«بوکسیت» کوناکری به ایران می‌رسد

برنده نهایی مزایده این هفته مشخص می‌شود

گروه صنعت و معدن- رویای قرارداد ۱۹ ساله خرید بوکسیت از گینه در هفته جاری با اعلام برنده نهایی مزایده ساخت خط لوله برای انتقال بوکسیت گینه به کشور تعبیر می‌شود. به گفته معاون وزیر صنایع و معادن، از میان ۱۳شرکت ایرانی متقاضی انتقال بوکسیت از محل معدن واقع در۳۹۰ کیلومتری پایتخت گینه؛ یعنی بندر کوناکری، صلاحیت فنی دو شرکت تایید شده و هم‌اکنون کارشناسان در حال بررسی ظرفیت‌های حرفه‌ای این دو شرکت، برای معرفی برنده نهایی هستند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، برنده نهایی مزایده، قرار است با ساخت لوله، بوکسیت را از محل معدن به بندر کوناکری منتقل کند. براساس مطالعات انجام شده، شیوه انتقال بوکسیت هم به شکل دوغابی و از طریق خط لوله خواهد بود.

۵۱ درصد ما؛ مابقی آنها

معاون وزیر صنایع در بخش معدن و صنایع معدنی، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به سهم طرف ایرانی و دولت گینه در این طرح گفت: «سهم ایران در این پروژه معادل ۵۱ درصد و سهم طرف مقابل ۴۹ درصد است.»

به گفته «محمد مسعود سمیعی‌نژاد» قرارداد انتقال بوکسیت از گینه حدود ۱۹ سال پیش منعقد شد و بر اساس آن مقرر شده است سالانه ۴ میلیون تن بوکسیت از گینه به ایران منتقل شود.

این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تمام سرمایه‌گذاری در این معدن از انجام مطالعات کشف تا بهره‌برداری بر عهده طرف ایرانی بوده است، خاطرنشان کرد: «به همین دلیل تا ۱۰سال هر چه برداشت کنیم مال ما است. بعد از این مدت است که طرفین با توجه به سهمی که دارند، بوکسیت دریافت خواهند کرد.»

واردات ۴ میلیون تن درسال

«سمیعی‌نژاد» با اشاره به اینکه واردات سالانه ۴ میلیون تن بوکسیت از گینه، کفاف تولید یک میلیون تن آلومینیوم در سال را می‌دهد، خاطرنشان کرد: «براساس هدف‌گذاری‌های برنامه پنجم توسعه، تولید ۹۰۰ هزار تن آلومینیوم مدنظر قرار گرفته است. با این وصف، در صورت واردات بوکسیت از گینه، نیاز کشور به این ماده اولیه به طور کامل برطرف خواهد شد.»

ارزش قرارداد مربوط به انتقال بوکسیت از معدن تا بندر کوناکری، از سوی معاون وزیر صنایع و معادن حدود ۵۰۰میلیون یورو اعلام شد.

معدن بوکسیت گینه که در منطقه «دابولا-توگه» واقع شده است، به صورت EPC (طراحی، ساخت و اجرا) از سوی طرف ایرانی اجرا خواهد شد.

هم‌اکنون علاوه بر ایران، شرکت‌های معدنی مطرحی همچون بی اچ پی بیلیتون، ریوتینتو، آلکن آلکوآ، روسال، میتسوبیشی و گلوبال آلومینا نیز در این کشور مشغول فعالیت‌های معدنی هستند و حضور دارند. این شرکت‌ها در بخش‌های مختلفی همچون سنگ‌آهن، بوکسیت و حتی طلا و الماس هم فعالیت می‌کنند. در این میان ناگفته نماند که چند روز پیش، وزیر معادن و زمین‌شناسی گینه در جمع مسوولان ایمیدرو از ایران درخواست کرد پروژه‌هایی برای تولید سنگ‌آهن وتیتانیوم هم در این کشور به اجرا درآورد. کارشناسان برآورد کرده‌اند که با توجه به اینکه معدن بوکسیت «دابولا-گوته» بیش از ۶۰۰ میلیون تن ذخیره داشته باشد، با فرض ثابت ماندن تولید یک میلیون تن آلومینیوم در سال (عدد مورد نظر در برنامه پنجم) و مصرف ۴ میلیون تن بوکسیت در سال و چنانچه مشکلی در همکاری ایران با طرف گینه‌ای به‌وجود نیاید، بوکسیت ایران تا ۱۵۰سال آینده تامین خواهد بود.

کشور گینه با ۴۰میلیارد تن ذخیره بوکسیت شناسایی شده، دو سوم ذخایر بوکسیت دنیا را در اختیار دارد.این گزارش حاکی از آن است که کشور گینه نه تنها از نظر میزان ذخایر بوکسیت رتبه نخست را در جهان دارد، بلکه از نظر ذخایر معدنی همچون سنگ‌آهن، زغال سنگ و اورانیوم هم در زمره کشورهای بسیار غنی طبقه‌بندی می‌شود.