صادرات گاز را به 10درصد می‌رسانیم

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بدون اشاره به سهم کنونی ایران از بازار جهانی گفت: درصددیم سهم صادرات گاز را به ۱۰‌درصد برسانیم، ولی در حال حاضر سهم ما از صادرات بسیار کم است.

به گزارش ایسنا، سید رضا کسایی‌زاده، معاون وزیر نفت در امور گاز، با بیان این مطلب افزود: به‌رغم این‌که کشور ما از جهت ذخایر گازی طبیعی دارای رتبه دوم است، متاسفانه سهم کشور ما از صادرات گاز فوق‌العاده پایین است. معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این‌که در حال حاضر چهارمین کشور تولید‌کننده گاز هستیم، اظهار کرد: کشورهایی همچون کانادا و الجزایر از سال‌ها پیش در راستای توسعه و شکوفایی صنعت گاز خود اقدام کردند و در حال حاضر دارای سهم ۱۵‌درصدی و هشت‌درصدی در بازار هستند و این بدین معنی نخواهد بود که ما در همین جایگاه بمانیم و ‌درصددیم به جایگاهی برسیم که بتوانیم همان طور که دومین کشور دارای ذخایر گازی هستیم، حداقل سومین کشور تولید‌کننده گاز دنیا مطابق با اهداف چشم‌انداز ۲۰ ساله باشیم.

کسایی‌زاده بیان کرد: شرکت ملی گاز ایران با ساختار و امکانات موجود در سطح کشور از توان و پتانسیل کافی در اجرای تمامی طرح‌ها و پروژه‌ها در بخش پالایش، انتقال شبکه و توزیع برخوردار است.

وی اذعان کرد: با برنامه‌ریزی که در رابطه با اجرای پروژه‌ها در طی سند چشم‌انداز انجام شده است باید در طول برنامه، بیش از ۱۳۰‌میلیارد دلار کار اجرایی در بخش مهندسی گاز و ۱۶۰‌میلیارد دلار کار بازرسی برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز در بخش گاز انجام شود و مجموعا باید در طول ۲۰ سال، ۳۰۰‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش صورت گیرد.

وی ادامه داد: پروژه خط نقده ـ ارومیه و پروژه خط یزد و چند پروژه دیگر نیز در طول سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

کسایی‌زاده با اشاره به هزینه‌های سنگین در راه‌اندازی خطوط انتقال اظهار کرد: ۵۳‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از نعمت گاز برخوردارند که حدود ۷۶‌درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود به‌طوری بیشتر شهرهای کشور گازدار شده و شهر سبز محسوب می‌شوند و در حال حاضر حدود پنج‌هزار روستای کشور از نعمت گاز برخوردارند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی از گاز در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، صنایع بزرگ و کوچک، نیروگاه‌ها، خوراک صنایع، سوخت صنعت و حمل‌ونقل به عنوان CNG از گاز طبیعی در کشور استفاده می‌شود.

نهایی نشدن قیمت گاز در قرارداد کرسنت

کسایی‌زاده درباره سرنوشت قرار داد کرسنت با توجه به مشکلات و تجدید نظرها بر سر قیمت این قرارداد، تصریح کرد: سیاست کشور بر این است که ضمن تامین گاز داخل کشور به لحاظ مسائل اقتصادی و سیاسی صادرات گاز را به کشورهای دیگر با اولویت کشورهای همسایه داشته باشد.

وی اذعان کرد: در حال حاضر مذاکرات زیادی در رابطه با صادرات گاز به هند، پاکستان، اروپا و کشورهای همجوار انجام شده و قرارداد صادرات گاز به ترکیه و قرارداد سوآپ گاز از آذربایجان است.

کسایی‌زاده اظهار کرد: در این راستا نیز قراردادی با ارمنستان منعقد و خط لوله آن تا مرز ارمنستان کشیده شده و با اتمام کارهای اجرایی توسط این کشور جریان گاز به ارمنستان نیز برقرار خواهد شد.

