عوامل تاثیر گذار در افزایش نرخ سکه

در سال ۱۳۹۹ قیمت سکه امامی با پشتوانه قیمت طلا از ابتدای سال تا نیمه مرداد روند صعودی داشت. پس از آن قیمت سکه در کنار قیمت دلار تا پایان مهر ماه، در یک مسیر افزایشی از محدوده ی ۶ میلیون تومان به سطح ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. پس از فتح این قله قیمت سکه وارد فاز اصلاح شد و سرانجام در مدار کاهشی به حمایت ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بازگشت. این نوع از فلز با ارزش ماندگاری چهل روزه در عدد ۱۱ میلیون تومان، به استقبال بهار ۱۴۰۰ رفت.

۱. افزایش نرخ سکه تحت تاثیر نوسانات اونس

کرونا یا کووید ۱۹ که در دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان چین شناسایی شده بود، در تاریخ ۱۱ مارس ۲۰۲۰ به صورت رسمی توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان بیماری واگیر داری که جهان را تهدید می کند، اعلام شد.

 با انتشار این اطلاعیه دوران شکوفایی اونس هم از راه رسید به طوری که در بازه ی زمانی فروردین تا نیمه مرداد ( ۲۰ مارس تا ۶ آگوست) از سقف های تاریخی اش به سرعت عبور کرد و تقریبا در مدت پنج ماه صعود از  محدوده ی ۱۴۸۰ به ۲۰۵۰ دلار را ثبت نمود.

ثبت بازده ی ۳۳ درصدی این بازار، خبر از افزایش تقاضایی را می داد که از نظر تحلیلگران مهمترین دلیل آن، نگرانی سرمایه گذاران از رکود اقتصادی ناشی از شیوع پاندمی کرونا و تصمیم آنها در تبدیل پول به دارایی امنی مانند طلا بود.

مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «3+3 عامل نوسان قیمت سکه» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.