بوسنی وبلاژویچ مغلوب تیم ملی شدند

گروه ورزش- تیم ملی فوتبال کشورمان موفق شد در دیداری دوستانه مقابل بوسنی و هرزگوین به برتری دست یابد.

ملی پوشان فوتبال ایران که در راه صعود به جام‌جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی ناکام مانده‌اند، چهارشنبه شب در ورزشگاه «آسم فرهادوویچ‌هاسا» شهر سارایوو طی دیداری دوستانه مقابل تیم ملی بوسنی و هرزگوین صف‌آرایی کردند و در حالی که با ۲ گل از این تیم عقب افتاده بودند در نهایت موفق به کسب برتری ۳ بر۲ شدند. در این بازی دوستانه مسعود شجاعی در دقیقه ۷۹، آرش برهانی در دقیقه ۸۶ و گل دقیقه ۲+۹۰ آندرانیک تیموریان برتری ۳ بر۲ را از آن تیم کشورمان کرد.

در این بازی که به قضاوت «درازنکو کواچویچ» از کرواسی برگزار شد، تیم ملی فوتبال کشورمان نمایشی قابل‌قبول به ویژه در دقایق پایانی داشت و موفق شد در ۱۵ دقیقه آخر مسابقه از شکست به پیروزی دست یابد. تیم ملی فوتبال کشورمان در مصاف با بوسنی نسبت به تیمی که در مرحله انتخابی جام‌جهانی به میدان رفت با تغییراتی مواجه شده بود که مهم‌ترین آن حضور محمد نصرتی در قلب دفاع به جای سید جلال حسینی و قرار گرفتن خسرو حیدری، فریدون زندی و مهرزاد معدنچی در ترکیب اصلی بود. این نخستین دیدار تیم ملی فوتبال کشورمان پس از تمدید قرارداد افشین قطبی بود که با پیروزی در خاک یک تیم اروپایی حاصل شد.

نکته‌هایی از مسابقه ایران - بوسنی؛ شماره ۸ شوهر کرد!

پیروزی سه گله ایران مقابل بوسنی در ورزشگاه محقر سارایه وو، خوشحال‌کننده‌ترین خبر هفته قبل فوتبال ایران بود. ایران در شرایطی به پیروزی رسید که بازی تیم ملی با توجه به حذف از جام‌جهانی چندان مورد توجه نبود. با این حال، یک برد دلچسب و فرصت‌طلبانه، یک بار دیگر افسوس حذف را در دلمان تازه کرد. این اولین گام قطبی در دوره جدید فوتبال ایران است که با موفقیت به پایان رسید، گرچه در این دوره که قاعدتا باید به دوباره‌سازی بگذرد، نتیجه باید زیر سایه سایر دستاوردها باشد. دستاوردهایی مثل پیدا کردن سبک بازی، شناخت نفرات جدید و ساخت ذخیره‌های مطمئن ... این اهداف ممکن است چند مسابقه ملی را هم قربانی کند؛ اما اگر به سرمربی و فکرش اطمینان داریم، باید صبر کنیم تا جوانه‌ها از خاک بیرون بیایند.

زندی شماره ۱۰ نیست

فریدون زندی در نقش بازیگردان تیم ملی نمایش موفقی نداشت. فری که اغلب در پست بال چپ امتحان شده، در پست موردعلاقه‌اش چیز خاصی نشان نداد و سرانجام تعویض شد. او در این بازی نبرد شخصی را به ایمان مبعلی باخت. ‌هافبک قد کوتاهی که درخشش در بازی مقابل بوسنی به شدت امیدوارمان کرد. ایمان که از بهترین‌های نسل قبلی فوتبال ماست، سال‌ها زیر سایه علی کریمی سوخته و حالا فرصتی است که ناکامی‌ها را جبران کند.

