گروه انرژی-صابر دری نژاد: هفتمین اجلاس مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری آغاز به کار کرد. تهران در شرایطی میزبانی این اجلاس را بر عهده دارد که وزرا، معاونان و نمایندگانی از کشورهای بنگلادش، پاکستان، تاجیکستان، سوریه، افغانستان، زیمبابوه، عمان و لبنان در اجلاس حاضر شده‌اند. هفتمین اجلاس شورای حکام منطقه‌ای مدیریت آب شهری، طیف گسترده‌ای از موضوعات همچون کاهش آلودگی آب، بهداشت آب، تصفیه آب، برابری دسترسی و مدیریت آب‌های فرامرزی را در دستور کار خود قرار داده است. مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری، تحت پوشش «یونسکو» فعالیت می‌کند و به تازگی کشور‌هایی همچون عراق و بحرین را نیز به عضویت خود در آورده است.

به گزارش خبرنگار ما، تهران به عنوان رییس مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری، ۸ پیشنهاد را به سایر اعضا ارائه کرده است.

۸ پیشنهاد تهران

تشکیل مرکز بین‌المللی مدیریت خشکسالی، جدی گرفتن موضوع تغییرات اقلیم و آثار بی‌تردید آن در منابع آب و به ویژه شهری و ضرورت اتخاذ تدابیر مناسب برای تطبیق با شرایط جدید و سازماندهی مطالعات و تحقیقات مورد نیاز در این خصوص به ویژه در سطح همکاری‌های منطقه‌ای، همکاری‌های علمی‌به منظور کاهش قیمت تمام شده شیرین کردن آب دریا با توجه به تجربه‌های ارزشمند موجود در منطقه، توسعه ظرفیت‌های مناسب برای بازچرخانی و استفاده مجدد از آب‌های برگشتی و پساب‌های صنعتی و کشاورزی، توسعه و ترویج شیوه‌های مختلف استفاده از آب باران در مناطق مناسب و ترویج و توسعه فناوری‌های جدید نظیر باروری ابرها و روش‌های باران‌زایی، تلاش برای مبادله آب بین کشورهای با مزیت نسبی منابع آب تجدید شونده با کشورهای کم آب برای تامین نیازهای آبی منطقه و تحقق همزیستی و صلح و امنیت پایدار منطقه‌ای، تبادل تجربیات و انجام پایلوت‌های مشترک در زمینه مدیریت مصرف و کاهش

هدر رفت آب و همکاری مشترک در زمینه اجرای برنامه‌های آموزش تخصصی نیروی انسانی در عرصه‌های تامین، بهره برداری و مدیریت مصرف آب، از جمله پیشنهاد‌های وزیر نیرو در این اجلاس بود.

راهکاری منطبق بر اکولوژی

«مجید نامجو» گفت: شرکت در نشست ویژه بررسی پروژه مدیریت آب شهری در آسیا و اقیانوسیه در اندونزی با هدف آشنایی بیشتر با این پروژه و بررسی امکان‌سنجی انجام پروژه ای مشابه در خاورمیانه در راستای ارائه راه‌حل‌هایی برای برون رفت از مسائل پیچیده موجود در مدیریت پایدار آب شهری به سمت یک راهکار منطبق بر اکولوژی و همچنین حضور در نخستین نشست پانل مشورتی سازمان کنفرانس اسلامی‌برای تشکیل شورای آب کشورهای اسلامی‌در امارات متحده عربی از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته است.

رییس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری با بیان آنکه سال ۲۰۱۰ مصادف با آغاز سومین سال دوره دوم پنج ساله فعالیت‌های مرکز است، اظهار داشت: با امضای سند رسمی‌تمدید موافقتنامه در سال ۲۰۰۹ و مبادله آن بین دولت جمهوری اسلامی‌ایران و یونسکو زمینه رسمی‌برای فعالیت‌های دور دوم ایجاد شد.

«نامجو» این موفقیت را حاصل پشتیبانی‌های اعضای شورای حکام و تلاش تمام کارکنان مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری دانست.

