وزیر نفت در حلقه انتقاد نمایندگان مجلس

احمد توکلی: از این حادثه عبرت بگیریم. نوذری درباره بحران گاز به مجلس توضیح داد

وزیر نفت در حلقه انتقاد نمایندگان

در حالی که بعد از ۱۰روز بحرانی، موج سرمای شدید زمستانی کم‌کم فرو می‌نشیند و وضعیت هوای مناطق مختلف کشور به حالت عادی باز می‌گردد، مجلس شورای اسلامی روز گذشته در جلسه‌ای غیررسمی میزبان وزیر نفت شد تا نمایندگان، توضیحات غلامحسین نوذری درباره علت بروز بحران گاز و قطع شدن پی در پی گاز در مناطق مختلف کشور را بشنوند.

جلسه دیروز مجلس که با نطق‌های پیش از دستور و تذکرات آتشین نمایندگان مناطق سردسیر درباره مشکلات به وجود آمده بر اثر سرمای شدید آغاز شده بود، در زمان حضور وزیر نفت در صحن علنی به عرصه گله‌گذاری تمام عیار نمایندگان از وزارت نفت و دولت نهم بدل شد.

ابتدا هشت تن‌ از نمایندگان به ‌نیابت از نمایندگان استان‌هایی که با مشکلات قطعی گاز مواجه بودند، با قید قرعه انتخاب شده و در این خصوص صحبت کردند.

ایرج ندیمی، نماینده لاهیجان در مجلس گفت: آیا نباید رفتار باج خواهانه کشور ترکمنستان را پاسخ داد؟

وی افزود: در قضیه واردات گاز از کشور ترکمنستان، در دیپلماسی خارجی و اقتصادی باید به نحوی عمل می‌کردیم که این قطع گاز پیش نمی‌آمد.

وی افزود: برودت و سرمای کم سابقه وجود دارد و چند استان با هم دچار برف و باران شده‌اند، اما واقعا مدیریت برای چه است؟ چرا این همه هزینه برای مدیران می‌شود، مدیر در بحران باید خود را نشان دهد.

هادی حق‌شناس، نماینده بندرانزلی در مجلس نیز گفت: بارش برف در استان گیلان یک مترو ۷۰ سانتی متر بود که این بی‌سابقه بوده است، ولی مردم در این مناطق بیشتر آسیب روحی دیده‌اند تا ضرر مادی.

وی افزود: در وزارت نفت ۶ درصد بودجه به بحث اکتشاف اختصاص یافته که اخیرا بخشی از این بودجه برای راه‌اندازی سالن‌های ورزشی اختصاص یافت که اگر این بودجه برای گازرسانی به مردم سرمایه‌گذاری می‌شد، این مشکلات به وجود نمی‌آمد. بودجه وزارت نفت باید برای این وزارتخانه اختصاص یابد.

این نماینده مجلس افزود: البته بخشی از تقصیر به مجلس برمی‌گردد و امروز مشکل متوجه بخش تولید است.

قربانعلی نعمت‌زاده نماینده قائم‌شهر و سوادکوه در مجلس نیز گفت: شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران بیشترین صدمه را به دلیل قطع گاز دیده است.

وی افزود: اگرچه حوادث غیرمترقبه قابل پیش‌بینی نیست، اما باید برنامه‌ریزی درست در نظر گرفته شود.

نماینده قائم‌شهر البته سفر رییس‌جمهوری به استان مازندران را بسیار موثر برای رفع مشکلات موجود در این استان دانست.

همچنین هاشم حجازی‌فر نماینده خوی در مجلس گفت: از میاندوآب تا سلماس، دمای هوا به ۳۵ درجه زیرصفر رسیده است.

حجازی افزود:۷۰ درصد گاز این مناطق قطع شده است و این شهرها در کنار مرز قرار دارند که حمل سوخت در این مناطق ممنوع است.

وی یادآور شد: مردم این شهرها حتی با کمبود نفت روبه‌رو هستند و این در حالی است که اگر مردم حتی یک لیتر گازوئیل در این منطقه حمل کنند به عنوان قاچاقچی دستگیر خواهند شد.

