سردار قاسم تقی‌زاده جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نخستین همایش ملی سامانه‌های شبیه ساز، اظهار داشت: در چند دهه اخیر پس از انقلاب اسلامی تلاش کردیم تا در حوزه نظامی مطابق با نیازهای احصا شده فعالیت‌های لازم را انجام دهیم.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس یعنی دهه اول انقلاب تلاش ما براین بود تا نیاز انتزاعی و فوری جبهه‌ها را تامین کنیم؛ لذا پروژه‌هایی را که دنبال می‌کردیم به لحاظ فناوری عمدتا کوچک و غیرپیچیده بود.

سردار تقی‌زاده اظهار داشت: در دهه نود با توجه با تدابیر و مطالبات مقام معظم رهبری مبنی بر هوشمندسازی و افزایش دقت سامانه‌های دفاعی و توسعه موشک‌های پدافندی با دقت بالا و همچنین توسعه فناوری‌های زیرساختی روی آورده که در این رابطه با کمک دانشگاه‌های کشور و سازمان‌های صنعتی فعالیت‌های لازم را در جهت دستیابی به این پارامترها انجام دادیم.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی ما در عرصه‌های مختلف موشکی، دریایی، هوایی و رزم زمینی نبود یک زبان و ادبیات مشترک در آموزش است، افزود: استفاده از پدیده شبیه سازها به عنوان یک ادبیات مشترک در حوزه آموزش یکی از مهم‌ترین کارکردهای ضروری سیمیلاتورها است. همچنین یکی از مهم‌ترین کارکردهای شبیه سازها استفاده در حوزه تحلیل داده‌ها و شناخت و آزمایش زیرمجموعه‌های یک سیستم تسلیحاتی است که باید مد نظر قرار می‌گرفت و اهمیت سیمیلاتورها در حوزه آموزش، در توسعه طراحی، افزایش دقت و هوشمندسازی سامانه‌ها بسیار ضروری ارزیابی می‌شود.

جانشین وزیر دفاع گفت:‌ ما توانستیم با استفاده از این سامانه‌ها به جای اینکه یک موشک را با هزینه‌های گزاف اقتصادی و بار سیاسی و زمانبری پرتاب کنیم این کار را در آزمایشگاه انجام دهیم و موفقیت‌های چشم گیری را بدست آوریم.

سردار تقی‌زاده خاطرنشان کرد: دشمنان ما می‌دانند که حوزه موشکی جزو قدرت بازدارندگی ما محسوب می‌شود و ما به فضل الهی به تکنولوژی برتر صنعت موشکی دست یافته‌ایم و امروز جزو ۵ کشور برتر دنیا در حوزه صنعت موشکی هستیم.

جانشین وزیر دفاع اظهار کرد: در نبردهای امروز قدرت تکنولوژی بسیار تعیین کننده است و دشمنان ما همواره خود را برای آخرین گزینه نیز آماده می‌کنند و ما همواره خود را برای دفاع آماده کرده و می‌کنیم.

سردار تقی‌زاده در واکنش به تحریم‌ دانشگاه‌ها گفت: دشمنان ما می‌پنداشتند که اگر دانشگاه صنعتی شریف و مالک اشتر را تحریم کنند دیگر دانشگاه‌های مانیز سرباز زده و عقب‌نشینی می‌کنند درحالی‌که ما امروز حدود ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه تحقیقاتی در سراسر دانشگاه‌های به‌صورت خودکار تعریف کردیم و موفقیت دانشگاه‌های‌مان در این است که در کنار تحقیقات کاربردی در کنار تحقیقات بنیادین انجام می‌دهد.

 دریادار خانزادی: امنیت شدیداً وابسته به منافع ملی است

همچنین میزان نوشت: امیر دریادار «حسین خانزادی» با اشاره به اقتدار جمهوری اسلامی ایران در حوزه دریایی اظهار داشت: مهمترین پیام ایران به همه کشور‌های منطقه و جهان این است که ما به عنوان نیروی دریایی ارتش در پرتو برخورداری از نعمت انقلاب، جمهوری اسلامی و حمایت ملت، در حال توسعه و تقویت خود با هدف برقراری امنیت در منطقه هستیم.

وی ادامه داد: ناوها، تجهیزات و هر آنچه که در دریا از طرف ما وجود دارد، برای حضور مستمر و برقراری امنیت در دریاست؛ مسئولیت ما در قبال ایران، حفظ و حراست کشور و ملت در حوزه دریاست.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند: نیروی دریایی مظهر اقتدار ملت ایران در دریاست، تصریح کرد: بنا به این فرموده ما نیاز به یک حضور مقتدرانه در دریا داریم تا بتوانیم امنیت مناطق دریایی تحت حاکمیت خودمان را برقرار کنیم.

امیر خانزادی ادامه داد: ما معتقد هستیم امنیت دریا‌های منطقه نباید به دست دیگران برقرار شود و می‌توان آن را به همت کشور‌های منطقه انجام داد، چرا که وقتی امنیت در دست کشور‌های فرامنطقه‌ای باشد، آن‌ها می‌توانند شیر این امنیت عاریه‌ای را ببندند و ما فقط باید شاهد ناامنی در منطقه باشیم.

وی گفت: تا امروز بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ فروند کشتی توسط نیروی دریایی ارتش اسکورت شده و ما حدود ۵۲ ناوگروه رزمی را به منطقه عبور کشتی‌ها اعزام کرده‌ایم؛ ما بار‌ها با دزدان دریایی درگیر شده‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت حضور ایران در تنگه باب‌المندب افزود: موضوع امنیت شدیداً وابسته به منافع ملی است؛ بخشی از خطوط مواصلاتی ایران به سمت کشور‌های غربی از باب‌المندب می‌گذرد، به همین خاطر وجود امنیت در آن منطقه بسیار مهم است.

امیر خانزادی با بیان اینکه اگر امنیت باب‌المندب توسط کشور‌هایی که با آن ساحل دارند، تأمین شود ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم، تاکید کرد: تا زمانی که همه کشور‌ها به یک امنیت جمعی برسند و تا جایی که نیاز باشد، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این فاصله دور از مرز‌ها حضور خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.