روابط سیاسی تحت تاثیر آب

به گفته «نامجو»، مصرف بیش از اندازه منابع آب و تبدیل آنها به فاضلاب، آب‌های جهان بیش از بیش در حال از دست دادن کیفیت سالم خود بوده و آلودگی آب‌ها به عنوان یک مشکل بزرگ خود را نشان می‌دهند و به دلیل کمبود منابع آب و نیاز روزافزون کشورها به آب بیشتر، چالش‌های منطقه ای در حال رشد بوده و روابط سیاسی کشورهای دارای آب‌های مشترک را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

«نامجو» گفت: آمارهای یونسکو نشان می‌دهد که یک میلیارد نفر از مردم جهان به آب شرب سالم دسترسی ندارند و پنج میلیارد نفر از مردم جهان در شرایطی زندگی می‌کنند که فاضلاب غیر تصفیه شده به منابع آب آنها وارد می‌شود.

وی افزود: در این بین قاره آسیا دارای شرایط سخت‌تری است و براساس آمارهای بخش آب سازمان ملل، ۶۲ درصد از مجموع جمعیت جهان بدون دسترسی به منابع آب کافی و ۷۴ درصد از جمعیت کل جهان بدون بهداشت مناسب در آسیا به عنوان بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین قاره جهان زندگی می‌کنند.

وی گفت: با اجرای پروژه‌های عظیم سدسازی و ذخیره آب، سامانه‌های انتقال و توزیع و توسعه و نوسازی شبکه آب شهری، هم‌اکنون ۱۰۰ درصد جمعیت شهری ایران و ۹۶ درصد جمعیت روستایی به آب سالم دسترسی دارند.

تغییرات اقلیمی‌ را جدی بگیرید

به گفته وی، غفلت از تدوین و اجرای برنامه‌های مناسب در این خصوص انحراف بزرگی در فرآیند مدیریت آب در هر کشوری محسوب می‌شود که با هزینه‌ها و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی گسترده‌ای همراه خواهد بود.

«نامجو» اظهار داشت: منطقه ما که به طور طبیعی از کمبود منابع آب در رنج است و وقوع دوره‌های خشکسالی متناوب این وضعیت را دشوارتر نیز می‌کند، بیش از سایر نقاط جهان به توسعه ظرفیت‌ها درخصوص جنبه‌های مختلف برای استفاده مطلوب از منابع محدود آب خود نیاز دارد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوب آموزشی در ایران، از آمادگی لازم برای همکاری مشترک در زمینه اجرای برنامه‌های آموزش تخصصی نیروی انسانی در عرصه‌های تامین، بهره‌برداری و مدیریت مصرف آب خبر داد.

وزیر نیرو در ادامه گفت: ایران با دارا بودن بیش از ۳۵ هزار رشته قنات فعال با سابقه‌ای سه هزار ساله، سالانه ۲/۸ میلیارد متر مکعب آب زیرزمینی را در اختیار بخش‌های کشاورزی، شرب و بهداشت قرار می‌دهد.

«نامجو» در پایان از تمامی ‌نمایندگان کشورهای علاقه‌مند دعوت کرد که در شورای حکام مرکز قنات عضو شوند.

اجلاس شورای حکام مدیریت آب شهری براساس قرارداد منعقده بین ایران و یونسکو همه ساله به میزبانی یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود و تاکنون ایران پنج بار و عمان دو بار میزبانی این اجلاس را برعهده داشته‌اند. شورای حکام مرکز که ریاست آن را وزیر نیرو برعهده دارد، طبق موافقت‌نامه منعقده بین دولت جمهوری اسلامی‌ایران و یونسکو، عالی‌ترین رکن تصمیم‌گیری در نهاد مذکور محسوب می‌شود و براساس چارچوب تعیین شده در موافقتنامه یادشده به طور سالانه اجلاس عادی خود را جهت بررسی عملکرد سال گذشته و تصویب برنامه‌ها و پروژه‌های سال جاری مرکز تشکیل می‌دهد.

در این اجلاس دو روزه که به میزبانی وزارت نیرو برگزار می‌شود، وزیران و نمایندگان کشورها و سازمان‌های عضو ازجمله عراق، بحرین، سوریه، عمان، افغانستان، تاجیکستان، کویت، لبنان، بنگلادش، زیمبابوه، جمهوری اسلامی ‌ایران، یونسکو و سازمان ملل متحد حضور دارند.

آلمان، بنگلادش، پاکستان، تاجیکستان، سوریه، عمان، افغانستان، کویت، لبنان، مصر، یمن، هند، عراق، بحرین، زیمبابوه و جمهوری اسلامی‌ ایران کشورهای عضو مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری محسوب می‌شوند.