساموئل اتوئو - رتبه: ۱۴۶ - امتیاز: ۶۷۲

برتری: بایرن، ۱۳۴ امتیاز

توماس مولر - رتبه: ۳۶۸ - امتیاز: ۵۹۹

دیه‌گو میلیتو - رتبه: ۱۵۰ - امتیاز: ۶۷۱

برتری: اینتر، ۷۹ امتیاز

نتیجه نهایی: بایرن ۸، اینتر ۳

برتری امتیازی: بایرن با ۴۷۹ امتیاز بیشتر

«مفهوم واقعی فوتبال چیست؟‌ آیا فوتبال یک شغل است یا یک بازی؟ اگر یک شغل باشد، بدون شک هدف از آن گرفتن نتیجه به معنای پیروز شدن است. مهم نیست شما چگونه‌این پیروزی را به دست می‌آورید. از سوی دیگر، اگر هدف بازی کردن باشد شما به دنبال رقابت، سخت‌کوشی و از جان مایه گذاشتن خواهید بود.» (جیانلوکا ویالی در کتاب شغل‌ایتالیایی)

اگر می‌خواهید قهرمان ‌این دوره از رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا را که شنبه شب بین دو تیم‌اینتر و بایرن مونیخ برگزار می‌شود پیش‌بینی کنید، باید به بررسی دیدگاه ژوزه مورینیو و لوئیس فان خال در مورد‌ این پرسش پرداخت. البته با وجود‌اینکه هردوی آنها فلسفه فوتبال خاص خودشان را دارند و بارها به صراحت هم درباره آن صحبت کرده‌اند، بازهم سخت می‌توان گفت کدامیک از دو تیم شنبه شب جام را بالای سر خواهد برد، چرا که در چنین مصاف‌هایی اما و اگرها نقش مهمی‌ایفا می‌کنند و تیمی‌پیروز می‌شود که کمترین درصد خطا را داشته باشد؛ درست مثل بازی شطرنج بین دو استاد بزرگ: «بی شک پیروزی نصیب کسی می‌شود که نخستین اشتباه او آخرین اشتباهش باشد.»

از سوی دیگر، تفاوت عمده میان دو تیم در‌این است که‌اینتر می‌خواهد به ناکامی‌۴۵ ساله خود در لیگ قهرمانان اروپا پایان دهد و در همین حال، آخرین قهرمانی بایرن در‌این رقابت‌ها به سال ۲۰۰۱ برمی‌گردد.

شغل‌ایتالیایی مورینیو

«تقابل دیو و دلبر»،‌این تعبیری است که بسیاری از فینال شنبه شب‌اینتر و بایرن‌مونیخ دارند. در واقع واژه «دیو» را به فوتبال نتیجه گرای ژوزه مورینیو و‌اینتر نسبت می‌دهند و واژه «دلبر» را به فوتبال تهاجمی‌بایرن مونیخ؛ اما در‌این تقابل کدامیک پیروز می‌شوند؟

رویارویی‌اینتر و بایرن‌مونیخ وقتی جلوه جالب‌تری پیدا می‌کند که فراموش نکنیم ژوزه مورینیو و لوئیس فان‌خال هردو تجربه یک بار قهرمانی در اروپا را در کارنامه دارند (مورینیو در سال ۲۰۰۴ همراه با پورتو و فان خال در سال ۱۹۹۵ همراه با آژاکس) و حتی فراتر از آن‌اینکه هردو امسال قهرمانی در لیگ و جام حذفی را همراه با تیم‌های خود تجربه کرده‌اند. در واقع نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که هردو مربی به نوعی یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند و آن هم دومین قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا است؛ اما همان‌طوری که لوئیس فان خال خودش هم اظهار داشت هدف او علاوه بر گرفتن نتیجه ارائه فوتبال زیبا است که ‌این مساله کار را برایش سخت‌تر می‌کند.

هدف وسیله را توجیه می‌کند و‌این جمله برای مورینیو به معنای فتح لیگ قهرمانان اروپا به هر قیمت ممکن است. در واقع حضور در فوتبال‌ایتالیا آقای خاص را تا حدود زیادی به سمت سبک و سیاق فوتبال‌این کشور کشیده است؛ فوتبالی که بازهم به قول جیانلوکا ویالی در کتاب «شغل‌ایتالیایی» بیشتر فلسفه دفاع را دنبال می‌کند.

در فوتبال‌ایتالیا اصل‌این است که شما باید همواره ابتدا به فکر دفاع بوده و برای پیروز شدن تنها به فکر استفاده از اشتباهات حریف باشید. مورینیو درست همین فلسفه فوتبال‌ایتالیا را دنبال می‌کند و البته حقیقت‌این است که آقای خاص در مسیری که گام گذاشته موفق بوده است.

ارتشی به نام بایرن مونیخ

اغراق نیست اگر بگوییم لوئیس فان‌خال درست مانند یک ژنرال در‌این فصل توانسته از بازیکنان توانمند بایرن مونیخ یک نیروی واحد بسازد. او به خوبی باعث شده تا بازیکنانی همچون فرانک ریبری و آرین روبن غرور و منیت خود را کنار گذاشته و تنها به موفقیت تیمشان فکر کنند. هرچند بایرنی‌ها شنبه شب نمی‌توانند به دلیل محرومیت از حضور ریبری استفاده ببرند، اما چنین اتفاقی دو روی سکه دارد: برخی تیم‌ها با نوعی احساس ناامیدی درونی پا به میدان می‌گذارند و برخی دیگر بالعکس از غیبت بازیکن بزرگ خود الهام گرفته و با روحیه‌ای مضاعف به مصاف حریف خود می‌روند.

بایرن مونیخ را می‌توان در دسته دوم قرار داد. آنها در‌این فصل با تمام وجود برای پیروزی جنگیده‌اند و مزد زحمات خود را هم در مصاف با رقیبان گرفته‌اند؛ البته برای رسیدن به فینال لیگ قهرمانان اروپا شما همواره به شانس و اشتباهات داوری نیاز دارید و بایرن مونیخ هم از‌این قاعده مستثنا نبوده است. شاید اگر گل کلوزه در دیدار مقابل فیورنتینا به درستی آفساید اعلام می‌شد، اکنون بایرنی‌ها در فینال حضور نداشتند. همین طور اینتر که در دیدار رفت مقابل بارسا با گل آفساید میلیتو به پیروزی ۳ بر یک دست یافت.‌این مسائل همواره در فوتبال به چشم می‌خورند و در رقابت‌های بزرگی همچون لیگ قهرمانان اروپا نمی‌توان بدون بخت و اقبال به موفقیت رسید. برخی از معجزه صحبت می‌کنند، اما اگر تلاشی در کار نباشد حتی معجزه هم رخ نمی‌دهد و با وجود‌اینکه برخی می‌گویند بایرن مونیخ به طرز معجزه آسایی در راه رسیدن به فینال از سد منچستریونایتد عبور کرد و اگر رافائل با خطای بی‌موقع خود از زمین اخراج نشده بود شیاطین سرخ از لیگ قهرمانان کنار نمی‌رفتند، نباید از یاد برد که بازیکنان بایرن تا آخرین نفس همانند سرباز برای تیمشان جنگیدند و بله، در ازای زحماتشان توانستند به طرز نامتعارفی یونایتدها را کنار بزنند. درست برخلاف فلسفه فوتبال‌ ایتالیا، برای بایرن مونیخ فوتبال یک شغل نیست؛ بلکه یک بازی است که آنها در آن به معنای واقعی از جان مایه می‌گذارند.