الیور استون در ایران؟!

الیور استون همراه با بازیگرش سر صحنه W

ماهنامه «فیلم نگار» به صاحب امتیازی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فهرستی از «فیلمنامه‌هایی که در معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی به ثبت رسیده‌اند» را در شماره تیر ۱۳۹۰ منتشر کرده است. در میان اسامی فیلمنامه‌ها، نام دو پروژه جالب به چشم می‌خورد. هر دو فیلمنامه را بهرام حیدری نوشته و بنا بر این منبع، نام ریل نایت و عمر امانت به عنوان ارائه‌دهندگان این فیلمنامه به ثبت رسیده‌ است. در کارنامه عمر امانت، نام آثار قابل تاملی همچون کمدی رومانتیک مردم باهوش و فیلم مطرح ملاقات کننده، در سمت تهیه کننده اجرایی به چشم می‌خورد.

نکته جالب درباره این دو فیلمنامه اما این است که نام‌های دو نویسنده و فیلمساز شناخته شده بین‌المللی به عنوان کارگردان این پروژه‌ها در فهرست مجله معاونت سینمایی آمده است. اسکات فرانک به جز کارگردانی فیلم موفق the lookout نویسنده فیلمنامه آثار بزرگی چون خارج از دید استیون سودربرگ و گزارش اقلیت استیون اسپیلبرگ به شمار می‌رود و الیور استون با آثار ضد جنگ و سیاسی‌اش، از جنجالی‌ترین کارگردان‌های سینمای جهان در ربع قرن گذشته به شمار می‌آید.

عنوان فیلمنامه اول که نام فرانک به عنوان کارگردانش آمده، «سرنوشت نفرین شده»، و نام پروژه استون، «رومی و انسان کامل» است.

چند سال پیش اخباری مبنی بر ساخته شدن فیلمی مستند درباره رییس‌جمهور ایران محمود احمدی‌نژاد توسط الیور استون در رسانه‌ها منتشر شده بود. درخواست از سوی فیلمساز آمریکایی عنوان شده بود که آن زمان مورد موافقت قرار نگرفت.

همچنین احمد میراعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در گفت‌وگو با کافه سینما جزییات جدیدی درباره پروژه «رومی و انسان کامل» اعلام کرد. میراعلایی گفت: «فیلمنامه «رومی و انسان کامل» مدتی است که به ما ارائه شده، اما هنوز راجع به این فیلمنامه به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم و فیلمنامه هنوز در دست بررسی است. بلافاصله بعد از مشخص شدن وضعیت فیلمنامه وارد مراحل بعدی خواهیم شد. میراعلایی در گفت‌وگو با کافه سینما اضافه کرد: این پروژه در واقع از چند وجه به مولانا نگریسته از کارگردان این پروژه اطلاعی ندارم، اما باید معرفی مولانا در آن به شکلی باشد که واقعیت‌ها را نشان بدهد.

فیلمی به کارگردانی الیور استون با موضوع مولانا در ایران، خبری که نه تنها سینمای ایران بلکه سینمای دنیا را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد. باید منتظر آینده این پروژه و ساخته شدنش در ایران ماند.