وی ادامه داد: در رابطه با هند و پاکستان مذاکرات ادامه یافته بین ایران، هند و پاکستان که خط لوله صلح است، به زودی نهایی خواهد شد. معاون وزیر نفت در امور گاز پیرامون قرار داد کرسنت و اجرایی شدن آن گفت: در قرار داد کرسنت بحث قیمتی مطرح شده و هنوز قیمت آن نهایی نشده که امیدواریم با نهایی شدن قیمت، این قرار داد نیز عملیاتی شود و مشکل خاصی وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با این‌که در صورتی که قیمت این قرارداد با کشور امارات اصلاح نشود، آیا با کشورهای دیگری این قرار داد بسته می‌شود؟ تصریح کرد: سیاست وزارت نفت در حال حاضر بر این است که هر مشتری که حاضر شود براساس سیاست‌های صادراتی کشور، خریدار گاز ما باشد، وزارت نفت با آن کشور وارد مذاکره می‌شود. معاون وزیر نفت اذعان کرد: این بدین معنی نیست که اگر با یک کشوری مشکل داشته باشیم، نتوانیم گاز را به کشورهای دیگر صادر کنیم و با توجه به وجود رقابت بین کشورها، گاز در حال حاضر به عنوان یک صنعت و حامل انرژی است که تنگناهای زیادی دارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: رشد مصرف گاز بیش از دو‌درصد است و تقاضای زیادی برای گاز وجود دارد و این طور نیست که متقاضی گاز تنها یک کشور خاص باشد، لذا کشورهای مختلف دنیا به دنبال تامین انرژی از منابع مختلف هستند و کشور ما نیز این آمادگی را دارد که این تعامل را با همه کشورها داشته باشد.

خط لوله نهم برای رساندن گاز به ترکیه

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: اخیرا تفاهمنامه‌ای مبنی بر صادرات گاز ایران به اروپا با وزارت انرژی ترکیه بسته شده که برای اجرایی شدن آن باید مذاکراتی انجام شود و هنوز در حد یک تفاهمنامه است.

وی ادامه داد: از قبل تمهیداتی برای این خط گاز در نظر گرفته شده و خط لوله‌ای با عنوان خط لوله نهم تعریف کرده‌ایم که مطالعات اولیه آن انجام شده و در حال انتخاب مشاور برای خدمات مهندسی و طراحی این خط هستیم.

وی افزود: این خط به چهارمیلیارد و ۶۰۰‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و قادر به انتقال ۳۵‌میلیارد متر مکعب گاز از جنوب به شمال کشور است و می‌تواند مقاصد صادراتی کشور را تامین و پاسخگوی بخشی از نیاز های داخلی کشور باشد.

کسایی‌زاده در پاسخ به سوالی پیرامون تزریق گاز به چاه‌های نفت و شرایط بعدی آن و این‌که به‌رغم افزایش ضریب بازیافت ذخایر گازی با ترزیق گاز، نه تنها ممکن است صادرات را به صفر نزدیک بلکه ما را مجبور به انجام واردات نیز کند، گفت: در این راستا نباید شرایط فعلی را در نظر بگیریم، ضمن اینکه احداث فازهای مختلف پارس جنوبی و افزایش تولید علاوه بر این‌که پاسخگوی نیاز داخلی است، پاسخگوی اهداف صادراتی نیز خواهد بود. کسایی‌زاده درباره اقدامات شرکت گاز در راستای اصل ۴۴، گفت: اخیرا توسط دولت مصوبه‌ای مبنی بر واگذاری ۲۱ شرکت از وزارت نفت به سازمان خصوصی‌سازی ارائه شده است. از این ۲۱ شرکت، پنج شرکت مربوط به شرکت ملی گاز ایران است که از این تعداد یک شرکت پالایشگاهی و چهار شرکت آن شرکت گاز استانی است.