تخصیص 2300 میلیارد تومان به واحدهای صنعتی

گروه صنعت و معدن- تخصیص ۳۰۰میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای دارای مشکل و اختصاص دو هزار میلیارد تومان منابع مالی به طرح‌های نیمه تمام، جدیدترین خبرهای وزیر صنعت، معدن و تجارت برای سروسامان دادن به واحدهای تولیدی است. اگر چه وعده اختصاص تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی به طرح‌های نیمه تمام از سال گذشته کلید خورد، اما تحقق آن در سال‌جاری قطعا در پیشبرد پروژه‌ها موثر خواهد بود، آن هم در شرایطی که بانک‌ها اقدامات سختگیرانه‌تری را برای اعطای تسهیلات به بخش تولید در پیش گرفته‌اند. بعد از بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر توقف اعطای تسهیلات به واحدهای بدهکار، مهدی غضنفری از تخصیص تسهیلاتی خبر می‌دهد که بتواند بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی را که به هر دلیلی دچار بحران یا آسیب شده‌اند، پوشش دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام خبر تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان به واحدهای دارای مشکل می‌گوید: دولت با درخواست ما برای بنگاه‌هایی که به هر دلیلی دچار بحران یا آسیب شده‌اند و با مسائلی در حوزه مدیریت‌، فروش یا قدرت رقابت کمتر مواجه هستند، موافقت کرد و برای اولین بار ۳۰۰ میلیارد تومان برای سروسامان دادن آنها اختصاص داد. به گفته غضنفری، برای توزیع عادلانه این یارانه‌ها جدول تقسیم استانی برای۳۱ استان تهیه شده که از هفته آینده در اختیار استانداران قرار می‌گیرد تا با دستورالعملی که در اختیارشان قرار می‌‌گیرد بنگاه‌های تولیدی مشکل‌دار را از نظر مالی تامین کنند. غضنفری با بیان اینکه تعداد واحدهای مشکل‌دار زیاد نیست، افزود: با این حال دولت علاقه‌مند است تا به همین تعداد محدود واحد تولیدی که امکان بازگشت به چرخه تولید را دارند، رسیدگی کند و به این دلیل اعتبار مصوب در اختیار استانداران قرار می‌گیرد. وی در‌باره نحوه استفاده از این ۳۰۰ میلیارد تومان نیز گفت: استانداران می‌توانند آن را به صورت کمک بلاعوض یا کمک سود تسهیلات بانکی یا به هرشکلی که نیروی انسانی یا تکنولوژی بنگاه نیازمند آن است‌، به کار گیرند.

کارنامه عملکرد منتشر شود

این اظهارات در حالی اعلام شده که آرمان خالقی، عضو کارگروه حمایت از تولید با استقبال از این مصوبه دولت و عزم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی واحدهای مشکل‌دار، می‌گوید: برخی واحدهای مشکل دار را واحدهایی می‌دانند که به دلیل عدم تامین نقدینگی تعطیل شده‌اند، اما به اعتقاد فعالان صنعتی و تولیدی، واحد مشکل دار واحدی است که به دلیل مشکلات بوروکراسی، مالیات، کمبود نقدینگی و... به اندازه ظرفیت خود تولید نمی‌کنند.

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: در سال گذشته نیز با موافقت دولت، وعده‌هایی مبنی بر پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی، علاوه بر سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها داده شده بود، اما از آنجایی که کارنامه مشخصی در رابطه با تخصیص این تسهیلات منتشر نشد، اطلاعاتی مبنی بر اینکه چه واحدهایی این تسهیلات را دریافت کرده‌اند، وجود ندارد. خالقی با بیان اینکه لیست واحدهای مشکل دار باید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه شود، توضیح داد: این موضوع باعث می‌شود که بعدها ادعایی مبنی بر دریافت نکردن تسهیلات از سوی واحدهایی که در این لیست قرار ندارند، به وجود نیاید.

خالقی ادامه داد: وزارتخانه برای حمایت از تولید در سال‌جاری برنامه‌های مختلفی را در نظر گرفته است که باید دید که کدام یک به نتیجه می‌رسد.

وی با بیان اینکه هنوز جزئیات مربوط به تخصیص تسهیلات ۳۰۰میلیارد تومانی در اختیار آنها قرار نگرفته است، گفت: احتمالا جزئیات این موضوع در جلسه کارگروه حمایت از تولید مطرح خواهد شد.

