محمدرضا نجفی‌منش
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران
دیدار از ایالت باواریا (بایرن) بزرگترین ایالت آلمان در جنوب این کشور متفاوت‌تر و باشکوه‌تر‌ از آنچه انتظار بود، صورت گرفت. دید و بازدید هیات‌های تجاری به منظور تعمیق روابط و تعاملات اگر چه معمول است، اما سفر اخیر هیات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق تهران به آلمان در مقام «قطب حمل‌ونقل اروپا» و ملاقات با مقام‌های رسمی و بلندپایه این کشور (به‌صورت مفصل) با برخورد بسیار صمیمی و دوستانه دو طرف برگزار شد.

استقبال مودبانه و محترمانه آلمانی‌ها با هیات تجاری ایرانی که در چند سال گذشته به دلیل سایه تحریم‌های یکجانبه، سرد و کسل‌کننده بود، نشان از یک تغییر بنیادی در نگاه جهان به جایگاه و نقش کشورمان دارد. البته علاوه بر نشست‌های گرم و صمیمانه معمول با اتاق‌های بازرگانی، دید و بازدید مفصل هیات‌ ایرانی از امکانات و نحوه فعالیت واحدهای بزرگ صنعتی نظیر خودروسازی «مان» (MAN) و گروه صنعتی «لینده» (Linde) یکی از دستاورد‌های مهم این سفر بود. اهمیت این دیدارها زمانی بیشتر نمود می‌یابد که خبرها حکایت از امضای تفاهم‌نامه همکاری آلمانی‌ها با چند شرکت ایرانی برای تولید اتوبوس در ایران و واردات کامیون و موتورهای سنگین ساخت به کشورمان دارد. دیدار ویژه و مهم هیات تجاری تهران با مشاوران مخصوص خانم آنگلا مرکل؛ صدراعظم آلمان که مسوول تدوین سیاست‌های اقتصادی این کشور هستند، نقطه عطف سفر اخیر هیات تجاری تهران به این کشور بود. نتیجه این جلسات و ملاقات‌ها در نهایت منجر به امضای تفاهم اولیه بین انجمن قطعه‌سازان و انجمن صنایع ایالت باواریا همسو با تفاهم‌نامه اتاق بازرگانی تهران بود که با رویکرد «سرمایه‌گذاری مشترک»، «آموزش» و «انتقال فناوری» صورت گرفت. به واسطه این تفاهم‌ همکاری‌های مشترک دو جانبه چه در ایران و چه در آلمان با حسن نیتی که آلمانی‌ها دارند و هماهنگی‌هایی که صورت گرفته است، ‌می‌تواند با آسودگی و سهولت بیشتری انجام شود.

آلمان در جایگاه یک کشور صنعتی دارای حمل‌ونقل متراکم و شبکه‌ای مدرن است و این در حالی است که ایران نیاز مبرم به نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای دارد، به همین دلیل شرایط برای حضور و سرمایه‌گذاری شرکت‌های مطرح تولید خودروهای سنگین در ایران فراهم است. البته بنگاه‌های مطرح صنعتی آلمانی اگر بتوانند مساله فاینانس و لیزینگ فروش تولیدات خود را در ایران حل کنند، می‌توان امیدوار به همکاری‌های تنگاتنگ و محکم بین دو طرف بود. البته تنها دغدغه آلمانی‌ها در شرایط کنونی به حل‌وفصل همکاری‌های پولی و بانکی با ایران بر می‌گردد. در زمان تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، آمریکا تعهداتی از شرکت‌های اروپایی از جمله آلمانی‌ها مبنی بر عدم همکاری با بانک‌های ایران گرفته بود که به ادعای آلمانی‌ها باید معلوم شود رفع این تعهدات هم مشمول برجام خواهد شد یا نه. با توجه به اینکه هیات‌های ایرانی و آمریکایی برای حل اختلاف در این خصوص در تلاش هستند، این موضوع هر چه سریع‌تر حل‌وفصل خواهد شد و منعی در این‌باره وجود نخواهد داشت، آنگاه آلمانی‌ها می‌توانند در کنار خود شریک طولانی‌مدت و قابل اعتمادی همچون ایران داشته باشند.