فصل جدید فروش در سینما

گروه فرهنگ و هنر: نتیجه هفت سال تلاش سینماگران ایرانی و خارجی از امروز به شکل رسمی روی پرده سینماهای ایران می‌آید. فیلم سینمایی محمد(ص) اثری است که در سیستم سینمایی غرب به آن بیگ پروداکشن یا تولیدات عظیم می‌گویند.

نمونه‌هایش در سینمای دنیا شاید به ۵۰ سال قبل برگردد که هالیوود با ساختن فیلم «ده فرمان» به کارگردانی سیسیل ب‌دومیل زندگی یکی از پیامبران اولو العزم (حضرت موسی(ع))را در ساختاری هالیوودی و با قصه‌ای پرکشش و جلوه‌های ویژه‌ای روی پرده آورد که تا آن زمان نظیرش دیده نشده بود. بعد از سال‌ها که از «ده فرمان » می‌گذرد کیلومترها دورتر از هالیوود؛ مجید مجیدی، کارگردان ایرانی کودکی آخرین پیامبر را در همان ابعاد عظیم به تصویر کشیده است.فیلمی که از پیش تولید تا نمایشش هفت سال طول کشید.

هزینه 30 میلیون دلاری

در روزهای آغاز مراحل ساخت این فیلم «اسکرین‏دیلی» خبری منتشر کرد و نوشت که مجید مجیدی فیلمساز نامدار ایرانی در عرصه جهانی در تدارک ساخت فیلمی درباره پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد(ص) با بودجه ۳۰ میلیون دلاری است. انتشار همین خبر هم کافی بود تا رسانه‏های داخلی پیگیر صحت و سقم خبر شوند، به‏خصوص که رقم اعلام‏شده در خبر اولیه به نسبت ارقام معمول در روند تولید در سینمای ایران رقمی نجومی محسوب می‏شد‍! منبع اصلی خبر اما خود مجیدی بود. کارگردانی که برای دریافت جایزه «ابن عربی» راهی شهر مورسیا زادگاه این متفکر اسلامی شده بود و همان جا برای نخستین‌بار آغاز رسمی مراحل اجرایی این پروژه سینمایی را اعلام کرده بود.

مجید مجیدی بعد از انتشار خبرهای متفاوتی درباره بودجه این فیلم گفته‏های قبلی خودش را به گونه‏ای دیگر مطرح کرد. او گفت برای جهانی شدن چنین کارهایی از همان ابتدا باید سعی در جذب همه سرمایه‏های داخلی و خارجی مناسب داشت. مجیدی نکته مهم درباره سرمایه‏گذاری برای این اثر را بازگشت سرمایه دانست و تاکید کرد: این فیلم با توجه به استاندارد موردنظر و گستردگی مخاطبان می‏تواند سطحی از سرمایه‏گذاری را منطقی کند و از بهترین مصادیق همسویی دغدغه‏‏های فرهنگی - اعتقادی با توجیه اقتصادی باشد. برای تامین چنین بودجه‏ای در کنار رایزنی‏های بین‏المللی در داخل هم باید ارگانی خاص عهده‏دار پروژه می‏شد. برهمین مبنا در پروانه ساخت پروژه در مقابل نام تهیه‏کننده عنوان موسسه سینمایی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی درج شد.

موسسه‏ای که بعدها با افتتاح و ثبت رسمی شرکت سینمایی «نور تابان» هویت روشن‏تری پیدا کرد. این شرکت به‏عنوان تهیه‏کننده و سرمایه‏گذار، تولید فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله (ص)» ساخته مجید مجیدی را برعهده دارد. شهرک سینمایی نور وابسته به این شرکت که مکان ساخت دکورهای این فیلم سینمایی است، در نزدیکی شهر مقدس قم واقع شده و با بیش از ۱۰۰ هکتار وسعت به‏عنوان بزرگ‌ترین شهرک سینمایی مربوط به دوران زندگی پیامبر عظیم‏الشان اسلام(ص) در جهان شناخته خواهد شد. در نهایت هزینه فیلم توسط خود مجید مجیدی رقمی حدود ۱۳۰ میلیارد تومان معادل همان ۳۰ میلیون دلاری اعلام شد که در ابتدا گمانه‌زنی شده بود.

آگهی منتسب به فیلم «محمد» جعلی است

در روزهای منتهی به اکران فیلم یک آگهی برای فیلم در فضای مجازی دست به دست چرخید ودر نهایت از سوی تهیه کننده فیلم جعلی اعلام شد.به گزارش خبرگزاری مهر، در چند روز اخیر در فضای مجازی یک آگهی دست به دست می‏چرخد که در آن اعلام شده برای خرید تعداد بالای بلیت فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» به عنوان نذری با یک شماره تلفن همراه تماس گرفته شود. در پیگیری‌ها مشخص شد این شماره متعلق به یکی از تهیه‏کنندگان سینمای ایران است که بدون اطلاع وی شماره‏اش مورد سوءاستفاده قرار گرفته است. همچنین محمدرضا صابری مدیر شرکت «نور تابان» پخش‏کننده اثر نیز از این موضوع ابراز ناراحتی کرد و انتساب این موضوع به فیلم را رد کرد. وی همچنین تاکید کرد هر نوع اطلاعات و تبلیغات تنها از طریق شرکت پخش‏کننده مورد وثوق و استناد است.