این نماینده مجلس از وزیر نفت خواست تا با تشکیل کمیته بحران به مردم این شهرها نفت و گاز داده شود. محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز در مجلس نیز اظهار کرد: بارش باران و برف نعمت خدا است، کما اینکه گاز نیز از نعمت‌های خدا است. نماینده مردم تبریز افزود: در مناطقی که احتمال قطع گاز وجود داشت، باید از اول مسوولان به فکر سوخت جایگزین می‌بودند.

فخرالدین حیدری، نماینده مردم سقز و بانه در مجلس نیز به نمایندگی از استان کردستان گفت: در رسانه‌ها همیشه اعلام می‌شود، ایران دومین ذخیره گاز دنیا را دارد. از طرف دیگر بحث انعقاد قرارداد صادرات گاز مطرح می‌شود.

وی افزود: از طرفی نیز بحث واردات گاز از ترکمنستان مطرح است. این نشان می‌دهد که مسوولان وزارت نفت در مدیریت دچار تضاد شده‌اند. باید شفاف‌سازی کرد که آیا گاز را صادر می‌کنیم یا واردکننده آن هستیم.

وی یادآورشد: هیچ بحثی از قطع گاز در استان کردستان مطرح نشد، درحالی که ۴۰ درصد گاز استان کردستان قطع بوده است. اما هیچ یک از مسوولان وزارت نفت در این استان حضور نیافتند.

علی عسگری نماینده مشهد نیز گفت: شهر کاشمر با مشکل قطع گاز روبه‌رو است. با توجه به بحران به وجود آمده، باید این بحران را مدیریت کرد و به فرصت تبدیل کرد.

وی افزود: با توجه به حساسیت و اهمیت انرژی در کشور، چرا شورای عالی انرژی تشکیل جلسه نمی‌دهد و ضرورت طرح جامع انرژی در کشور در دستور کار قرار نمی‌گیرد؟

نماینده مشهد تاکید کرد: چرا انرژی برق برای گرمایش جانشین نمی‌شود؟

عسگری همچنین به قرارداد واردات گاز از ترکمنستان اشاره کرد و گفت: این کشور با استفاده از فرصت طلبی در سرما، واردات گاز به ایران را قطع کرد.

وی افزود: رییس‌جمهوری در فروردین ۸۵ در کلات اعلام کرد که تا سال آینده لوله‌گذاری خطوط انتقال گاز به این منطقه انجام می‌شود، چرا با گذشت یک سال، هنوز این امر انجام نشده است؟

همچنین احمد بلوکیان، نماینده کاشمرنیز گفت: مردم کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد در بحران جدی و سختی به سر می‌برند که نیازمند دقت و توجه مسوولان بخش نفت و گاز است.

فتح‌ا... حسنوند، نماینده خرم آباد در مجلس نیز گفت: تمامی حاشیه شهر خرم‌آباد با قطع گاز و مشکل گازرسانی روبه‌رو هستند.

وی افزود: امروز (یکشنبه) هشتمین روز است که مردم خرم‌آباد با مشکل سرما و قطع گاز مواجه هستند.

حسنوند خواستار توجه بیشتر وزارت نفت به شهرخرم آباد شد و اظهار کرد: در این روزها حتی یک حرف در مورد قطع گاز شهر خرم‌آباد مطرح نشد.

بداخلاقی ترکمنستانی‌ها

پس از سخنرانی نمایندگان مجلس، نوبت به وزیر نفت رسید تا پشت تریبون قرار گیرد و از موضع خود دفاع کند. او از بداخلاقی ترکمنستانی‌ها در قطع گاز صادراتی به ایران سخن گفت و افزود:از زمان قطع گاز صادراتی ترکمنستان در روز شنبه عیدغدیر ستادی در وزارت نفت تشکیل شد که این ستاد تصمیماتی را به مدیران شرکت‌های گاز استان‌ها و پالایش و پخش استان‌ها ابلاغ کرد تا ظرف مدت کوتاهی مشکل حل شود.

