تروریسم هسته‌ای اسرائیل بر جو مذاکرات وین تاثیر می‌گذارد؟

تروریسم هسته ای رژیم صهونیستی مانعی برای مذاکرات برجامی نشد و حالا ایران با از سرگیری غنی سازی 60درصدی به مذاکرات وین می رود تا از حق خود برای رفع تحریم ها و تجارت آزاد با دنیا دفاع کند.

تروریسم هسته ای رژیم صهیونیستی علیه تأسیسات نطنز خللی در عزم نظام برای ادامه فعالیت های صلح آمیز خود وارد نکرد و در تازه ترین تصمیم نیز تهران قصد دارد غنی سازی ۶۰درصدی را افزایش دهد. موضوعی که در نامه ای به آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اعلام شده است. ضمن اینکه یک‌هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود. این خبر را سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و رئیس هیات مذاکره کننده ایران اعلام کرد که برای گفتگوهای برجامی عازم وین شده است. مذاکراتی که قرار است با یک روز تاخیر در روز پنجشنبه برگزار شود.

رسانه های مختلف به گمانی های مختلفی در خصوص تاثیر این تروریسم هسته ای بر مذاکرات وین پرداخته اند. پایگاه پولیتیکو نوشت:  ایالات متحده آمریکا روند دیپلماتیک خود با ایران را علیرغم حمله اسرائیلی ها از سر می گیرد و مذاکرات هسته ایران با طرف های اروپایی مجددا این هفته در وین آغاز می شود. هیچ نشانه ای مبنی بر هماهنگی اسرائیل با ایالات متحده  برای چنین عملیاتی علیه ایران(اتفاق اخیر در نطنز) وجود ندارد و بعید به نظر می رسد که اسرائیل قبلاً مقامات آمریکایی را مطلع کرده باشد.

بنابراین گزارش، اسرائیل تلاش می کند دولت بایدن را از بازگشتن به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران منصرف کند و مدعی است این توافقنامه برای مهار بلندپروازی های هسته ای تهران به اندازه کافی عمل نکرده است.

پولیتیکو همچنین به مخالفان سیاست بایدن در قبال ایران که به شدت مخالف توافق هسته ای هستند اشاره می کند. یکی از آخرین موضع گیری ها در این زمینه مربوط به مایک پمپئو وزیر خارجه دولت ترامپ بود که اظهار داشت دولت بایدن نباید تحریم های ایران را لغو کند.

ای بی سی نیوز نیز نوشت: حمله به یکی از حساس ترین تأسیسات هسته ای ایران تلاش های دیپلماتیک رئیس جمهور آمریکا برای احیای توافق هسته ای ایران را بر هم می زند - و بر آتش تنش های منطقه ای می دمد.

این رسانه آمریکایی در ادامه نوشت: در حالی که وزیر خارجه ایران بنیامین نتانیاهو را به از بین بردن مذاکرات متهم کرد، تهران و واشنگتن این سیگنال را بهم دادند تا مذاکرات غیر مستقیم در وین ادامه پیدا کند. « کلسی دونپورت» مدیر بخش سیاست عدم اشاعه انجمن کنترل تسلیحات آمریکا معتقد است که این عملیات خرابکاری علاوه بر نطنز بر نقشه راه دولت بایدن برای بازگشت به تعهدات برجامی نیز آسیب وارد می کند. وی تاکید کرد که ایالات متحده و ایران نباید اجازه دهند چنین اتفاقاتی بر مذاکرات وین تاثیر بگذارد.

در حالی که بایدن خواستار بازگشت هر دو طرف به توافق شده است - و سپس به دنبال یک توافقنامه "طولانی تر و قوی تر" است - گفتگوها در هفته گذشته از طریق واسطه ها آغاز شد ، زیرا ایران  دیدار رو در رو با ایالات متحده را نپذیرفت . در حالی که مقامات از برخی پیشرفت ها خبر می دهند ، هنوز فاصله زیادی در مورد اینکه چه کسی باید گام اول را بردارد وجود دارد. ایران اصرار دارد که ایالات متحده ابتدا باید همه تحریم های دوران ترامپ را لغو کند ، اما ایالات متحده گفته است که تا زمانی که ایران محدودیت های برنامه هسته ای خود را بازیابی نکند ، تحریم ها تحقق نخواهد یافت.

