گروه دیپلماسی: نماینده دائم ایران در سازمان ملل با انتقاد از استانداردهای دوگانه برخی کشورها در رابطه با زرادخانه‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی گفت وجود این سلاح‌ها در دست رژیمی که خصیصه‌اش تجاوز، اشغال و ارتکاب جنایات جنگی است، تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت کشورهای عضو ان‌پی‌تی در خاورمیانه است.

به گزارش «ایرنا» غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد روز جمعه طی سخنانی در کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی مجمع عمومی این سازمان گفت: «در شرایطی که جامعه بین‌المللی با وضعیت دشواری درصحنه امنیت بین‌الملل مواجه است، جمع‌بندی موفقیت‌آمیز مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 ثابت کرد حتی درچنین شرایطی می‌توان از طریق انجام مذاکرات جدی مبتنی بر رویکرد برد - برد، به راه‌حل‌های صلح‌آمیز برای پیچیده‌ترین مسائلی فنی و سیاسی دست یافت.» خوشرو با اشاره به تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی شورای امنیت علیه ایران گفت: «این تحریم‌ها مشکلات زیادی برای مردم ایران ایجاد کرد اما هرگز نتوانست سیاست‌های اصولی و منسجم ایران در پایبندی به تعهدات و پیگیری حقوق هسته‌ای خود از جمله حق غنی‌سازی درچارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) را تغییر دهد.» او افزود: «برجام ثابت کرد که سیاست ایران در پیشبرد برنامه هسته‌ای‌اش مبتنی برمنطق، عقلانیت و اخلاق بوده است.» نماینده دائم ایران در تبیین موضع اصولی ایران درخصوص خلع سلاح هسته‌ای گفت: «جمهوری اسلامی ایران امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای را ضرورتی در جهت امنیت بین‌المللی و تکلیفی منطبق بر معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) می‌داند و بر آن تاکید دارد.» او با ابراز نگرانی از نبود پیشرفت واقعی در زمینه خلع سلاح هسته‌ای گفت: «هزینه‌های هنگفتی که به نوسازی زرادخانه‌های هسته‌ای اختصاص داده می‌شود حاکی از این است که کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای به جای پایبندی به تعهدات خود به‌دنبال حفظ تسلیحات نامحدود هسته‌ای خود هستند.» سفیر ایران گفت: «ایران مصمم است به‌طور فعال در کلیه تلاش‌های بین‌المللی برای نجات بشریت از خطر سلاح‌های هسته‌ای و جلوگیری از اشاعه آنها مشارکت کند.» او در همین رابطه به ابتکار ایران در ارائه یک قطعنامه جدید و ایجاد سازوکارهای تازه در مجمع عمومی سازمان ملل برای آغاز گفت‌وگوهای فراگیر و متمرکز درخصوص تدابیر ضروری و موثر به‌منظور دستیابی به جهانی عاری از سلاح هسته‌ای اشاره کرد.


