انتقاد از اهانت به کارآفرین در تلویزیون

دنیای اقتصاد- به اعتقاد یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق تهران، برخی جریان‌ها خصوصی شدن اقتصاد را مغایر با اهداف و خواسته‌های خود می‌دانند و در مقابل اصلاحات اقتصادی مقاومت می‌کنند. به گفته وی، قانون نانوشته‌ای میان برخی وجود دارد که مانع اجرای سیاست‌های اصل۴۴ است و آنها می‌خواهند با سنگ‌اندازی و کارشکنی اجرای اصل۴۴ را به تاخیر اندازند. یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق تهران:

برخی جریان‌‌ها در مقابل اصلاحات اقتصادی مقاومت می‌کنند

قانون نانوشته‌ای وجود دارد که مانع اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ است

به گفته رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، برخی جریان‌ها، خصوصی شدن اقتصاد را مغایر با اهداف و خواسته‌های خود می‌دانند و در مقابل اصلاحات اقتصادی کشور مقاومت می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، یحیی آل‌اسحاق با انتقاد نسبت به کم توجهی به بخش خصوصی در تنظیم وتدوین قوانین ومقررات، گفت: شایسته نیست که بخش خصوصی در نهادهای تصمیم‌ساز و ناظر بر سیاست‌های اصل ۴۴، کمترین نماینده را داشته باشد.وی که در جمع گروهی از برگزار‌کنندگان «همایش بزرگ رویکردی برای ارتقای بهره‌وری ملی» حضور یافته بود، نسبت به ترکیب دولتی شورای عالی واگذاری اعتراض کرد و گفت: بخش خصوصی باید نمایندگان بیشتری در کلیه نهادهای تصمیم‌ساز و اجرایی اصل ۴۴ داشته باشد، چون اجرا‌کننده اصلی اصل ۴۴ بخش خصوصی است، مناسب نیست در نهادهای تصمیم‌ساز، در حداقل مجموعه‌های تصمیم‌گیری باشد.وی گفت: از ۲۲ نفر که عضو شورای عالی واگذاری هستند، فقط رییس اتاق ایران حضور دارد درحالی که باید برای حضور تعداد بیشتری نماینده از بخش خصوصی، برنامه‌ریزی شود.آل‌اسحاق در تشریح آنچه موانع اجرایی اصل ۴۴ اعلام کرد، گفت: برخی جریان‌ها، خصوصی شدن اقتصاد را مغایر با اهداف و خواسته‌های خود می‌دانند و در مقابل اصلاحات اقتصادی کشور مقاومت می‌کنند، درحالی که غافل از این هستند که کارتمام شده و تحولات آغازشده است.رییس اتاق تهران گفت: ظاهرا قانون نانوشته‌ای میان برخی وجود دارد که مانع اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ است و آنها بدون اینکه از کسی ابلاغیه‌ای دریافت کرده باشند، با بوروکراتیک کردن امور، یا سنگ‌اندازی و کارشکنی، می‌خواهند روند اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ را به تعویق اندازند.وی افزود: آنها از این نکته غافل هستند که مقاومت آنها در آزادسازی و خصوصی‌سازی، نتیجه‌ای ندارد و فقط هزینه تحولات کشور را بالا می‌برد.

رییس اتاق تهران با اشاره به تصریح سخنان مختلف مقام معظم رهبری در مورد لزوم تکریم تولید ثروت قانونی و مشروع، گفت: متاسفانه نهادهای فرهنگی و موسسه‌های هنری و رسانه‌های دولتی، کمترین سهم را در ترویج فرهنگ کارآفرینی وتولید ثروت مشروع و قانونی دارند و معمولا کاراکترهای ساخته این رسانه‌ها با کارآفرین‌های واقعی تفاوت فاحشی دارد.

وی گفت: به عنوان رییس اتاق تهران، از صداوسیما انتظار دارم که در سریال‌های ایرانی، به شخصیت تولید‌کنندگان و کارآفرینان و صنعت گران اهانت نشود.

وی گفت: معمولا در سریال‌های ایرانی، کارآفرینان و تولیدکنندگان ارزش‌های اقتصادی، آدم‌هایی با صفات منفی و ظالم معرفی می‌شوند که همواره مترصد رانت‌خواری و فساد اقتصادی هستند، در حالی که این تصویرها با واقعیت همخوانی ندارد و اکثریت تولیدگرایان و جامعه بازرگانی و اقتصادی کشور، انسان‌های نیکوکاری هستند که اشتغال ایجاد می‌کنند و در توسعه اقتصادی موثر هستند.

