مدیریت ورزش از سخت‌ترین کارها است

ورزش توجیه اقتصادی ندارد

گروه ورزش- همایش ملی مدیریت ورزش با تاکید بر سند چشم‌انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

محمد علی‌آبادی رییس سازمان تربیت بدنی در سخنرانی خود با تاکید بر اهمیت برگزاری این گونه همایش‌ها در پیشبرد ورزش کشور تاکید کرد: امروز مردم دنیا، کشور ایران را با عنوان قهرمانان آن می‌شناسند. امروز فقط ما با نام امام راحل و مساله‌ نفت و... مورد توجه نیستیم. ورزشکارانی چون حسین رضازاده و علی دایی نشان دهنده‌ ایران در تمام دنیا هستند.

وی ادامه داد: ورزش ابعاد مختلفی دارد. به طوری که نامه‌ای از رییس جمهور روسیه دریافت کردم مبنی بر برگزاری مسابقه بین مسوولین ورزش کشورها. مطمئنا این مسابقات دارای بار فنی نیست و جنس آن از جنس اجتماعی و ارتباط است و بار سیاسی دارد. ورزش یک سخن و کلام جدید است. امروزه ورزش در سرانه‌ ملی کشور ما دارای نقش بوده و در اشتغال نیز جایگاه خاصی دارد. ورزش فقط یک سری رفتار منظم و منسجم نیست. هنر هم در قالب ورزش دارای معنی است.

وی ادامه داد: مدیریت در مجموعه‌ ورزش از سخت‌ترین کارها است. مدیریت وقتی منظم عمل می‌کند که دارای انسجام باشد، اما در ورزش اینگونه نیست.

وی بر اهمیت نقش ورزش در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: قلب ورزش در آموزش و پرورش می‌تپد. اگر آموزش و پرورش درست عمل کند، ما نیز درست عمل خواهیم کرد. حتی در ورزش قهرمانی نیز جایگاه آموزش و پرورش حیاتی است، اما متاسفانه این بخش خوب کار نمی‌کند.

رییس سازمان تربیت بدنی به محور همایش اشاره کرد و گفت: بهتر است که اینگونه همایش‌ها را موضوعی کنیم تا به یک نتیجه‌ برسیم. در این شرایط فقط می‌توان مباحث کلی را مطرح کرد.

علی‌آبادی ادامه داد: طبق برنامه‌ چهارم توسعه باید سالانه یک دهم مترمربع فضای ورزشی برای هر ایرانی ساخته شود. یعنی باید هفت‌میلیون فضای ورزشی بسازیم. انجام این عمل بیش از دو‌میلیارد ریال اعتبار می‌خواهد که ۳۴‌درصد آن به عهده‌ دولت و ۱۶‌درصد به عهده‌ بخش خصوصی است، اما چون ورزش توجیه اقتصادی ندارد، بخش خصوصی به آن ورود پیدا نمی‌کند. در برنامه‌ چهارم نیز دستگاه‌های دولتی را به جز شهرداری‌ها از هر نوع ساخت و ساز منع کردند. سازمان در سال ۸۳ وظیفه داشت سه و نیم‌میلیون متر فضای ورزشی بسازد و برای انجام این کار ۵۰‌میلیارد تومان هزینه دریافت کرد، در حالی که این کار هزار‌میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد.

رییس کمیته‌ ملی المپیک اظهار کرد: ما در ورزش همواره به دو گروه برخورد می‌کنیم؛ گروه اول افرادی که علم زده برخورد می‌کنند و گروه دوم افرادی هستند که عمل زده‌اند. ما سعی کرده‌ایم که در فدراسیون‌ها دید علمی را وارد کنیم، اما این کار سختی است و باید فرهنگ‌سازی کنیم. نزدیک شدن حوزه‌ علم و عمل می‌تواند در ارتقای ورزش نقش ویژه‌ای داشته باشد.