نماینده دائم ایران با اشاره به ضرورت و اولویت ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه گفت: «سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی گواه استانداردهای دوگانه برخی کشورهای هسته‌ای و عدم رعایت تعهدات آنها در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای است.» خوشرو در نهایت افزود: «وجود سلاح‌های هسته‌ای در دست رژیمی که تجاوز، اشغال و ارتکاب جنایت جنگی از ویژگی‌های اصلی هویت آن است تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت کشورهای عضو ان‌پی‌تی در منطقه خاورمیانه است.» پیش‌تر نماینده ایران در سازمان ملل در نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رژیم صهیونیستی را بزرگ‌ترین تهدید برای منطقه خوانده بود. در آن نشست که روز ۲۶ شهریور برگزار شد، قطعنامه لزوم پیوستن اسرائیل به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که شماری از دولت‌های عربی به ابتکار مصر تهیه کرده بودند و ایران هم از آن حمایت می‌کرد، رای نیاورد. نخست‌وزیر اسرائیل ارائه آن قطعنامه را موجب «انحراف از مساله هسته‌ای ایران» خواند و نماینده ایران در آژانس، خودداری رژیم صهیونیستی از عضویت در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را مانع تحقق آرزوی «خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای» توصیف کرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه گذشته در نشست سالانه‌اش درخواست ۱۹ کشور عربی و جنبش عدم تعهد برای پیوستن اسرائیل به معاهده منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای یا «ان‌پی‌تی» را رد کرد. گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس حاکی است که از ۱۶۵ کشور عضو آژانس، ۶۱ کشور به این درخواست رای منفی داده و ۴۳ کشور نیز از این پیشنهاد حمایت کردند. ۳۳ کشور نیز به آن رای ممتنع دادند. رای‌گیری روز پنج‌شنبه ۲۶ شهریور در جریان پنجاه و نهمین نشست سالانه آژانس انجام شد. در همین خصوص بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت که قبل از رای‌گیری، در تماس تلفنی با ۳۰ نفر از روسای جمهوری، نخست‌وزیران و وزیران خارجه کشورهای غربی، به آنها گفته بود که درخواست برای پیوستن اسرائیل به ان‌پی‌تی، انحراف از تلاش‌هایی است که باید قبل از هر چیز، ایران را زیر فشار بگذارد. رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس نیز روز پنج‌شنبه گذشته گفت: «به دلیل عدم الحاق رژیم صهیونیستی به معاهده ان‌پی‌تی و رد موضوع قرار گرفتن تاسیسات هسته‌ای مخفی آن تحت نظام راستی‌آزمایی آژانس، تحقق منطقه‌ای عاری از تسلیحات هسته‌ای به‌عنوان یک آرزوی مهم و ریشه‌دار کشورهای منطقه، هنوز محقق نشده است.» رژیم صهیونیستی توانایی هسته‌ای نظامی خود را از ده‌ها سال قبل عامدانه در ابهام گذاشته است.


اسرائیل با وجود عضویت در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، عضو معاهده ان‌پی‌تی نیست و با در اختیار داشتن زرادخانه‌های هسته‌ای متعدد، خواهان برچیدن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران است. کارشناسان بر این عقیده‌اند که اسرائیل دست‌کم ۸۰ کلاهک هسته‌ای دارد. پیش‌تر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در مقاله‌ای که روز جمعه، نهم مرداد ماه، در روزنامه بریتانیایی گاردین منتشر شد، با بیان اینکه توافق اتمی وین میان ایران و گروه 1+5 جایگاه ایران را به‌عنوان منطقه‌ای عاری از سلاح اتمی تثبیت می‌کند، گفت: «حال نوبت باقی خاورمیانه است که به ایران بپیوندد.» به گفته ظریف، حال نوبت دیگرانی چون اسرائیل است که دست از سلاح اتمی خود بشویند. روزنامه گاردین در گزارش خود از مقاله وزیر خارجه ایران نظرات او را اشاره‌ای به پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل یعنی آمریکا، روسیه، فرانسه، چین و بریتانیا به علاوه سه کشور اتمی دیگر یعنی هند، پاکستان و کره شمالی می‌داند که همچون رژیم صهیونیستی تاکنون از امضا کردن ان‌پی‌تی خودداری کرده‌اند. ظریف در مقاله خود می‌نویسد: «امروز و در پی توافق وین(توافق 23 تیر 94 در وین اتریش)، وقت آن است که دارندگان سلاح اتمی با در پیش گرفتن اقدامات جدی برای خلع سلاح و تقویت رژیم عدم گسترش اتمی این فاصله را پر کنند.» محمدجواد ظریف ادامه می‌دهد: «وقت آن است که دارندگان سلاح اتمی با این واقعیت حیاتی کنار بیایند که امروزه ما در فضای امنیت جهانی زندگی می‌کنیم.» به اعتقاد ظریف، یک گام در جهت درست می‌تواند آغاز گفت‌وگوهایی برای رسیدن به پیمان حذف سلاح‌های اتمی باشد، پیمانی با پشتوانه نظارت قوی و سازوکار راستی‌آزمایی.» از سال ۱۹۸۶ یعنی حدود پایان دوره جنگ سرد که گفته می‌شد بیش از ۶۵ هزار کلاهک هسته‌ای در دنیا وجود دارد، قدرت‌های اتمی دنیا زرادخانه‌های خود را کوچک کرده‌اند. در حال حاضر، آن طور که روزنامه گاردین نوشته است، کمتر از ۱۶‌هزار کلاهک هسته‌ای در دنیا هست که از این میان نزدیک به ۱۵ هزار در دست آمریکا و روسیه است.