ادغام بزرگ در کوچک

گروه انرژی- «بهت و حیرت» تنها حسی بود که کارشناسان وزارت نفت و نیرو بعد از دریافت خبر ادغام وزارت نفت در وزارت نیرو به آنها دست داده است، چرا که کمتر کسی تصور می‌کرد وزارت نفت در وزارت نیرو ادغام شود. کارشناسان بر این باورند که اگرچه ادغام دو وزارتخانه فعال در حوزه انرژی منطقی به نظر می‌رسد، اما با توجه به اینکه تمام شرکت‌های وزارت نیرو در حال واگذاری است، نیروگاه این وزارتخانه به بخش خصوصی و شبه‌دولتی واگذار شده و تمام شرکت‌های توزیع برق نیز یا واگذار شده یا درحال انتقال به مالکیت بخش خصوصی است، بنابر این در عمل از این وزارتخانه فقط یک بخش ستادی باقی مانده است. بنابراین بهتر است که وزارت نیرو در وزارت نفت ادغام می‌شد. این گزاره‌ای بوده است که کارشناسان وزارتخانه‌های نفت و نیرو انتظاری جز آن نداشتند. اما چرا ادغام نفت در نیرو؟

این سلیقه رییس‌جمهور بود

از سوی دیگر، قائم مقام وزیر نیرو نیز با اعلام اینکه با مصوبه عصر روز یکشنبه دولت وزیر نفت می رود، از ادغام وزارت نفت در نیرو دفاع کرد و گفت: «این مهم نیست که وزارت نفت در وزارت نیرو یا بر عکس، وزارت نیرو در وزارت نفت ادغام شود، به هر حال این سلیقه رییس‌جمهوری را می‌رساند.» «علی ذبیحی» در گفت‌وگو با «فارس» در پاسخ به این سوال که تحلیل شما از ادغام وزارت نفت در وزارت نیرو چیست؟ ظاهرا ابتدا قرار بود وزارت نیرو منحل و در وزارت نفت ادغام شود چرا به یکباره این وضعیت برعکس شد؟ افزود: «کجا نوشته شده بود که وزارت نیرو منحل شود. به هر حال تفاوتی در ماهیت کار اتفاق نمی‌افتاد.»

وی گفت: «هر دو وزارتخانه تخصصی و صنعتی و دارای شرکت‌های بزرگ مادر تخصصی هستند و باید اذعان کرد که وزارت نفت دارای ۴ شرکت مادرتخصصی مثل شرکت نفت، گاز، پتروشیمی و پخش پالایش است و وزارت نیرو هم ۴ شرکت مادرتخصصی دارد که شامل توانیر، ساتکاب، منابع آب و آبفا است.» وی خاطرنشان کرد: «حوزه‌های وزارتخانه‌ای حوزه‌های ستادی هستند که کار آنها مدیریت است و وزارت نفت ۴ شرکت مادر تخصصی و وزارت نیرو هم ۴ شرکت مادر تخصصی زیر مجموعه خود را مدیریت می‌کرد.»

«ذبیحی» گفت: «در این دو سال اخیر وزارت نیرو بخشی از شرکت‌ها و تصدیگری‌های خود را واگذار کرده است به عنوان مثال در ساتکاب تمام شرکت‌ها واگذار شد و خود در حال منحل شدن است.» وی افزود: «به عنوان مثال در وزارت نفت هم پتروشیمی اغلب شرکت‌های خود را واگذار کرده و تنها چند شرکت مانده است، بنابراین چون تصدیگری این شرکت‌ها در حال کوچک شدن است در آینده هم این ۸ شرکت مادرتخصصی کوچک‌تر و تعداد آنها کمتر می شود.» قائم مقام وزیر نیرو گفت: «این موضوع با نگاه رییس‌جمهور و برنامه‌ پنجم است و دولت می‌خواهد حجم کار خود را در ارتباط با اینکه وزیر جدید به مجلس معرفی کند، کاهش دهد و بیشتر به محتویات بپردازد.»

قائم مقام وزیر نیرو تاکید کرد: «با این تفاسیر وزیری که وزارتخانه آن در آن یکی ادغام شده نمی‌ماند و مدیریت آن وزارتخانه‌ای که می‌خواهد ادغام شود، به زیرمجموعه آن وزارتخانه دیگر منتقل می شود.»

وی ادامه داد: «از این مصوبه نتیجه‌گیری می‌کنیم که وزارت نفت منحل نمی‌شود. مگر می‌شود که شرکت حفاری نفت منحل شود؛ این شدنی نیست؛ بنابراین این به نوعی کوچک‌سازی مدیریتی است.»

«نامجو» باز هم وزیر می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای وزیر جدید که می‌گویند «نامجو» است آیا باز هم نیاز به گرفتن رای اعتماد از مجلس است، گفت: «بستگی به اساسنامه جدید دارد که کارگروه چگونه آن را تصویب کنند.» وی تاکید کرد: نامجو وزیر نیرو باقی می‌ماند و هیچ تغییری در وضعیت وزارت نیرو رخ نمی‌دهد و وزارت نفت است که در وزارت نیرو ادغام می‌شود.

