دنیای اقتصاد- تاسیس سازمان همکاری‌های اقتصادی و امنیتی، لغو روادید با هدف تسهیل مسافرت شهروندان هفت کشور، اجازه تملک اموال غیرمنقول و آمادگی ایران برای تامین آب آشامیدنی و گاز شش کشور عربی از جمله پیشنهادهای احمدی‌نژاد به شورای همکاری خلیج فارس بود.

۱۲ پیشنهاد رییس‌جمهوری ایران برای تقویت روابط کشورهای منطقه خلیج‌فارس
تاسیس سازمان‌های همکاری‌ اقتصادی و امنیتی
رییس‌جمهوری اسلامی ایران تعمیق روابط کشورهای منطقه را موجب حفظ و تقویت صلح، امنیت و دوستی در منطقه و جهان دانست و خاطر نشان کرد: می‌توانیم با کمک و هماهنگی یکدیگر خلیج‌فارس را برای همیشه به خلیج صلح، دوستی و برادری تبدیل کنیم.
به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در آیین افتتاحیه بیست و هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در سخنانی با اشاره به مشترکات دینی، تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی کشور‌های منطقه با هدف تقویت روابط برادرانه و توسعه همکاری‌ها 12 پیشنهاد عملی ارائه کرد.
رییس‌جمهوری در این مراسم خطاب به سران کشورها گفت: فرصت را غنیمت شمرده و با هدف تقویت روابط برادرانه و توسعه همکاری‌ها پیشنهاداتی ارائه می‌کنم:
1 - تاسیس سازمان همکاری‌های اقتصادی
با توجه به توانمندی‌های بالای هفت کشور حاضر، تاسیس سازمان همکاری‌های اقتصادی با هدف فعال‌تر کردن روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک و متقابل در صنعت، کشاورزی، انرژی و حمل‌ونقل می‌تواند در خدمت ملت‌های منطقه باشد.
2 - تسهیل رفت و آمد شهروندان
این امر فرصت‌های بسیار خوبی را برای رفت و آمد شهروندان و تعاملات اقتصادی و فرهنگی و تقویت روابط دوستی بین ملت‌ها ایجاد خواهد کرد.
3 -اجازه تملک اموال غیرمنقول
این امر علاوه بر افزایش امنیت سرمایه‌گذاری، شهروندان ما را تشویق به سرمایه‌گذاری بلندمدت و پایدار خواهد کرد. ‌جمهوری اسلامی از هم اکنون پذیرای برادران خود خواهد بود.
4 - سرمایه‌گذاری مشترک در نفت و گاز
منابع عظیم نفت و گاز به ویژه منابع مشترک فرصت مناسبی برای توسعه برادری‌ها از طریق کار مشترک است. بدون تردید این قدم مهمی در تحکیم روابط پایدار و عادلانه به حساب می‌آید.
5 - برقراری تجارت آزاد بین کشورها
این موضوع مهم در بیانیه قبلی شورای همکاری نیز آمده است.‌جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای مشارکت در توسعه تجارت آزاد با برادران و همچنین تاسیس مناطق آزاد تجاری با سرمایه‌گذاری‌های مشترک اعلام می‌دارد.
6 - تامین آب و گاز مورد نیاز
جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را جهت تامین آب آشامیدنی و همچنین را گاز مورد نیاز کشورهای برادر اعلام می‌دارد.
7 - فعال کردن کریدور شمال - جنوب
این کریدور نقش بسیار مهمی در توسعه تجارت و تقویت روابط و بسط صلح و امنیت منطقه دارد.
جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را در فعال کردن کریدور شمال - جنوب اعلام می‌دارد و امکان استفاده از خطوط ریلی و جاده‌ای خود را فراهم و تسهیل خواهد کرد. همچنین آمادگی خود را جهت انتقال انرژی از همین مسیر با سرمایه‌گذاری مشترک کشورهای منطقه اعلام می‌دارد.
۸ - توسعه گردشگری
با توجه به جاذبه‌های فراوان زیارتی و گردشگری، معرفی این جاذبه‌ها و تشویق شهروندان جهت دیدار از کشورهایمان و ایجاد تسهیلات لازم بسیار مفید و راهگشا است.
