راه‌اندازی فاز ١٢ پارس جنوبی بیش از ١٦ درصد به تولید گاز کشور افزوده و قرار است سالانه بیش از ٣٤ میلیون بشکه میعانات گازی صادر شود. به گزارش «شانا»، فاز ١٢ بزرگ‌ترین‌ فاز میدان عظیم گازی پارس جنوبی ایران (معادل سه فاز استاندارد پارس جنوبی)، سرانجام در آستانه گشایش رسمی قرار گرفته است؛ رکوردهایی که در ١٨ ماه اخیر به دنبال برنامه‌ریزی وزارت نفت برای تولید گاز از این میدان ثبت شد؛ در نوع خود بی‌نظیر است. پیمانکاران ایرانی توانستند در طول ١٨ ماه، آن هم در شرایطی که تحریم‌ها علیه صنعت نفت همچنان پابرجا و صنعت نفت هم با محدودیت منابع مالی روبه‌رو‌ بود؛ عظیم‌ترین پروژه تاریخ صنعت ایران را به سرانجام برسانند. ٥٠ درصد از ذخایر گاز ایران نیز در میدان گازی پارس جنوبی قرار دارد، این میدان عظیم گازی، که بزرگ‌ترین‌ میدان فراساحلی جهان به شمار می‌رود، میان ایران و قطر مشترک است و در خلیج فارس در فاصله صد کیلومتری ساحل جنوبی ایران واقع شده است.

هدف از توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی استخراج روزانه سه‌میلیارد فوت مکعب گاز از طریق حفاری ٤٥ حلقه چاه توسعه‌ای است که این حجم گاز با نصب چهار سکوی دریایی به منظور جداسازی و ارسال به تاسیسات خشکی پردازش شده و از طریق سه خط لوله دریایی ٣٢ اینچی در مجموع به طول ٤٥٠ کیلومتر سرانجام به تاسیسات خشکی برای شیرین‌سازی گاز و تولید میعانات گازی برای صادرات ارسال می‌شود.

میعانات گازی جدا شده در پالایشگاه پس از تثبیت به‌وسیله خط لوله زیر‌دریایی ٣٠ اینچ به طول پنج کیلومتر به گوی شناور مخصوص بارگیری کشتی‌های بزرگ (SPM) منتقل و از آنجا صادر می‌شوند. مقصد گاز شیرین شده نیز تزریق به شبکه سراسری خطوط لوله گاز کشور برای مصارف صنعتی، خانگی و همچنین صادرات است.

با توجه به اهمیت برداشت هرچه سریع‌تر از میدان مشترک گازی پارس جنوبی، بیژن زنگنه، وزیر نفت از همان ابتدای آغاز کار دولت یازدهم با بازدید از منطقه پارس جنوبی، فاز ١٢ را از جمله طرح‌های دارای اولویت وزارت نفت که باید تا سال ١٣٩٣ به بهره‌برداری برسد تعیین کرد؛ بر همین اساس جلسه‌های زیادی میان تیم کارفرما و پیمانکار برای بررسی مشکلات این پروژه عظیم که قرارداد آن در سال ١٣٨٤ امضا شده بود؛ برگزار شد.

با توجه به اینکه بخشی از کار در هشت سال اخیر انجام شده بود، با این حال پروژه در وضعی نبود که بتوان روی تولید آن حساب کرد. با این حال با تزریق منابع و اعمال مدیریت پروژه از سوی کارفرما، پیمانکار و سازندگان، پیمانکاران ایرانی توانستند به رکوردهای بزرگی در این مدت دست یابند به نحوی که به گفته برخی ناظران این اقدام آنها با توجه به تحریم‌ها، معجزه بود. مدت زمان بازگشت سرمایه نیز ٦ ساله از آغاز تولید اولیه در نظر گرفته شده است. پیشرفت فیزیکی فاز ١٢ تا دهم مردادماه ٩٢ برابر با ۶/ ۹۰ درصد بود، در حالی که میزان تعهدهای مالی پروژه براساس صورت وضعیت‌های پیشرفت کار دریافت شده از پیمانکاران تا آن تاریخ حدود ٨٠ درصد بود.

مهم‌ترین اقدام‌هایی که از مردادماه ٩٢ تاکنون انجام شده است؛ شامل حفاری و تکمیل ١٢ حلقه چاه در محل سکوهای A، B و C، تکمیل عملیات پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی سکوی SPD١٢A، آغاز بهره‌برداری و آغاز انتقال گاز ترش از سکوی SPD١٢A به پالایشگاه خشکی، تکمیل، ساخت و نصب عرشه‌های SPD١٢B و SPD١٢C در سایت خرمشهر، حمل و نصب عرشه‌ها، پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی آنها، آغاز بهره‌برداری و آغاز انتقال گاز ترش از سکوهای SPD١٢B و SPD١٢C به پالایشگاه خشکی و انجام فعالیت‌های تکمیلی خطوط لوله دریایی نظیر تخلیه آب، خشک‌سازی و تزریق گاز بی‌اثر است. تکمیل، ساخت و همچنین حمل به ایران و نصب و راه‌اندازی SPM در دریا، تکمیل و ساخت بخش‌های مختلف پالایشگاه خشکی که مهم‌ترین آنها شامل تزریق گاز ترش به پالایشگاه خشکی از ٤ بهمن ١٣٩٢، تکمیل عملیات ساخت، نصب و پیش راه‌اندازی ٦ ردیف شیرین‌سازی گاز، راه‌اندازی ردیف‌های گازی فوق و ارسال گاز شیرین از آنها به شبکه سراسری و تکمیل عملیات نصب و پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی چهار ردیف توربوکمپرسورهای بزرگ انتقال گاز، تکمیل عملیات ساخت و نصب ٤ ردیف بازیافت و تولید گوگرد می‌شود.

نخستین واحد تولید گوگرد دانه بندی شده در همین ایام‌ راه‌اندازی شد، در مدت یاد شده عملیات پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی چهار مخزن بزرگ ذخیره میعانات گازی، عملیات پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی سه ردیف واحدهای دریافت گاز، عملیات ساخت، نصب و پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی ٦ ردیف دیگ بخار پالایشگاه تکمیل شده است. ساخت، نصب، پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی همه واحدهای یوتیلیتی نظیر سیستم هوای فشرده، سیستم نیتروژن، حوضچه آبگیر، پست‌های برق، آب صنعتی، تصفیه و دفع پساب‌های صنعتی، سیستم آتش نشانی و اطفای حریق، سیستم کنترل مرکزی پالایشگاه و تکمیل و راه‌اندازی سیستم مشعل‌های پالایشگاه همگی در ١٨ ماه اخیر انجام شده است. تولید اولیه از پروژه (٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز شیرین در روز) در ٢٠ فروردین ١٣٩٣ محقق شد.

ادامه در صفحه ۱۵