۲ هزار میلیارد تومان برای نیمه تمام‌ها

خبر بعدی وزیر اختصاص دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های نیمه تمام است، خبری که اواخر سال گذشته نیز از سوی وی اعلام شده بود. براساس خبر پیشین و بنا به دستور رییس‌جمهوری، دولت وعده اختصاص ۵/۴ میلیارد دلار منابع ارزی و دو هزار میلیارد تومان منابع بانکی برای تکمیل ۱۴۰ طرح نیمه تمام صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد را داده بود وعده ای که تاکنون محقق نشده است.

با این حال، غضنفری روز گذشته با اشاره به توافق وزارت صنعت‌، معدن و تجارت با وزارت اقتصاد گفت‌: خوشبختانه مقرر شد دو هزار میلیارد تومان به طرح‌های نیمه تمام اختصاص یابد تا با سرعت‌بخشی به تکمیل پروژه‌ها شاهد بهره‌برداری آنها در سال ۹۱ باشیم، در واقع سرمایه‌های مردم نتیجه‌بخش شود و همزمان با اشتغالزایی، تولید ملی نیز بالا رود. بنا به آمار رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان آبان ‌ماه سال گذشته ۱۸ هزار و ۳۹۲ طرح نیمه‌تمام صنعتی و معدنی در کشور وجود داشته که در این میان شش هزار و ۸۰۵ طرح بین ۲۰ تا ۴۰ درصد، پنج هزار و ۸۲۵ طرح بین ۴۰ تا ۶۰ درصد و پنج هزار و ۷۶۲ طرح نیز بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. اگرچه آمار اعلام شده با آمار رسمی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تا حدودی متفاوت است؛ به طوری که این سازمان از ۲۷ هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی فعال و ۲۸ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی نیمه‌تمام خبر می‌دهد. در این میان، تعداد طرح‌های مهم نیمه‌تمام صنعتی کشور در حال حاضر به بیش از ۱۴۰ طرح رسیده است. در حال حاضر بیش از ۴۲ درصد اشتغال بخش صنعت پیش روی شهرک‌های صنعتی قرار دارد؛ بنابراین کاملا مشخص است که اشتغال وابسته به تولید است، به ویژه اگر تولید صادراتی باشد، پایداری آن بیشتر خواهد شد.

تسهیلات جدید برای تعیین تکلیفی‌‌ها

مهدی غضنفری در حالی از اختصاص تسهیلات بلاعوض یا سود پایین بانکی خبر می‌دهد که چندی پیش بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای از همه بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری خواسته بود از اعطای هرگونه تسهیلات به واحدهای بدهکار خودداری کنند. در این خصوص محسن صالحی‌نیا؛ معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت به «دنیای اقتصاد» می‌گوید :براساس قواعدی که بانک‌ها دارند واحدهای بدهکار ملزم به پرداخت مطالبات خود هستند. صالحی نیا در پاسخ به این پرسش که آیا بخشنامه بانک مرکزی به ضرر واحدهای تولیدی نخواهد بود، اظهار کرد: واحدهای تولیدی که سال گذشته نسبت به مطالبات خود تعیین تکلیف کرده‌اند با مشکل مواجه نخواهد شد اما این بخشنامه شامل سایر واحدها خواهد شد. به گفته معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس تفاهم صورت گرفته با بانک مرکزی مقرر شده است که بدهی واحدهایی که تعیین تکلیف شده‌اند با هماهنگی بانک‌ها به صورت تفاهمی تقسیط شود.صالحی نیا در ادامه خاطرنشان کرد: اینگونه واحدها می‌توانند از تسهیلات مجدد نیز استفاده کنند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا تفاهم نامه صورت گرفته در سال‌جاری نیز اعتبار دارد؟ اظهار کرد: در ماده ۲۸ قانون برنامه بودجه سال‌جاری نیز این موضوع گنجانده شده است. اکنون به نظر می‌رسد که مجلسی‌ها نیز باید در فرآیند ساماندهی واحدهای تولید مشکل‌دار فراتر از مصوبات مرتبط با بودجه گام بردارند و این رویکرد هدفمند دولت را جدی بگیرند.