۹ - کمک به کشورهای اسلامی و کشورهای ضعیف
اگر توان‌های سیاسی و اقتصادی ما مجتمع شود، آیا شاهد این همه اجحاف بیگانگان به ملت‌های اسلامی در فلسطین، سودان یا سومالی خواهیم بود و اگر منابع مالی راکد در بانک‌های غربی، در یک بانک مشترک یا در بانک توسعه اسلامی متمرکز شود، آیا شاهد هیچ‌گونه فقیری در کشورهای اسلامی و یا دوست خواهیم بود یا هیچ پروژه توسعه‌ای بدون پشتوانه می‌ماند؟
۱۰ - تاسیس سازمان همکاری‌های امنیتی
امنیت کشورهای ما به یکدیگر گره خورده است و ناامنی‌های احتمالی در هر جای منطقه بر امنیت سایر کشورها اثر خواهد گذاشت. کشورهای منطقه توانایی کافی برای حفظ امنیت منطقه را دارند.
همه باید تلاش کنیم که منطقه ما عاری از هرگونه تنش باشد و از انتقال هر نوع چالش و ناامنی توسط بیگانگان جلوگیری کنیم. برای تحقق این هدف و توسعه همکاری‌های امنیتی که می‌تواند در هر سطحی آغاز شود، انعقاد پیمان امنیتی و تاسیس سازمان همکاری‌های امنیتی را پیشنهاد می‌نماید.
11 - مبادلات آموزشی، علمی، فن‌آوری و پژوهشی
مبادلات علمی می‌تواند سرعت پیشرفت کشورهایمان را چند برابر کنید. ‌جمهوری اسلامی ایران با توجه به دستاوردهای بسیار ارزشمند در تمام زمینه‌های صنعتی، کشاورزی، پزشکی و سلامت، انرژی و فن‌آوری‌های نو آمادگی توسعه همکاری‌های سازنده در این بخش را اعلام می‌کند و می‌تواند دانش و فن‌آوری‌های نوین را طبق موازین جهانی از طریق آموزش کارشناسان و دانشمندان کشورهای همسایه در اختیار آنان قرار دهد.
12 - همکاری در صیانت از محیط زیست
حیات ما به دوام حیات طبیعی ما بستگی دارد. صیانت از طبیعت و تنوع زیستی ضروری و بلکه واجب است. می‌توان طی سازوکاری این ماموریت مهم را به صورت مشترک انجام داد.
احمدی‌نژاد در پایان سخنرانی خود افزود: بدون تردید هر نوع اقدامی که به ایجاد پیوند‌های قویتر بین دولت‌ها و ملت‌های این منطقه منجر شود، به حفظ و تقویت صلح و امنیت و دوستی در منطقه ما و جهان کمک خواهد کرد. ما می‌توانیم هماهنگ و با کمک هم خلیج‌فارس را برای همیشه خلیج صلح، دوستی و برادری اعلام کنیم. از همه عالیجنابان و دبیر شورا دعوت می‌کنم که در اجلاس مشترکی در تهران تمام زمینه‌های همکاری را مورد گفت‌وگو و تفاهم قرار دهیم.
استقبال از پیشنهاد احمدی‌نژاد
امیر قطر در پایان سخنرانی رییس جمهوری اسلامی ایران در افتتاحیه بیست و هشتمین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در دوحه، بر توجه سران شورا به پیشنهادهای احمدی‌نژاد تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی با استقبال از سخنان احمدی‌نژاد گفت: من از جناب رییس‌جمهوری ایران، به خاطر این سخنان تشکر می‌کنم؛ بدون شک ملاحظات شما، مورد توجه رهبران شورای همکاری قرار خواهد گرفت.
دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس نیز در این خصوص گفت: اظهارات رییس‌جمهوری اسلامی ایران در نشست دوحه همان خواسته های اعضای این شورا است.
عبدالرحمن العطیه دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس در اولین واکنش به پیشنهادات محمود احمدی‌نژاد گفت: آنچه در سخنان رییس‌جمهوری ایران بیان شد همان چیزی است که کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس درباره ضرورت تقویت همکاری اقتصادی و تقویت ثبات در منطقه خواهان آن هستند.
وی افزود: آنچه برای ما از اهمیت برخوردار است، حل اختلافات می‌باشد تا زمینه‌ای از اعتماد دوجانبه برای تقویت همکاری به وجود بیاید.