به گفته وی، در ساختار جدید اگر وزارتخانه جدیدی معرفی شود «نامجو» وزیر نیرو، وزیر آن خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ما، پس از آنکه مصوبه هیات وزیران به امضای رییس‌جمهوری برای تشکیل یک وزارتخانه جدید تحت عنوان «وزارت انرژی» منتشر شد، هر یک از سکانداران این دو وزارتخانه واکنش‌های متفاوتی را به این مصوبه از خود بروز دادند.این تصمیم در حالی به صورت غیرمنتظره اعلام شد که بسیاری از کارشناسان صنعت نفت و شرکت‌های چهارگانه زیرمجموعه وزارت نفت که هر یک به تنهایی به اندازه یک وزارتخانه فعالیت می‌کنند، از اینکه وزارت نیرو مسوولیت ادغام را به عهده گرفته است، دچار شگفتی شده‌اند.کارشناسان نفتی بر این باورند که ادغام صنعت نفت نیازمند کار کارشناسی بوده وکارگروهی که تصمیم دارد در فرآیند ادغام، وظایف و کارکردهای معاونت‌های جدید وزارت «انرژی» را طراحی کند، باید از سطح بالای تخصص و تجربه برخوردار باشد.

با این حال به طور رسمی وزارت نفت که به گفته سخنگوی اقتصادی دولت، وزیر آن تا زمان تاسیس وزارتخانه جدید همچنان وزیر خواهد بود، نسبت به این تصمیم واکنش نشان داد. وزیر نفت، «مسعود میرکاظمی» که به نظر می‌رسید باید نقش و سهم بیشتری در فرآیند تصمیم‌گیری ادغام این دو وزارتخانه داشته باشد، در واکنش به این تصمیم گفت: «هم اکنون معاونت توسعه انسانی رییس‌جمهور این طرح ادغام را به طور کلی مطرح کرده و در دولت تصویب شده است.» به گفته وی، موارد اجرایی این ادغام و تغییرات ساختاری، پس از کار کارشناسی باید به دولت بیاید.

اما از آن سو، واکنش وزارت نیرو نیز که مسوولیت تشکیل وزارتخانه جدید را بر عهده گرفته است، بیش از وزارت نفت است.

معاون وزیر نیرو طی اظهارنظری به طور تلویحی مداخله وزارت نیرو در تصمیم‌گیری هیات وزیران برای اعطای تصدی ادغام به این وزارتخانه را رد کرده است.

نیرو: ما نقشی در مصوبه نداشتیم

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در پاسخ به این سوال که تحلیل شما از ادغام وزارت نفت و ادغام شدن آن در وزارت نیرو چیست، می‌گوید: «این مصوبه دولت است و ما هیچ نقشی در این مصوبه نداشتیم.» «محمدرضا عطارزاده» در گفت‌و‌گو با «فارس» در پاسخ به این سوال که با توجه به این ادغام آیا آب و فاضلاب نیز به وزارتخانه‌ دیگری منتقل می‌شود یا طبق همین مصوبه ادغام باقی می‌ماند، افزود: «هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است که بخش آب و فاضلاب در این ادغام باقی می‌ماند یا به وزارتخانه دیگر منتقل می‌شود. کار بر روی آن در حال انجام است تا نهایی شود.»

ادغام با ملاحظه

اما وزیر نیرو که به نظر می‌رسد به اهمیت موضوع پرهیز از آزمون و خطا آگاه است، در اظهارنظری نه چندان سمت و سودار می‌گوید: «بحث ادغام وزارتخانه‌ها از مدت‌ها پیش مطرح بوده و در زمان حاضر رویکرد دولت دهم این است که با ملاحظاتی این ادغام‌ها صورت گیرد.»

تشکیل کارگروه ادغام

به گزارش خبرنگار ما، این وزارتخانه در اقدامی سریع کارگروهی را نیز تشکیل داده است. به طوری که وزیر نیرو در این رابطه می‌گوید: «به منظور بررسی و ساماندهی بحث ادغام دو وزارتخانه نفت و نیرو کارگروهی در دولت تشکیل شده است.» به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، «مجید نامجو» در نشست هفتگی شورای برق این وزارتخانه، با بیان اینکه چند موضوع در رابطه با بحث ادغام‌ها واضح و روشن است و تردیدی در آن وجود ندارد، گفت: «تا زمانی که قرار است بحث ادغام صورت گیرد، وزارت نیرو باید برنامه‌های خود را به خوبی انجام دهد؛ ضمن آنکه ادامه واگذاری‌ها از اصول اساسی و برنامه‌های اولویت‌دار این وزارتخانه است.» وی افزود: «مقرر شد تا کارگروهی در راستای بررسی این موضوع تشکیل شود و درباره موضوع ادغام این دو وزارتخانه بررسی‌های لازم انجام شود.»

وزیر نیرو اضافه کرد: «ادغام وزارتخانه‌های دولت تکلیف قانونی برنامه پنج ساله پنجم توسعه است که باید طبق برنامه، ۲۱ وزارتخانه به ۱۷ وزارتخانه کاهش یابد.»

تعیین نماینده تام‌الاختیار

«نامجو» در ادامه از تعیین نماینده تام‌الاختیار خود در کارگروه ادغام نفت و نیرو خبر داد و گفت: «در راستای ساماندهی بحث ادغام وزارتخانه‌های نفت و نیرو کارگروهی در دولت تشکیل می‌شود که طی آن «حمید چیت‌چیان» مشاور عالی وزیر و رییس شورای مشاوران وزارت نیرو به عنوان نماینده تام‌الاختیار این وزارتخانه به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری معرفی شده است.»

تدوین وظایف، اختیارات و ساختار وزارتخانه جدید و نیز طراحی، تنظیم و اجرای فرآیند ادغام از جمله وظایف نماینده تام‌الاختیار وزیر نیرو در کارگروه ادغام است.

به گزارش خبرنگار ما، کارشناسان به همراه بخش خصوصی در انتظار تصمیمات کارگروه تخصصی ادغام هستند، تصمیماتی که برای وزارت نفت و نیرو از اهمیت بالایی برخوردار است.