جزئیات برگزاری مهم‌ترین رویداد سینمایی سال

دنیای اقتصاد: سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بیش از هر چیز با حواشی متعددی که داشته مسیر توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. از حاشیه‌های مربوط به چینش هیات انتخاب گرفته تا ماجرای حذف برخی فیلم‌ها و اتفاقات عجیب و غریب درباره پیش‌فروش بلیت و... نشست خبری روز گذشته محمد حیدری، دبیر این دوره از جشنواره مجمع الجزایر این حواشی بود. خبرنگاران پرسش‌های متداول خود را درباره بسیاری از وجوه مختلف برگزاری جشنواره از دبیرش پرسیدند و حیدری نیز سعی کرد در کمال آرامش به پرسش‌ها پاسخ بدهد. اما در دقایق پایانی این نشست با طرح پرسش یک خبرنگار درباره برخورد -به زعم وی- نادرست جشنواره با انجمن منتقدان و... محمد حیدری نیز آرامش اولیه خود را از دست داد و با ادبیاتی صریح‌تر به پرسش‌ها پاسخ گفت.

در این نشست خبری که ساعت ۱۰صبح روز گذشته در سالن اجتماعات هتل اسپیناس برگزار شد، پیش از هر چیز محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر با بیان مقدمه‌ای درباره مشکلات پیش‌فروش اینترنتی بلیت‌های جشنواره گفت: با توجه به سامانه فروش بلیت و مشکلات آن باز هم عذرخواهی می‌کنم. می‌خواستیم آورده جدیدی برای سینمای ایران باشد که موفق نبودیم. این سامانه در ۶ ماه گذشته مورد بررسی قرار گرفت، اما در روز اول به مشکل خورد. سامانه شرکت فروش بلیت اسپانسر ما نبوده و شرکت حرفه‌ای و معتبری است. با توجه به مشکلات پیش‌آمده، این سامانه طبق تفاهم‌نامه‌ای که امضا کردیم، باید خسارت پرداخت کند. حیدری درباره چگونگی تهیه بلیت در شهرستان‌ها گفت: از روز پنج‌شنبه هر سی استان می‌توانند از طریق این سامانه بلیت تهیه کنند و به‌صورت حضوری هم می‌توانند برای این ‌کار اقدام کنند. از مردم معذرت‌خواهی می‌کنم که ظرفیت سالن‌های سینما کم است و نمی‌توانیم در سطح گسترده‌تر در خدمت آنها باشیم. حیدری همچنین درباره مسوولان برگزاری جشنواره این دوره گفت: مجید مظفری مدیر کاخ مردمی جشنواره خواهد بود. بهروز غریب پور هم مسوولیت کاخ جشنواره برای اصحاب رسانه را بر عهده دارد. مهتاب کرامتی هم به‌عنوان مشاور هنری در کنار ما خواهد بود.

حذف برخی فیلم‌ها

حیدری در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد پذیرفته نشدن فیلم جدید شهرام مکری در جشنواره امسال گفت: قطعا هیات انتخاب فیلم‌هایی را که انتخاب کردند، شاهد خواهیم بود. فیلم‌های زیادی که راه پیدا نکردند فیلم‌های خوبی هستند و موفق خواهند بود؛ اما به نظر هیات انتخاب احترام می‌گذاریم. حیدری در پاسخ به سوالی مبنی بر حاشیه‌های فیلم «امپراتور جهنم» به کارگردانی شیخ طادی اظهار کرد: فیلم «امپراتور جهنم» برای حضور در جشنواره انتخاب شد و تمام تلاشمان را کردیم که این فیلم در چشم‌انداز دیده شود. با وجود اینکه فیلم‌های بخش چشم‌انداز و بخش اصلی در شرایط یکسان نمایش و نقد می‌شود، تهیه کننده تمایل به حضور در این بخش نداشت و فیلم را بیرون کشید. این را به صراحت عرض می‌کنم که آنها خودشان نخواستند فیلمشان در جشنواره باشد. وی افزود: این نکته را متذکر شوم که با وجود حساسیت بالای موضوع فیلم، در زمان انتخاب بیست دقیقه از آن آماده نبود! با این حال، اگر من جای آنها بودم فیلم را کنار نمی‌گذاشتم. اجازه می‌دادم فیلم دیده شود و مردم که همه می‌گویند انتخاب نهایی دست آنهاست، درباره آن قضاوت می‌کردند.

حذف آرم فارابی از پوستر جشنواره عمدی نبود

حیدری درباره حذف آرم فارابی از پوستر جشنواره گفت: ما غرضی از حذف آرم بنیاد فارابی در پوستر جشنواره فیلم فجر نداشتیم. این سازمان برای همه ما نوستالژی دارد و هر سال بیش از ۲۰ فیلم جشنواره را حمایت می‌کند. ضمن تشکر و قدردانی از آنها حتما آرم فارابی را در پوستر لحاظ خواهیم کرد.

