آمادگی ایران برای مذاکرات هدفمند

دیدار علی لاریجانی با دبیرکل سازمان ملل متحد د ژنو/ عکس: AFP

دنیای اقتصاد- سومین اجلاس روسای مجالس عضو اتحادیه بین المجالس جهانی دیروز با حضور بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، علی لاریجانی‌، رییس مجلس شورای اسلامی‌ و بیش از ۱۲۰ رییس مجلس در ژنو آغاز به کار کرد. علی لاریجانی در این اجلاس گفت: ایران همواره از راه‌های منطقی همانند مذاکرات هدفمند استقبال کرده است و امضای توافقنامه اخیر تهران با حضور ترکیه و برزیل در همین راستا بوده است. وی همچنین در حاشیه این اجلاس با دبیر کل سازمان ملل دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس در سومین کنفرانس جهانی روسای مجالس عضو اتحادیه بین‌المجالس در ژنو اظهار کرد: ساختار ناسالم قدرت در عرصه بین‌المللی منتهی به استفاده ابزاری از نهادهای تخصصی بین‌المللی شده است که این وضعیت برای امروز و آ‌ینده بشریت زیانبار و مخرب است. نمونه بارز این وضعیت را می‌توان در موضوع مربوط به انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای جست‌وجو کرد.

وی افزود: در این رابطه در یک طرف کشورهایی قرار دارند که بر اساس معاهده ان‌پی‌تی به دنبال استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای هستند و در طرف دیگر کشورهای معدودی قرار دارند که هر روز به نوسازی سلاح‌های مخرب هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی مشغول می‌باشند و در این بین رژیم صهیونیستی نیز بی‌اعتنا به قواعد بین‌المللی همچنان به انباشت سلاح‌های هسته‌ای ادامه می‌دهد.

رییس قوه‌مقننه اظهار کرد: در این بین آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و شورای امنیت به جای پرداختن به کشورهای دارای سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی هر روز به محدود‌تر کردن کشورهای خواهان استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای می‌پردازند. این خود نمونه روشنی از فساد ساختار قدرت بین‌المللی است که باید پارلمان‌های جهان و IPU برای آن چاره‌ای جدی بیندیشند.

لاریجانی تاکید کرد: بنده در اینجا اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران صرفا به دنبال استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در چارچوب ان‌پی‌تی می‌باشد و در دکترین امنیتی و همچنین اعتقادات دینی و اسلامی ما اندک جایی برای حرکت به سمت استفاده غیرصلح‌آمیز از تکنولوژی هسته‌ای وجود ندارد.

وی ادامه داد: ملت ما بر این هدف خود مصمم است و اقدامات غیرحقوقی و غیرانسانی همانند تحریم بر اراده ملی ما و پیگیری این هدف تاثیری نخواهد گذاشت.

البته ایران همواره از راه‌های منطقی همانند مذاکرات هدفمند استقبال کرده است و امضای توافقنامه اخیر تهران با حضور ترکیه و برزیل در همین راستا بوده است.

لاریجانی در قالب پرسشی گفت: سوال اینجا است که چرا آمریکا به‌‌رغم تشویق اولیه برزیل و ترکیه در امضای توافقنامه‌ آ‌ن را نادیده گرفته است؟ آیا این کد نشانگر یک نگاه متکبرانه و غیرشرافتمندانه در عرصه بین‌المللی نیست؟

وی تشکیل روسای مجالس را نشانگر اراده‌ای جهت همکاری و تعامل میان اتحادیه بین‌المجالس و سازمان ملل متحد به منظور استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت واقعی پارلمان‌ها در ابعاد بین‌المللی عنوان و اظهار کرد: اما سوال اساسی اینجا است که آیا در پرتو این تعامل، ملل جهان خواهند توانست به شرایط عادلانه و دموکراتیک و مناسبات بین‌المللی پیش روی امیدوار باشند؟

وی گفت: بی‌تردید فلسفه وجودی سازمان ملل متحد صیانت از صلح و امنیت بین‌المللی و جلوگیری از جنگ و خشونت بوده است، اما امروز پس از گذشت بیش از ۶ دهه از عمر این سازمان، اگر چه شاهد جنگ عالم‌گیری همانند جنگ‌های جهانی اول و دوم نبوده‌ایم، اما جنگ‌های خشونت‌باری همانند حمله آمریکا به ویتنام، خشونت و جنگ‌های مکرر رژیم صهیونیستی که نمونه‌های اخیر آن جنگ ۳۳ روزه می‌باشد که با دفاع غیرتمندانه حزب‌الله و مقاومت دفع شد و نبرد غزه که در جنگ ۲۲ روزه با پایمردی حماس خاتمه یافت، رخ داده است.

لاریجانی یادآور شد: ساده‌اندیشانه است که اگر فکر کنیم قدرت‌های بزرگ تن به تعدیل ساختارهای کهنه سازمان ملل بدهند. از این رو شاید این مسیر امیدوار کننده‌تر باشد که ساختار فعلی دو نهاد بین‌المجالس و سازمان ملل با حفظ استقلال خود به نهاد مسلطی در ورای این دو نهاد بیندیشد که از ترکیب برگزیدگانی از دو نهاد شکل گیرد و با منشوری مدون بر تحقق اهداف صلح‌جویانه و عادلانه این نهادها نظارت نمایند.