مسعود و شماره ۸

اینکه مسعود شجاعی بلافاصله بعد از جدایی علی کریمی شماره ۸ او را به تن کند، کار جالبی نبود. در شرایطی که هنوز زمزمه بازگشت کریمی به تیم ملی شنیده می‌شود، مسعود شجاعی می‌توانست یکی دو بازی دیگر صبر کند و بعد این پیراهن را تصاحب کند. این همه عجله ...

تاکسی خالی در سارایه وو

حرکات عمقی خسرو حیدری و توی سر توپ زدن‌های او کم نظیر است. این‌هافبک استقلال، در بازی با بوسنی چند بار‌هافبک‌ها و مدافعان بوسنی را سوار تاکسی خالی کرد. خسرو اگر اعتماد به نفس مسابقات باشگاهی را در تیم ملی پیدا کند در سمت راست بی‌جانشین خواهد بود. به خصوص که حسین کعبی در تیم ملی همیشه خوب است.

اعصاب خراب کعبی

حسین کعبی اولین بازیکن ایران بود که جرقه درگیری را با بازیکنان بوسنی زد. این بازی نه چندان دوستانه در حالی به نیمه رسید که درگیری شدید بین مهرزاد معدنچی و‌هافبک راست بوسنی ناگهان جو بازی را متشنج کرد و چند بازیکن در وسط زمین با هم دست به یقه شدند که تیموریان و رحمتی در یکه بزنی، نقش اول بودند. این روحیه با توجه به شرایط کلی فوتبال قابل‌توجه است.

کدام دفاع؟ کدام مدافع؟

نیمکت‌نشینی سیدجلال حسینی، پیغام واضحی دارد. اینکه افشین قطبی از شیوه بازی مدافعان فعلی که مبتنی بر زیر توپ‌زنی است، راضی نیست و از مدافعان بازی‌سازی می‌خواهد، به نظر می‌رسد ‌هادی عقیلی هم جای ثابتی در تیم ملی ندارد. شاید ظهور یک مدافع بازی ساز، ترکیب خط دفاع را باز هم به هم بریزد. نکته اینجاست که عقیلی و حسینی در سپاهان مشغول بازی با سیستم ۳-۵-۲ هستند و این موضوع ناخودآگاه شانس آنها را برای بازی در دفاع چهار نفره ملی کم می‌کند.

بازی بدون فوروارد

افشین قطبی اصراری به استفاده از سانترفوروارد ندارد و ترجیح می‌دهد مسعود شجاعی را در خط حمله استفاده کند، اما این تصمیم از گرویی خط حمله کم کرده است. اینکه فوتبال ایران در شرایط فعلی فاقد یک سانترفوروارد استاندارد است، ممکن است کمی درست باشد اما یادمان باشد سرمایه‌هایی مثل آرش برهانی، محسن خلیلی، محمدرضا خلعتبری، ایمان حیدری و ... در انتظار توجه بیشتر سرمربی تیم ملی هستند.

پیروزی تیم ملی فوتبال ایران برابر یکی از رقبای جدی اسپانیا در مقدماتی جام‌جهانی تحسین خبرگزاری‌های اروپایی را در پی داشت. «رشد بی‌سر و صدای فوتبال ایران» تیتری بود که خبرگزاری فرانسه ضمن اشاره به پتانسیل بالای فوتبال کشورمان برای مقاله تحلیلی خود انتخاب کرد و نوشت: بازی قابل‌قبول و زیبای مردان قطبی نشان می‌داد که این تیم برای رسیدن به هدف خود مصمم است و نمی‌خواهد میدان را خالی کند. در ادامه متن منتشر شده در خبرگزاری فرانسه آمده است: تیمی که ادین ژکو را در اختیار داشت برابر تیم ملی ایران که در قاره آسیا مقام چهارم را در اختیار دارد، شکست خورد و آنهایی که در حافظه خود آرشیو مناسبی از فوتبال جهان را داشته باشند با تماشای این بازی به یاد دوران باشکوه فوتبال ایران افتادند.