کوره‌های القایی برای ریخته‌گران صرفه ندارد

ریخته‌گران تهرانی که کارگاه‌هایشان تعطیل شده است به دلیل پیش‌شرط‌هایی که مسوولان استان تهران برای واگذاری زمین به آنها پیشنهاد کرده‌اند با گذشت چند سال هنوز نتوانسته‌اند زمینی را در شهرک‌های صنعتی تهیه کنند و به کار خود ادامه دهند.

محمد جوادیان، رییس اتحادیه ذوب فلزات تهران، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در چند سال گذشته تعداد ۱۰۰ کارگاه ذوب فلز در تهران تعطیل شد و قرار بود به حدود ۷۰ مورد آنها در شهرک‌های صنعتی زمین واگذار شود که مسوولان استان تهران این امر را منوط به احداث کوره‌های القایی برقی کرده‌اند. صرفه ندارد

او گفت: در حال حاضر اعلام شده که در شهرک‌های صنعتی استان تهران زمین فقط به ریخته‌گرانی واگذار می‌شود که از کوره‌های القایی استفاده کنند در حالی که این پیش‌شرط در شهرک‌های مجاور تابع استان سمنان و سایر استان‌ها وجود ندارد.

وی شرایط فعلی این صنعت را بسیار سخت اعلام کرد و گفت: هزینه سرمایه‌گذاری برای نصب کوره‌های القایی حدود ۲۰۰میلیون تومان است، علاوه بر آن هیچ تضمینی هم وجود ندارد که وزارت نیرو خود را متعهد به تامین برق این کوره‌ها بداند هر چند پس از نصب کوره شش ماه طول می‌کشد تا به این کوره‌ها برق فشار قوی داده ‌شود و هزینه‌ای نزدیک به ۱۰۰میلیون تومان هم بابت آن دریافت می‌شود.

جوادیان اضافه کرد: البته بررسی‌های ما نشان می‌دهد که برخی از واردکنندگان این کوره‌ها با اعمال نفوذ سعی دارند به هر طریق ممکن کوره‌های چینی را وارد ایران کرده و به فروش برسانند.

صادرات سنگ آهن ممنوع

جوادیان گفت: سالانه مقدار زیادی سنگ‌آهن به صورت خام و با قیمت‌های بسیار پایین از کشور خارج می‌شود و با کیلویی بیش از ۶۰۰ تومان به صورت آهن دوباره وارد کشور می‌شود، در حالی که با هزینه یک سال واردات آهن می‌توان کاخانه ذوب‌ آهن تاسیس و منافع‌ آن را برای کشور نگه داشت.

او گفت: ریخته‌گران ما قادرند از هر نوع فلزی هر نوع قطعه‌ای را ایجاد کنند و در حال حاضر هم با وجود تمامی مشکلات، کشورهای خارجی مثل آلمان، اتریش و سوئد و اخیرا هم کشور کوبا در زمینه قطعات آبیاری و وسایل کشاورزی مشتریان ما هستند.