با شعار خصوصی‌سازی

شاید جلسه امروز رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی روحانی را باید اولین تقابل جدی مجلس دهم و دولت یازدهم دانست، چراکه تا پیش از این مهم‌ترین مبحثی که بین مجلس و دولت مطرح شد، بحث بودجه و برنامه ششم توسعه بوده است که به اهمیت رای اعتماد به وزرای پیشنهادی نمی‌رسد.

«مسعود سلطانی‌فر» گزینه رئیس‌جمهوری برای تصدی بر وزارت ورزش است؛ یکی از سه وزیر پیشنهادی روحانی به مجلس نهم که موفق به اخذ رای اعتماد از آن مجلس نشد. وی در آن زمان به‌عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان معرفی شده بود. سلطانی‌فر رای نیاوردو به سازمان میراث‌فرهنگی وگردشگری رفت درحالی که تمام اهالی دولت از علاقه مسوول ورزشی تیم روحانی درزمان انتخابات خبرداشتند. سلطانی‌فر اتفاقا سابقه حضور درورزش به‌عنوان نفر دوم سازمان تربیت‌بدنی را هم درزمان مهندس هاشمی‌طبا دارد و به گفته خودش به واسطه علاقه به حوزه ورزش هرگزارتباطش با این حوزه قطع نشده است. امتیازی که مشخص نیست اهالی مجلس حاضر باشند به واسطه آن وی را برمسند وزارت بنشانند. سلطانی‌فر یک روز مانده به حضور درمجلس اتفاقا دست روی نقطه حساس افکارعمومی گذاشته و به حمایت از کی‌روش برخاست.

وقتی از وزیر پیشنهادی ورزش درباره کارلوس کی‌روش سوال شد، این‌طور واکنش نشان داد: «نتایج و عملکرد کی‌روش موفقیت‌آمیز بوده و او مربی باهوش و باتجربه‌ای است. این مربی دارای تحلیل است و کارنامه خوبی از خودش برجای گذاشته است. امیدواریم به همین ترتیب ادامه پیدا کند تا هم در مقدماتی دستاورد خوبی داشته باشیم و هم در جام‌جهانی نتایج خوبی بگیریم.» او با اعلام حمایت از تیم‌ملی خیال هواداران پرشمار فوتبال را راحت کرد: «یکی از مسائل مهمی که باید در دستور کار خود قرار دهیم، مربوط به مسابقات مقدماتی جام‌جهانی فوتبال است. تیم‌ملی باید صعودی مقتدرانه داشته باشد. خوشبختانه نتایج خوبی در ۴ بازی گذشته به‌دست آمده و من امیدوارم صعودی مقتدرانه و خوب داشته باشیم. ان‌شاءالله تیمی خواهیم داشت تا در جام جهانی ۲۰۱۸ نیز نتایج بهتری کسب کند.»

او هم به سبک مدیران قبلی این وزارتخانه با شعار خصوصی‌سازی پا پیش گذاشته است و درحالی‌که دیوان عدالت اداری هم رای به دولتی ماندن سرخابی‌ها داد، حالا از الزام به نترس بودن دولت درواگذاری باشگاهای بزرگ می‌گوید: «باید بتوانیم سازوکار قانونی مشارکت، حضور و حمایت بخش خصوصی را فراهم کنیم. دولت اگر کمی دست بردارد هیچ مشکلی نیست. چرا باید بترسیم باشگاه‌های بزرگ ما خصوصی شوند و اینکه ممکن است مشکلاتی ایجاد کنند؟ ما دستگاه نظارتی و حاکمیتی قانونی هستیم مگر در عرصه بهداشت و درمان، تاسیس این همه بیمارستان خصوصی باعث شده که اختیارات نظارتی وزارت بهداشت محدود شود؟» او دربخشی از گفت‌وگویش با روزنامه ایران اطمینان می‌دهد اقتصاد را درورزش فعال خواهد کرد: «ما اقتصاد ورزش را باید به‌صورت سالم فعال کنیم. طبیعتا با این منابع موجود دولتی نمی‌تواند حرکت اساسی در ورزش ما ایجاد شود.

برای رسیدن به برنامه‌ها نیازمند تامین منابع هستیم، وضعیت اقتصاد وزارت ورزش و جوانان با خواسته‌های موجود فاصله زیادی دارد. البته وضعیت مالی کل کشور خوب نیست. در سازمان میراث فرهنگی زمانی که دیدیم پول نداریم بناهای تاریخی را مرمت کنیم، به سمت بخش خصوصی رفتیم و برای تشویق این بخش سازوکارها را مهیا کردیم و ضریب بهره‌وری را ۲۰ برابر بالا بردیم و یکی از دلایل موفقیت ما هم همین بود. نمی‌خواهم بگویم که باشگاه‌های ما را با باشگاه‌های برتر دنیا مثل رئال‌مادرید، اتلتیکو، یوونتوس، بایرن مونیخ و بارسلونا یعنی ۵ باشگاهی که در رنکینگ اول هستند، مقایسه کنیم. فاصله ما زیاد است و این به دلیل فاصله اقتصادی‌مان با این کشورها است، چون ما در بخش خصوصی‌سازی نتوانسته‌ایم قدم‌های اساسی برداریم ولی اگر رئال‌مادرید هر سال بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار درآمد دارد از محل توریست ورزشی است که به سانتیاگو‌برنابئو می رود، کارهایی ازجمله فروش بازیکن، مدارس مختلف و کارهای اسپانسری.»