وزیر نفت افزود: برای افزایش تولید در پالایشگاه‌ها جهت تامین فرآورده برای انتقال گاز جنوب به شمال و شمال غربی کشور و نحوه انتقال آن در این ستاد تصمیماتی صورت گرفت، اما پدیده ای که اتفاق افتاد بی سابقه بود و من هم می دانم که مشکلات زیادی برای مردم به وجود آمد.

وی مدیریت انجام شده برای رفع مشکل گاز را مدیریت بحران خواند و گفت: در مجموعه ۱۳میلیونی انشعاب گاز حادثه ای که به وجود آمد حادثه سختی بود.

وی گفت: در حالی که شرایط قطع گاز صادراتی ترکمنستان به ایران در حال عادی شدن بود، ما با دو موج سرمای شدید و استثنایی به مدت طولانی و گستردگی آن در سراسر کشور مواجه شدیم که این مشکلات به وجود آمد.

نوذری خطاب به نمایندگان گفت: من مشکل همه شهرهای کشور که در این روزها با مشکل مواجه شده‌اند را می‌دانم و خدا می‌داند که از هیچ تلاشی همکاران من برای رفع آن دریغ نکرده‌اند. مگر برای وزیر نفت یا مدیران شرکت ملی گاز کوچکترین تفاوتی بین مردم شهرها وجود دارد؟

وزیر نفت همچنین در ادامه گزارش خود به مجلس از طراحی، نصب و پیگیری چند پروژه خط لوله انتقال گاز به استان‌های گلستان،‌ قزوین و همدان خبر داد و گفت: این اقدام برای مدیریت بهتر در روزهای حادثه صورت می‌گیرد.

وزیر نفت با اشاره به میزان ذخایر چهار فرآورده اصلی بنزین، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره در سال ۸۵ و مقایسه آن تا ۱۵ مهر ۸۶ گفت: ما تمام تدابیر لازم را برای ذخیره فرآورده‌های نفتی در کشور اندیشیده‌ایم تا هیچ مشکلی به وجود نیاید.

وزیر نفت گفت: برای صرفه جویی در مصرف گاز باید به صورت کلی و اصولی مدیریت کنیم. گازرسانی به روستاها برای ما بسیار مهم است، اما باید فکری به حال تولید کنیم.

نوذری گفت: هم‌اکنون سه دهک جامعه ۵۱درصد گاز کشور را مصرف می‌کند که یکی از راه‌های اعمال مدیریت برای آنها قیمت گاز است. کسانی هستند که ۲۵۰۰مترمکعب گاز مصرف می‌کنند و افراد دیگری مصرف پایین‌تری دارند اما اقشار کم درآمد نیز همان قیمت افراد پرمصرف را پرداخت می‌کنند.

وی خطاب به نمایندگان تاکید کرد: من با شما هم عقیده هستم کشوری با عنوان دارنده دومین ذخایر گاز شایسته نیست که این شرایط را داشته باشد، اما شایسته نیست که این میزان سرمایه گذاری اندک هم در گاز صورت گیرد.

وی تصریح کرد: باید رایانه انرژی در کشور مدیریت شود و این روزها معادل ۴میلیون و ۶۰۰هزار بشکه انرژی در کشور توزیع شده که اگر قیمت آن را ۷۰دلار در نظر بگیریم در مجموع ۱۲۰میلیارد دلار صرف مصرف انرژی در کشور شده است.

نوذری با بیان این که امیدوارم توضیحات بنده به تصمیم‌سازی در کشور و مجلس کمک کند و مردم هم همراهی کنند تا بتوانیم مسائل و مشکلات را پشت سر بگذاریم، تصریح کرد: ۹ استان کشورمان که هر ساله خشکسالی داشته‌اند، امسال با بارش برف مواجه شده‌اند و این خوشحالی آنان جای شکر دارد.

پس از سخنان وزیر نفت، باهنر نایب‌رییس مجلس که در این زمان ریاست جلسه را برعهده داشت، نیز گفت: دولت تمهیداتی بیندیشد که ما از درآمد نفتی، سرمایه‌گذاری برای توسعه میادین نفتی و سرمایه‌گذاری‌های ماندگار داشته باشیم، به جای این که به دنبال افزایش بودجه جاری باشیم.

عکس: خبرگزاری فارس