ایران در کنار عراق خواهد ایستاد

گروه دیپلماسی: وزرای خارجه عراق و سوریه که برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» به تهران سفر کرده‌اند، روز گذشته با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود دیدار کردند. طی دیدار یکشنبه شب ابراهیم جعفری با ظریف، وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه ایران همچنان در مسیر مبارزه با تروریسم کنار دولت و ملت عراق خواهد ایستاد، گفت دنیا دریافته است که جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بوده که در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی داعش به کمک ملت و دولت عراق شتافت. از دیگر سو طی چند روز اخیر، خبری منتشر شد مبنی بر حملات هواپیماهای ایرانی علیه داعش درخاک عراق، خبری که هم تایید و هم تکذیب شد. در واقع همان ابتدا که این خبر منتشر شد، ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه ایران نیز این خبر را تایید و اعلام کرد که این اقدام به درخواست بغداد انجام گرفته است؛ اما کمی بعد یک مقام مطلع در وزارت امور خارجه، اخبار و ادعاهای مبنی بر حمله هوایی ایران به مواضع داعش در عراق را نادرست خواند. این مقام در توضیح صحبت‏های منتشر شده به نقل از رحیم پور گفت: او گفته است در صورت درخواست دولت عراق، جمهوری اسلامی ایران آمادگی مساعدت و همکاری در هر زمینه‎ای از جمله کمک نظامی به آن کشور را دارد. همزمان با انتشار این خبر حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق نیز ادعای پنتاگون را مبنی بر اقدام ایران در انجام حملات هوایی علیه مواضع داعش تکذیب کرد.

همزمان با این تحولات، ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق که در تهران به سر می‎برد، می‏گوید: مانعی برای انجام حملات هوایی ایران در عراق وجود ندارد. جعفری در گفت‌وگو با روزنامه الریاض چاپ عربستان بیان کرد تا زمانی که تهران به شروطی که بغداد در شورای امنیت سازمان ملل خواهان آن شده، متعهد باشد، مانعی درخصوص اقدام ایران در انجام حملات نظامی هوایی در داخل عراق وجود ندارد.

وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه توافق در هر ساعتی می‌تواند اتفاق بیفتد، شروطی را برای این توافق برشمارد؛ از جمله اینکه ایران یا هر کشور دیگری باید نسبت به سیاست‌های عراق که در شورای امنیت سازمان ملل آن را مشخص کرده است، متعهد باشد؛ به انجام حملات علیه اهداف داعش اکتفا کند و در نهایت اینکه به دور از مناطق مسکونی و با هماهنگی نیروهای عراقی حملات انجام گیرد. این مقام عراقی روابط منطقه‌ای را در بهبود روابط تهران و ریاض مهم خواند و با تاکید بر تلاش بغداد برای نزدیک کردن دیدگاه کشورهای منطقه گفت هر اندازه که این روابط قدرتمندتر باشد، زمینه و فضای مناسب را برای از بین بردن تروریسم فراهم می‌کند؛ اما اگر اختلافات منطقه‌ای وجود داشته باشد، این مساله شکاف‌هایی را درخصوص مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی فراهم می‎کند.

همچنین ظریف در دیدار با جعفری تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال کاهش نگرانی‎ها در منطقه است و اعتقاد راسخ دارد که صلاح ملت‎ها در برخورداری از منطقه‎ای با ثبات و به دور از تشنج و بحران است. ظریف گفت «خوشبختانه» امروز نوعی اجماع و درک جمعی نسبت به خطر واقعی تروریسم و افراط‌گرایی و نتایج حاصله از آن به‌وجود آمده است. ابراهیم جعفری نیز در این دیدار تاکید کرد عراق به همکاری بیشتر با ایران چشم دوخته است؛ مساله‎ای که به نفع هر دو کشور است. او افزود: «در اجلاس منامه به صراحت اعلام کردیم که ایران کشور همسایه عراق است و همواره به ما کمک کرده است.» به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم جعفری با اشاره به خطر استراتژیک مشترک حضور داعش بیان کرد: «این مساله ما را ملزم می‏کند که روابط را به عالی‌ترین سطح برسانیم و حداکثر هماهنگی را داشته باشیم.»

دیدار ظریف و معلم

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای سوری خود نیز ضمن محکوم کردن حملات هوایی اخیر رژیم صهیونیستی گفت که این اقدام رژیم صهیونیستی نشان‌دهنده هم جهتی و هم داستانی این رژیم با گروه‎های تکفیری و تروریست‎های افراطی است. به گزارش «ایرنا»، ظریف در نشست خبری مشترک با ولید معلم وزیر امورخارجه سوریه، تاکید کرد اجلاس «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» به طور صریح و آشکار به دنیا این پیام را می‌رساند که استفاده ابزاری از گروه‌های تکفیری به ضرر کسانی تمام می‌شود که از آنها استفاده کرده و می‌کنند. ظریف با بیان اینکه تنها راه برخورد با ترور و افراط مبارزه همه‌جانبه و جهانی با این جریان است افزود: «این مقابله نه تنها نظامی است بلکه باید به صورت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و همچنین جلوگیری از تردد این گروه‌ها و ارائه کمک‎های مالی باشد که متاسفانه کماکان این مشکلات ادامه دارد.» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: «باید دوستان منطقه‎ای به این واقعیت پی ببرند که چاره‎ای جز مبارزه تمام عیار با تروریست‎ها نیست و خطر این گروه‎ها بیش از هر‌کس متوجه کسانی است که در ایجاد آنها نقش داشته‎اند.» ظریف ادامه داد در گفت‌وگویش با آقای ولید معلم درباره روش‎های پیگیری مبارزه سیاسی و فرهنگی و همچنین همکاری‎های فرهنگی صحبت کرده‎اند و علاوه بر آن تحولات چند ماه گذشته را مورد بررسی قرار داده‌اند. وزیر امور خارجه درباره همکاری و هماهنگی بین ایران، سوریه و عراق برای مبارزه با تروریسم نیز گفت: «هماهنگی و همکاری بین شخص آقای ولید معلم و ابراهیم جعفری هم در دولت سوریه و هم در دولت عراق وجود داشته و این همکاری‎ها در دو ماه گذشته بسیار راهگشا بوده است و امیدواریم ادامه یابد و جمهوری اسلامی به عنوان دوست هر دو کشور معتقد است به مبارزه حیاتی با افراط‌گری ادامه دهد و در کنار این دو کشور خواهد بود.»