در برج میلاد فرش قرمز نداریم

برج میلاد را با بررسی مشکلات سال‌های گذشته، به اهالی رسانه اختصاص دادیم. امسال در برج میلاد فرش قرمز نداریم. پردیس ملت برای معرفی فیلم‌ها و فرش قرمز خواهد بود تا سنگینی بار از دوش برج میلاد برداشته شود. دبیر جشنواره با تاکید بر بررسی دقیق آثار جشنواره درباره افزایش تعداد فیلم‌ها اظهار کرد: درباره تغییر تعداد فیلم‌های حاضر در جشنواره هیچ قصدی در میان نبود. به هرحال این شکل از برگزاری جشنواره نمی‌تواند جوابگوی سینما باشد. اگر قرار بود همان ۲۲ فیلم در جشنواره حاضر می‌شدند، فیلم‌های خوبی کنار گذاشته می‌شد. در این باره شورای سیاست‌گذاری جشنواره باید بررسی بیشتری کند. این نکته را هم بگویم ما برخی از فیلم‌ها را به علت حضور در جشنواره خارجی به دست هیات انتخاب نرساندیم. حتی رحمانی کارگردان «کارت پرواز» نامه‌اعتراضی‌‌ به ما داد که بررسی کردیم. باید بگویم هیچ اتفاق خاصی در عدم انتخاب آن نیفتاده و همه آثار با نظر اکثریت هیات انتخاب گزینش و اعلام شدند. در انتخاب تمام این ۴۴ فیلم تلاش شده تنوع ژانر باشد. به نظرم انتخاب‌ها نسبت به سال گذشته متنوع‌تر شده است.

گزینش فیلم‌ها تحت تاثیر انتخابات آتی نبود

وی افزود: در خصوص جای خالی اهالی رسانه در هیات انتخاب هم بگویم که من خوشحال می‌شوم، ظرفیت این هیات به این شکل تغییر کند؛ چراکه شاهد روند بهتری خواهیم بود. در مورد انتخاب فیلم‌ها این نکته را هم بگویم که شرایط سیاسی کشور در انتخاب فیلم‌ها تاثیری نداشت و به‌زودی همه خواهیم دید که فیلم‌های خوبی در این رویداد فرهنگی حضور دارند. البته همواره باید مواظب باشیم، فضای سیاسی وارد فضای فرهنگی جشنواره نشود.حیدری درباره نبود تسهیلات ویژه برای دانشجویان بیان کرد: برای سهمیه دانشجویی به‌دلیل حجم بالای مراجعه‌کنندگان و ظرفیت محدود صندلی‌ها، نتوانستیم کار خاصی در رقم بلیت‌ها انجام دهیم. البته به نظرم نسبت به تورم جامعه، قیمت بلیت‌ها زیاد نیست. دبیر جشنواره فیلم فجر درباره هزینه‌های صورت گرفته در برگزاری جشنواره در مراکز استانی اظهار کرد: امسال سه میلیارد تومان برای نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها هزینه کردیم و هدف ما نمایش فیلم‌ها برای عموم مخاطبان کشور است.

دبیر جشنواره فیلم فجر در مورد بحث بازار سیاه بلیت‌های جشنواره گفت: حجم فروش بلیت‌ها بسیار کم بوده؛ آن هم با کارت ملی و دو دسته بلیت. پس کسی نمی‌تواند حجم زیادی فراهم کند و بازار سیاه راه بیندازد. مسوولیت فروش سری بلیت فیلم‌ها و بازار سیاه را گردن می‌گیرم؛ اما باز تاکید می‌کنم، هیچ بازار سیاهی راه نیفتاده است. برخی‌ که ثبت‌نام کردند، بلیت جشنواره از طریق پیک به آنها می‌رسد و برخی هم از ساعت ۸ صبح امروز در پردیس ملت بلیت‌ها را حضوری خریداری می‌کنند. وی همچنین درباره اکران فیلم‌های مورد اسقبال مردم بیان کرد: امسال ساعت ده صبح هر روز در پردیس‌های کورش، ملت و آزادی فیلم‌هایی که با استقبال روبه‌رو می‌شوند، اکران خواهد شد و مردم از این ظرفیت استفاده خواهند کرد.

جزئیات افتتاحیه و نحوه برگزاری جشنواره فجر

همچنین در این نشست خبری، مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره، ضمن خیر مقدم به حضار و یادی از آتش‌نشان‌ها با اشاره به اتفاقات جشنواره گفت: بعد از انتخاب ۳۳ فیلم در بخش مسابقه توسط هیات انتخاب جشنواره، رسما کار جشنواره آغاز شد و در بخش مستند نیز ۱۱ فیلم انتخاب شدند. در بخش اقلام نیز آثار مورد بررسی قرار گرفت.نجفی همچنین گفت: امسال افتتاحیه ۹ بهمن در برج میلاد با معرفی برگزیدگان اقلام تبلیغاتی سینمای ایران و برپایی چهار بزرگداشت همراه خواهد بود. برج میلاد میزبان رسانه‌های گروهی خواهد بود و پردیس ملت نیز به‌عنوان کاخ مردمی جشنواره فعالیت خواهد کرد. بنا بر این گزارش، نجفی همچنین با اشاره به حضور فعالان رسانه در این دوره از جشنواره گفت: امسال نمایندگان ۲۲۰ رسانه در جشنواره ثبت نام کردند که در برج میلاد به تماشای آثار می‌نشینند. وی همچنین گفت: جشنواره فیلم فجر امسال در ۳۰ استان برگزار خواهد شد و از ۱۴ بهمن آغاز می‌شود و تا ۲۱ بهمن ادامه خواهد داشت.