همچنین این نهاد مسلط می‌تواند در حوادث مختلف نظر خود را به عنوان مرجع مستقل اعلام نماید؛ چون در این نهاد نمایندگان ملت‌ها نیز حضور دارند.

بر این اساس آنها می‌توانند تعدیل کننده اراده دولت‌های حاضر در این نهاد باشند و نگاه نزدیک‌تری به واقعیت داشته و مدل موفق‌تری از تقرب عدالت را میسر سازند. در واقع با تاسیس این نهاد یا شورا نقص تاریخی آن تا حدی مرتفع می‌گردد و حداقل در صحنه بین‌المللی در مسائل حساس از آرای راسخ‌تر بهره‌مند و ملت‌ها مطمئن‌تر می‌شود.

وی گفت: حال که به ابتکار اتحادیه بین‌المجالس و با همکاری سازمان ملل متحد برای سومین بار روسا و نمایندگان پارلمان‌ها در این مجمع گردهم آمده‌اند، شایسته است به جای حرف‌های کلیشه‌ای و به دور از واقعیت‌ها و چالش‌های امروز بین‌المللی در بیانیه نهایی با شفافیت و مبتنی بر واقعیت‌ها به مسائل اساسی و بنیادین بین‌المللی پرداخته شود.

محکومیت حوادث تروریستی در ایران

به گزارش ایسنا، تئوبن گوری راب‌، رییس اتحادیه بین‌المجالس جهانی در مراسم افتتاحییه این اجلاس با محکوم کردن حوادث تروریستی در ایران گفت: اتحادیه بین‌المجالس جهانی تروریسم را در هر جایی محکوم می‌کند و ما همبستگی خود را با مردم اوگاندا، ‌عراق و جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنیم که اخیرا قربانی این اعمال بزدلانه و غیرانسانی شدند. این اقدامات تهدیدی برای دموکراسی‌، صلح و آزادی محسوب می‌شود.

‌ بان‌کی‌مون‌، دبیرکل سازمان ملل نیز در مراسم افتتاحیه سومین کنفرانس جهانی روسای مجالس عضو اتحادیه بین‌المجالس با ابراز خرسندی از حضور کشورهای مختلف در این کنفرانس و دعوت همه کشورها برای دستیابی به اهداف مشترک گفت: پارلمان‌ها ستون فقرات دموکراسی هستند؛ چون علاوه بر قانون‌گذاری صدای ملت‌هایشان بوده و ارتباط ملی و جهانی برقرار می‌کنند.

وی تاکید کرد: منشور سازمان ملل به دنبال برآوردن اهداف و ‌آرمان‌های مردم جهان؛ یعنی صلح‌، ‌امنیت‌، حقوق بشر،‌ تغییرات اقلیمی،‌ رفاه جوامع و خانواده است‌.

بان‌کی‌مون با بیان اینکه با جهانی مواجه هستیم که اداره آن امروز دشوار است، خطاب به روسای پارلمان‌های جهان گفت: دنیا بر روی رهبری شما حساب می‌کند، جهان نیاز به مجالس قوی و کارآمد دارد تا بتواند به صورت آزاد مواضعش را بیان کند.

سومین اجلاس روسای مجالس عضو اتحادیه بین‌المجالس جهانی(IPU) با عنوان «پارلمان‌ها در جهان بحران زده و پاسخگویی مردم سالارانه در سطح جهان در راستای منافع عامه» از ۲۸ تا ۳۰ تیرماه سال جاری در ژنو برگزار می‌شود.

دیدار با بان کی مون

علی لاریجانی‌، رییس مجلس شورای اسلامی در حاشیه سومین کنفرانس جهانی روسای مجالس عضو اتحادیه بین‌المجالس با بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل دیدار کرد.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس در این دیدار در مورد نقش دبیرکل و سازمان ملل به عنوان مهم‌ترین نهاد بین‌المللی تاکید کرد و بر ضرورت توجه هر چه بیشتر به وظایف این سازمان و ایستادگی در مورد فشارهایی که اعضا با حق وتو به دست می‌آورند، تاکید داشت.

رییس قوه مقننه با تاکید بر اینکه مسیر شورای امنیت در مورد پرونده هسته‌ای ایران نتیجه‌بخش نیست، گفت: ایران در مقابل این‌گونه فشارها تنزل نخواهد داشت.

لاریجانی همچنین تاکید کرد که فن‌آوری هسته‌ای مردم ایران دستاوردی ملی است.

وی افزود: احتیاج به یک طرح نو است تا از حقوق ایران کاملا حمایت شود.

در ادامه این دیدار دبیرکل سازمان ملل خطاب به لاریجانی گفت: بنده شخص شما را به خوبی می‌شناسم و شما مذاکره کننده ایران در بحث هسته‌ای بودید و شخصیت مهمی در ایران دارید.

بان‌کی مون با تاکید بر اینکه به دموکراسی پارلمان‌ها اعتقاد داریم،‌ گفت: به حمایت پارلمان‌ها نیاز است، چون پارلمان‌ها قدرت زیادی دارند.

وی همچنین با ابراز تاسف از تحریم‌های رخ داده علیه ایران، خود را دوست ایران خواند و اظهار کرد: ایران در مورد مبارزه با تروریسم و موادمخدر می‌تواند نقش مهمی به عنوان قدرت منطقه‌ای داشته باشد.