ای بی سی نیوز در ادامه به پیشرفت های هسته ای ایران اشاره کرد و نوشت: نطنز در قلب این محدودیت ها بوده است از امکانات آن برای غنی سازی اورانیوم استفاده می شود ، به طوری که ایران روز شنبه اعلام کرد که زنجیره جدیدی از سانتریفیوژهای IR-۶ پیشرفته خود را راه اندازی کرده و آزمایش سانتریفیوژهای IR-۹ خود را نیز آغاز کرده است - گفته می شود توانایی غنی سازی اورانیوم تا ۵۰ برابر با سرعت بیشتر دارد.

در ادامه گزارش آمده است: در حالی لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در اسرائیل به سر می برد گمانه زنی هایی مبنی بر در جریان گذاشتن آمریکا و یا نقش این کشور در حادثه نطنز مطرح بود که جن ساکی سخنگوی کاخ سفید این موضوع را تکذیب کرد.

ای بی سی نیوز در ادامه تداوم گفتگوهای ایران و آمریکا را منجر به افزایش سطح تنش ها در منطقه دانست و به صحبت های نتانیاهو اشاره کرد که هر گونه توافق با ایران را بی ارزش توصیف و تهدید به اقدامات دیگر در صورت لزوم کرد.

این رسانه آمریکایی تصریح کرد: آنچه که با دیپلماسی هسته ای بایدن مغایر است اعلام همبستگی و حمایت آمریکا از اسرائیل است که وزیر دفاع آمریکا متعد به دفاع از امنیت اسرائیل می شود.

عملکرد ضعیف اروپایی ها در گفتگوهای برجامی

بنیاد کارنگی در مقاله ای به نقش ضعیف اروپایی ها در احیای توافق هسته ای پرداخت و نوشت: اتحادیه اروپا در تلاش است تا توافقی را بین ایالات متحده و ایران برای بازگشت هر دو طرف به آن ایجاد کند. با این حال، درست مثل جولای ۲۰۱۵، موفقیت خیلی تضمینی نیست. آنها نتوانستند گشایش اقتصادی را که تهران در ازای نظارت دقیق بر برنامه هسته ای خود قول داده بود ، اجرا کنند. حتی پس از همه گیری کرونا که به جمهوری اسلامی ضربه زد، دولت های اروپایی در مواجهه با ادامه تحریم های ایالات متحده نتوانستند راهی برای افزایش تجارت بشردوستانه یا در واقع کمک های چند جانبه به ایران اعطا کنند.

به روشی مشابه، جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا در حال پی بردن به آن است که اگرچه قول داده به توافق هسته ای برگردد، اما تعهد در برابر تعهد امری دشوار است. دولت قبلی برای جلوگیری از بازگشت احتمالی جانشین به برجام با دقت تمام "دیوار تحریم" علیه ایران را ایجاد کرد تا لغو تحریم ها از منظر سیاسی هزینه بر باشد.

برای اروپایی ها مذاکرات این هفته وین آخرین شانس برای نجات توافق و تضمین امنیت است. در قدم اول باید به این مساله توجه شود که ایران برای بازگشت به تعهداتش به چه چیزی نیاز دارد. قدم بعدی که ممکن است طولانی تر باشد این است که واشنگتن چگونه قرار است تحریم های را کاهش دهد. هنگامی که بازگشت کوتاه مدت به توافق تضمین شد طرفین می توانند در مورد سایر موضوعات دیگر گفتگو کنند.

بدون تلاش های میانجیگرانه اروپا، هرگونه توافق در چنین فضای بی اعتمادی دست نیافتنی خواهد بود.

جو سیرین سیونه استاد اندیشکده کوئینسی و کارشناس منع گسترش سلاح های هسته ای نیز در ان بی سی نیوز نوشت: گفتگوهای هسته ای در وین به بایدن اجازه می دهد تا پیش از آنکه به سمت جنگ برویم، خرابکاری ترامپ را جمع کند. امکان احیای این توافق وجود دارد به شرط آنکه رئیس جمهور بایدن فکر توافق بهتر را از سر بیرون کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.