گروه صنعت و معدن: پراکندگی و تعدد صنایع کوچک در کشور را می‌توان یکی از مشکلات واحدهای صنعتی دانست. مشکلی که موجب شده تا امکان به وجود آمدن برند از تولیدکنندگان داخلی گرفته شود؛ این امر در حالی است که بسیاری از کشورها با تجمیع صنایع خرد و تشکیل واحد تولیدی بزرگ علاوه بر برندسازی توانسته‌اند در بازارهای صادراتی حرفی برای گفتن داشته باشند. بی‌توجهی به برندسازی در کشور در حالی است که با رفع تحریم‌های بین‌المللی و فراهم شدن شرایط برای حضور در بازارهای جهانی، داشتن برند خوشنام می‌تواند رشد صادراتی کشور را به همراه داشته باشد. برای عبور از این چالش نیز مسوولان چندی است که طرح برندسازی در کشور را در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ طرحی که به گفته رئیس اتاق اصناف ایران و تهران تجمیع صنایع کوچک لازمه تحقق آن است.


به گزارش «دنیای اقتصاد»، علی فاضلی در نخستین همایش تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالا و تجهیزات خواب ایران با بیان اینکه مجموعه سیاست‌های دولت در جهت تسهیل رشد کسب‌وکارها در کشور است، گفت: به نظر من باید در ابتدا همه تلاش‌هایمان بر این مساله معطوف شود که داشته‌های خودمان را به صحنه بیاوریم تا در آینده بتوانیم در بازارهای بین‌المللی حضور پیدا کنیم. رئیس اتاق اصناف ایران با بیان این مطلب که صنایع بزرگ بیشتر سرمایه‌خور و سرمایه‌بر هستند، تصریح کرد: صنایع کوچک و متوسط علاوه بر اشتغال‌زایی بالا، می‌توانند در رشد اقتصادی کشور نقش پررنگی داشته باشند. به گفته فاضلی، نگاه امروز به صنایع باید تغییر کند، نقدینگی در حال حاضر یکی از عمده مشکلات بنگاه‌های تولیدی است و به طور قطع با توجه به وضعیت کنونی بانک‌ها و نحوه تسهیلات‌دهی به واحدهای تولیدی این بخش راه به جایی نخواهد برد.


همراه نبودن نظام بیمه‌ای، مالیاتی، پولی و بانکی از دیگر دلایلی است که فاضلی عقب‌ماندگی واحدهای تولیدی را به آن نسبت می‌دهد. معاون امور توسعه و تجارت و امور بازرگانی در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز در این همایش بالا بودن هزینه‌های تولید را یکی دیگر از مشکلات می‌داند. خلیل پرتوزاده می‌گوید: بالا بودن هزینه‌های تولید موجب می‌شود تا شاهد افزایش واردات با وجود تعرفه ۷۰ درصدی به کشور باشیم و از سوی دیگر قاچاق در این بخش نیز افزایش خواهد یافت. پرتوزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷ تا ۸ هزار واحد تولیدی در این بخش فعال هستند، افزود: تعدد واحدهای تولیدی موجب شده تا امکان برندسازی از واحدهای تولیدی گرفته شود که این امر در حال حاضر به یکی از مشکلات واحدهای تولیدی بدل گشته است. عدم حمایت از واحدهای تولیدی یکی دیگر از مواردی است که پرتوزاده به آن اشاره کرده و در این خصوص می‌گوید: کشورهای ترکیه، چین و پاکستان به واسطه حمایت از تولیدکنندگان خود توانسته‌اند در بازار ایران رخنه کنند و بخشی از بازار ایران را در اختیار خود درآورند. راه‌اندازی شهرک‌های صنفی در کنار شهرک‌های صنعتی از دیگر اقداماتی است که پرتوزاده به آن اشاره کرده و در این خصوص می‌گوید: مذاکراتی برای راه‌اندازی شهرک‌های صنفی در کنار شهرک‌های صنعتی صورت گرفته و در برخی از جاها نیز مقرر شده تا از ظرفیت شهرک‌های صنعتی استفاده کنیم. در ادامه این همایش، رشد و توسعه چشمگیر ظرفیت و توان تولیدکنندگان کالای خواب کشور در سالیان اخیر و نیز اولویت‌ها و معضلات پیش روی توسعه این صنعت از سوی مسوولان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تاکید شد: در حال حاضر صنعت تولید کالای خواب در کنار صنعت پوشاک، یکی از دو صنعت پایین دستی صنایع نساجی کشور محسوب می‌شوند که ضمن برخورداری از توان لازم برای مصرف گسترده محصولات صنعت نساجی و رونق بخشی به فعالیت این صنعت، از ظرفیت بالایی برای تولید ارزش افزوده و ایجاد اشتغال مولد در کشور برخوردار است.


حسین قدیانی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کالای خواب نیز در این نشست تاکید کرد که امروز صنعت کالای خواب کشور در نقطه‌ای قرار دارد که توجه ویژه مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت را طلب می‌کند. وی خاطرنشان کرد: امروز تداوم حیات و توسعه صنایع بزرگی مانند صنعت نساجی، منوط و مشروط به توسعه هرچه بیشتر صنایع پایین دستی برای استفاده از محصولات صنایع نساجی در جهت تولید انواع کالای نهایی با ایجاد ارزش افزوده و اشتغال بالا است. برهمین اساس بسیار ضرورت دارد که مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور برای رشد و توسعه اقتصاد تولیدی کشور توجه بسیار ویژه‌ای را به صنایع پایین دستی نظیر صنایع تولید کالای خواب معطوف کنند. وی یادآور شد: توان صادراتی صنعت کالای خواب کشور نیز از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه مسوولان امر قرار گیرد.