پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو: معاون هماهنگی تولید شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) از برنامه‌ریزی کلان برای کاهش وابستگی نیروگاه‌ها به آب خبر داد. به گفته عبدالرسول پیشاهنگ، باتوجه به تکانه‌های راهبردی در جهان و بحران آب در ایران، باید در نیروگاه‌های حرارتی و سیکل ترکیبی حداکثر صرفه‌جویی در مصرف آب را صورت دهیم.

وی افزود: با برنامه‌ریزی کلان، راهبرد تامین آب تمام نیروگاه‌ها تا ۱۰ سال آینده را پیش می‌بریم و در این راستا گام‌‌های مثبتی برداشته شده است.

وی با بیان اینکه براساس اعلام سازمان‌های جهانی، بحران آب در جهان از سال ۲۰۲۵ و این موضوع در خاورمیانه از ۲۰۱۵ آغاز می‌شود، گفت: بنابراین، ذخایر آب کشور را باید به‌عنوان سرمایه ملی حفظ و برای یک قطره آب نیز برنامه‌ریزی کنیم.

پیشاهنگ یادآور شد: در نیروگاه‌ها، آب مصارف مختلفی دارد و افزون ‌بر سامانه خنک‌کننده و بویلر، برای فضای سبز و... نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که نخستین گام بازنگری فناوری‌های موجود است.

وی ادامه داد: براین اساس تبدیل برج‌های تر نیروگاه‌ها به برج خشک از برنامه‌های در دست اجرا است؛ ضمن آنکه در هر قسمتی که امکان صرفه‌جویی آب وجود دارد، برنامه‌ها و طرح‌های کاهش مصرف آب را اجرا می‌کنیم. وی با اشاره به برخی برنامه‌های پیش‌بینی شده برای کاهش مصرف آب در نیروگاه‌ها گفت: باتوجه به الزام سازمان محیط‌ زیست مبنی‌بر وجود فضای سبز در نیروگاه‌های کشور، فضای سبز نیروگاه‌ها باید به شیوه قطره‌ای آبیاری شود و دیگر آنکه بازیافت آب‌های مصرف شده و استفاده از پساب فاضلاب برای نیروگاه از دیگر برنامه‌های در دست اجرا است و هماهنگی لازم با بخش آبفای وزارت‌نیرو صورت گرفته است تا از پساب فاضلاب هر شهر برای نیروگاه‌های منطقه استفاده شود.

معاون هماهنگی تولید توانیر درباره نیروگاه همدان گفت: نیروگاه همدان تنها ۲ درصد از آب دشت همدان را مصرف می‌کند، اما در راستای بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت نیروگاه و کاهش مصرف آب، قراردادی با آب منطقه‌ای همدان داریم که این قرارداد با وجود همه فشارهای مالی که متوجه توانیر است، از بودجه جاری هزینه‌ای پرداخت می‌شود و نسبت به تعهدهای خود در خرید لوله و تجهیزات عمل کرده‌ایم و امیدواریم آب از تصفیه‌خانه همدان به نیروگاه رسانده شود.

وی افزود: در مورد نیروگاه اصفهان نیز طرح‌های تغییر برج‌های تر به برج خشک، انتقال آب از تصفیه‌خانه شمال اصفهان به نیروگاه و انتقال آب از تصفیه‌خانه شهرک‌های اطراف اصفهان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و در حال مذاکره برای عقد قرارداد برای تبدیل برج‌های تر نیروگاه به برج خشک هستیم.

وی یادآور شد: از ظرفیت این دو نیروگاه در ساعت‌های پیک ۱۰۰ درصد، در ساعت‌های غیرپیک ۲۵ درصد و به‌طور متوسط ۵۰ درصد استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح‌های کاهش وابستگی نیروگاه‌های حرارتی به آب در کل کشور و حتی مناطقی که با مشکل آب مواجه نیستند، چشم‌اندازی ۱۰ ساله دارد، اما طرح‌های درنظر گرفته شده برای نیروگاه‌های اصفهان و همدان باید ظرف حداکثر دو سال آینده به نتیجه برسد.