توفان در یک قدمی بازار نفت

مهدی آزادی - شمارش معکوس برای رسیدن توفان استوایی دین به سواحل آمریکای شمالی پس از گذر از دریای کارائیب آغاز شد. توفان مخرب دین در حالی راه سواحل آمریکای شمالی را در پیش گرفته است که طی ۲۴ ساعت گذشته سواحل جنوبی جامائیکا را در نوردید و خسارات سنگینی برجای گذاشت. توفان گردبادی دین در حالی به جنوب کشور جامائیکا رسید که سرعت آن به ۲۳۰ کیلومتر در ساعت رسیده بود. به گزارش بی‌بی‌سی توفان دین در جامائیکا با باران‌های سنگین و شدید همراه است به گونه‌ای که شدت باران فرآیند امداد و نجارت را مختل کرده است. همچنین به دلیل تعطیل شدن فرودگاه‌ها و توقف کار بندرگاه‌ها عملا گردشگردانی که تعطیلات خود را در این کشور سپری می‌کردند در این منطقه گرفتار شده‌اند و امکان بازگشت به کشورهایشان را ندارند. از سوی دیگر برخی هتل‌ها در مناطق ساحلی تخریب شده است و بر سرگردانی گردشگران و مسافران افزوده است. با همه این تخریب‌ها اکنون اصلی‌ترین نگرانی حرکت توفان دین به سمت ایالات متحده است. توفان دین اولین توفان موسمی در امسال است که تراز شدت آن پنج از پنج گزارش شده است. به این معنی که این سنگین‌ترین توفانی است که در منطقه اقیانوس اطلس امکان بروز دارد. رسیدن توفان دین می‌تواند اثرات مخرب اقتصادی داشته باشد. بازار نفت در خط مقدم بحران قرار گرفته است. به گزارش مرکز ملی توفان‌های ایالات متحده واقع در میامی توفان دین با سرعت ۲۴۰کیلومتر در ساعت به سمت ایالات متحده حرکت کرده است.

احتمال می‌رود در ساعت آینده بر سرعت این توفان افزوده شده و به ۲۶۰کیلومتر در ساعت برسد. ورود این توفان با چنین سرعتی به خلیج مکزیک می‌تواند خطرات جدی و گسترده‌ای را برای تاسیسات و پایانه‌های نفتی ایجاد کند. در سال ۲۰۰۵ نیز توفان کاترینا با برخورد به سواحل خلیج مکزیک باعث ویران شدن تاسیسات نفتی شد.

به گزارش آسوشیتدپرس پیش‌بینی می‌شود توفان دین روز چهارشنبه به ایالات متحده برسد، ایالات لوییزیانا نخستین ایالتی است که از گردباد دین پذیرایی خواهد کرد.

فرماندار این ایالت از دیروز در لوییزیانا وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و از دیگر ایالات همجوار خواست تا آماده امداد رسانی به لوییزایانا باشند. ایالت لوییزیانا در جریان توفان کاترینا در سال ۲۰۰۵ نیز متحمل خسارات سنگینی شد. شهر نیواورلئان مرکز این ایالت در جریان توفان آن سال به شدت تخریب شد که هنوز با گذشت دو سال شرایط به مانند سابق بازنگشته است.

ایالت لوییزیانا یک ایالت نسبتا فقیر و سیاهپوست‌نشین است. اما در حالی که اخبار نگران کننده از توفان دین بازارهای نفت را احاطه کرده است، در اولین روزکاری این هفته در بورس‌های نفت قیمت‌ها کاهش پیدا کردند. قیمت نفت برنت دریای شمال دیروز در بورس لندن با ۳۴سنت کاهش به بشکه‌ای ۱۰/۷۰دلار رسید. همچنین در بورس نیویورک نیز قیمت نفت وست‌تگزاس با ۶۷ سنت کاهش به ۳۱/۷۱دلار رسید.

به گزارش بی‌بی‌سی، شرکت‌های نفتی رویال داچ‌شل و شورون تاکنون صدها نفر از پرسنل خود را از خلیج مکزیک خارج کرده‌اند، اما تولید همچنان در سطح نرمال ادامه دارد. دیگر شرکت‌ها همچون اکسون موبیل و بریتیش پترولیوم نیز اعلام کرده‌اند که شرایط را زیر نظر دارند.

ویکتور شام، تحلیلگر بازار انرژی در این رابطه گفت: بازار نفت به اخبار واکنش نشان می‌دهد با این وجود هنوز بازار به این جمع‌بندی نرسیده است که توفان دین برای تاسیسات نفتی خطر سنگینی به دنبال خواهد داشت. وی افزود: اما من تصور نمی‌کنم با رسیدن توفان قیمت‌ها همچنان کاهش پیدا کند.

پایگاه سی‌ان‌ان مالی نیز در تحلیل خود از وضعیت نفت نوشت در صورتی که توفان دین خلیج‌مکزیک را تخریب کند احتمال رکوردشکنی قیمت نفت‌خام وجود دارد.