یحیی آل‌اسحاق گفت: همین روزها در تلویزیون می‌بینیم که شخصیت‌های منفی سریال‌ها، کارخانه‌دار و کارآفرین هستند و خون مردم را در شیشه کرده‌اند تا به منافع اقتصادی برسند، اما در واقع این تصویرسازی، واقعیت ندارد و درحالی که ابلاغیه اصل ۴۴، فضای جدیدی در اقتصاد کشور ایجاد کرده است، دیدن این گونه سریال‌ها نشاط‌آور و امیدوارکننده نیست.وی افزود: نکته جالب این است که همیشه درمیان برنامه‌های مختلف رادیو و تلویزیونی، فیلم و سریال را قطع می‌کنند تا محصولات کارخانه‌هایی را تبلیغ کنند که توسط کارآفرینان و سرمایه‌گذاران کشور ساخته شده است اما چند لحظه بعد، تصویر آدم‌هایی شبیه او را کریه و زشت کردار پخش می‌کنند و ناخودآگاه به افکار عمومی تلقین می‌کنند که کارآفرینی، کار صحیحی نیست.

رییس اتاق تهران گفت: ما انتظار داریم تا حرف‌هایمان را درنشستی ویژه بزنیم و از همین جا اعلام می‌کنیم آماده‌ایم در یکی از نشست‌های صبحانه، میزبان رییس سازمان صداوسیما باشیم تا در مورد لزوم فرهنگ‌سازی اصل ۴۴ و آزادسازی و خصوصی‌سازی، به جمع بندی‌های مشترکی برسیم.

در ادامه این نشست، رییس اتاق تهران به موضوع ضرورت آزادسازی و خصوصی‌سازی پرداخت و گفت: در راستای ایجاد تحول در اقتصاد کشور، ماموریت به سه قوه قضائیه، مقننه و مجریه داده شد و همه ارکان نظام ملزم شده‌اند در این حرکت عظیم یا تحول اقتصادی مشارکت کنند و این کار نیاز به عزم ملی دارد.

وی افزود: آنچه دست‌اندرکاران نظام باید بدانند این است که جهت‌گیری اقتصادی کشور به طور کلی با ابلاغ سیاست‌های کلی تغییر کرده و چون از سوی بالاترین مقام کشور صادر شده، جای جروبحث و اظهار‌نظر شخصی وجود ندارد. آل‌اسحاق با اشاره به اینکه برای ایجاد تحول نباید فرصت‌سوزی شود، گفت: عزم ملی ایجاب می‌کند همه قوای کشور، رسانه‌ها، دانشگاه‌ها، روحانیت، احزاب و نخبگان به عنوان وظیفه ملی خود وارد صحنه شوند و به ایجاد تحول اقتصادی کمک کنند. رییس اتاق تهران تصریح کرد: آنچه در عمل مشاهده می‌شود، پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ بخش‌های مختلف کشور سنگ تمام نگذاشتند. از جمله اقدامات قوه مجریه و مقننه، تدوین و بررسی لایحه اصل ۴۴ است که در این طرح و لایحه که پیش‌نویس آن از کمیسیون ویژه اصل ۴۴ به عنوان لایحه بیرون آمده است و به زودی وارد صحن علنی مجلس می‌شود، تغییر در اقتصاد دیده می‌شود ولی تحول و انقلاب در آن دیده نمی‌شود.

وی گفت: تحولی که مدنظر مقام رهبری و مردم است، با لایحه اصل ۴۴ اتفاق نمی‌افتد، گرچه تغییراتی در اقتصاد ایجاد می‌کند. یحیی آل‌اسحاق گفت: اشکال دیگر که در واگذاری‌ها وجود دارد، این است که یک نفر (سازمان) هم مجری خصوصی‌سازی، هم بازرس، هم ناظر و هم قاضی است و هم کنترل قیمت می‌کند.

وی گفت: برآورد اهل عمل از آنچه انجام می‌شود، این است که بخش خصوصی به طور واقعی اجازه ورود به فعالیت‌ صدر اصل ۴۴ را پیدا نکرده است، هنوز اجازه ورود این بخش در سرمایه‌گذاری‌های بخش نفت داده نشده است. وی ادامه داد: همچنین رقابت بین بخش خصوصی و دولتی یکسان نیست و شرایط رقابت واقعی فراهم نیست. رییس اتاق تهران گفت: در راستای توانمند‌سازی بخش خصوصی در ابعاد مختلف امور مالی، مقررات و مدیریت، کمتر کار شده است، هنوز مجموعه امکانات پشتیبانی دولت از شرکت‌های دولتی بیشتر از بخش غیردولتی است.

آل‌اسحاق اولین اقدام در توانمند‌سازی بخش خصوصی را اقدام قانونی دانست و گفت: اهداف خوبی در سیاست‌های کلی دیده شده است، اما خروجی کارهای انجام شده در این راستا منجر به تحول اقتصادی نشده است.