قیمت بلیت محمد رسول الله

قیمت بلیت فیلم «محمد رسول الله(ص)» در سینماهای مختلف تفاوت دارد. سخنگوی شورای صنفی نمایش در این باره می‌گوید قیمت بلیت این فیلم در سینماهایی که از سیستم‌های پیشرفته برخوردار هستند، ۱۲ هزار تومان، در پردیس‏ها ۱۰ هزار تومان، سینماهای ممتاز ۸ هزار تومان و سینماهای درجه یک ۷ هزار تومان مشخص شده است. همچنین قیمت بلیت این فیلم در سینماهای شهرستان‏ها ۱۰۰۰ تومان اضافه خواهد شد. فرجی در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت بلیت این فیلم نسبت به دیگر فیلم‏ها افزایش دارد؟ می‌گوید از آنجا که این فیلم پروژه‏ای ملی است، نوع نگاه شورای صنفی نمایش نسبت به آن متفاوت است و این افزایش هم مصوبه همین شورا است.

«محمد رسول الله»از زبان تهیه کننده

محمدمهدی حیدریان، تهیه‏کننده فیلم محمد رسول‏الله (ص) یکی از معدود افرادی است که از ابتدا در جریان شکل‏گیری فیلم حاضر بوده و بنابراین اطلاعات دست‏اولی از روند آماده‏سازی و تولید آن دارد. او درگفت‌وگویی، روندی را که از شکل‏گیری ایده فیلم تا تامین بودجه آن طی شد توضیح می‏دهد. روایت او از جایی آغاز می‏شود که هنوز ایده مرکزی فیلم محمد رسول‏الله (ص) پیدا نشده بود. او می‏گوید احساس نیاز به معرفی پیامبر اسلام (ص) به تمام مردم جهان و مقابله با تبلیغات منفی رسانه‏های غرب علیه مسلمانان، دغدغه‏ای را به وجود آورد که جمعی از صاحب‌نظران از مجید مجیدی سوال کنند چرا فیلمی با موضوع پیامبر (ص) کار نمی‏کند. مجیدی این پیشنهاد را با حیدریان در میان گذاشت و این، لحظه آغاز پروژه محمد رسول‏الله (ص) شد.

چه مخاطبی مدنظر بود

بعد از دریافت مجوزهای لازم از مراجع عالیقدر، این سوال مطرح بود که فیلم، چطور باید بر مخاطبان گسترده اثر بگذارد. سه نکته برای سازندگان فیلم اهمیت داشت و توجه به آنها نشان می‏داد که فیلم، باید چه زاویه دیدی را انتخاب کند. حیدریان توضیح می‏دهد: «این فیلم باید با ایده‏ معرفی پیامبر اسلام(ص) به جهانیان شکل بگیرد؛ مردمی که اغلب نه تنها شناخت درستی از ایشان و دین اسلام ندارند، بلکه متاثر از القائات سیاست‌گذاران دنیای غرب، ذهنیتی منفی نسبت به آن یافته‏اند. دوم اینکه انتخاب مخاطب بین‏المللی مستلزم آن است که سطح کیفی فیلم نیز در حد بین‏المللی باشد؛ زیرا این مخاطب با بهترین نمونه کارهای عوامل سینما آشناست و به تماشای آن سطح از تصاویر سینمایی عادت دارد. انتخاب دوره کودکی پیامبر هم سومین نکته‏ای است که با نیم‏نگاهی به مخاطب جهانی پدید آمد؛ زیرا اولین قضاوت نسبت به کودک در همه دنیا، معصومیت اوست و این توافق خودجوش، بخت زیادی برای جلب همدلی تماشاگر، نصیب فیلم می‏کند.»

بودجه‏ فیلم چطور تامین شد؟

همزمان با تشکیل جلساتی برای تعیین مضمون و قصه فیلم، برنامه‏ریزی برای تامین بودجه هم آغاز شد. حیدریان می‏گوید: «از ابتدا تصمیم قطعی بر این بود که فیلم به‏هیچ‏وجه با دخالت سرمایه‏گذاری دولتی تولید نشود تا کیفیت اثر و اهداف آن با تغییرات سیاستی و مدیریتی مخدوش نشود. سرمایه‏گذاری از صندوق سینمای کشور نیز، هم به‌دلیل محدود‏بودن سرمایه و هم به‌دلیل شرایط بحرانی موجود در سینمای ایران که قطعا استفاده از آن موجب حرف و حدیث‏ها و اعتراضاتی می‏شد، منتفی بود.» بنابراین اول قرار می‏شود زمینه مشارکت مجموعه‏ای از کشورهای اسلامی فراهم شود. وقتی فیلمنامه محمد رسول‏الله (ص) آماده شد سفر به کشورها برای جذب سرمایه آغاز شد. شرکت‌های فیلمسازی در ترکیه و قطر، اشتیاق خود را برای سرمایه‌گذاری در فیلم اعلام کردند، اما همان زمان به‏منظور جلوگیری از بروز اختلاف، قرار بر این شد که کل بودجه فیلم توسط سرمایه‏گذاران داخلی تامین شود. بنابراین شرکتی با عنوان «نور تابان» تاسیس شد. همچنین به‌دلیل همزمانی ساخت این فیلم با تحریم‏های خارجی علیه ایران و با قطعی‏شدن حضور عوامل خارجی در فیلم و نیاز به خرید بسیاری از تجهیزات، شرکتی در کشور آلمان ثبت شد تا از سد‏شدن راه‏های ارتباطی جلوگیری شود.