دنیای اقتصاد- دعوا بر سر منوریل بر آنجایی رسیده که معاون عمرانی وزیر کشور مطرح کرده است که دولت اصراری به ساخت منوریل در تهران ندارد.

او معتقد است: اگر شورا و شهرداری تهران می‌خواهند مردم از نعمت منوریل محروم شوند، خود نیز باید پاسخگو باشند. در مقابل مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری نیز گفت که هر قطار هوایی منوریل نیست و نوع فناوری مورد استفاده در قطار هوایی باید براساس مطالعات و توجیه‌های فنی، اقتصادی و اجرایی مشخص شود. پیش از این نیز خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر گفته بود که اعضای شورا در مورد قرارداد منوریل اظهارنظر رسمی نکرده‌اند.

چندی پیش دولت بدون هماهنگی با شورای شهر قراردادی ۴۵۰میلیارد تومانی با شرکت زیمنس برای ساخت منوریل در تهران بست، در حالی که سال گذشته برای اینکه نشان‌ دهند به نظر مدیریت شهری اهمیت می‌دهند، جلسه‌ای با مدیران ارشد شورای شهر و شهرداری برگزارکردند تا به بررسی ساخت خطوط جدید منوریل بپردازند و قرار شد کمیته تخصصی جزئیات آن را به طور دقیق مطالعه و نتایج را به شورای شهر و شورای‌عالی ترافیک در مدت زمان دو هفته ارائه کند تا براساس آن نسبت به ساخت منوریل در تهران تصمیم‌گیری شود، اما اظهارات رییس شورای شهر حاکی از آن است که این کمیته تاکنون گزارشی از مطالعات خود را در اختیار شورای شهر قرار نداده است و معلوم نیست که دولت با استناد به کدام کارشناسی اقدام به عقد قرارداد منوریل کرده است که مدیران شهری از آن بی‌اطلاعند.

در این شرایط که درگیری‌های لفظی دولت و شورای شهر و شهرداری تشدید شده است مهدی‌هاشمی تاکید می‌کند ساخت منوریل تنها در تهران دچار جوسازی شده و بسیاری از شهرها مشتاق استفاده از منوریل هستند. او می‌افزاید: اگر اعضای شورا و شهرداری تهران فکر می‌کنند می‌توانند بدون منوریل جوابگوی نیازها باشند، خود مسوولند.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور همچنین در مورد سرنوشت طرح آزمایشی منوریل در میدان صادقیه خاطرنشان می‌کند: انتقادات وارده به این طرح به علت آنکه اجرای آن متوقف شده است، وارد نیست چراکه با تغییر مدیریت در شهرداری اجازه ندادند تا تکمیل شود.

وی با اشاره به مصوبات شورای‌عالی‌ ترافیک در مورد احداث منوریل و نبود مصوبه شورای شهر در این خصوص به خبرگزاری مهر می‌گوید: شورای شهر چارچوبی دارد و تصویب این موارد از وظایف شورای‌عالی‌ ترافیک است، ضمن آنکه دولت به این نتیجه رسیده که منوریل را در کلانشهرهای دیگر کشور هم احداث کند.

معاون وزیر کشور در پاسخ به این سوال که چرا طرح آزمایشی منوریل صادقیه به‌رغم مخالفت شورای‌عالی‌ ترافیک و تنها با مصوبه شورای شهر اجرا شد، پاسخ روشنی نداده و تصریح می‌کند: این مساله را باید از مسوولان مربوطه بپرسید. ‌هاشمی تاکید می‌کند: دولت اصراری در این خصوص ندارد و اگر شورای شهر و شهرداری فکر می‌کنند تا با امکانات دیگر می‌توانند جوابگو باشند، خود باید پاسخ مردم تهران را بدهند. هرچند نمایندگان شهرداری و رییس شورای شهر توافقنامه احداث منوریل را امضا کرده‌اند و اگر زمانی لازم شد، آنها را منتشر می‌کنیم.

معاون امور عمرانی وزیر کشور درباره قول شهردار برای ساخت سالانه ۲۰کیلومتر مترو درصورت اختصاص اعتبارات لازم و مورد نیاز مترو جهت توسعه خطوط به اعتبارات مصوب دولتی می‌افزاید: این مساله قابل بحث است و مربوط به امروز و دیروز نیست و در سالیان گذشته نیز همین گونه بوده است. آیا در سال‌های گذشته هم دولتی وجود داشته که اصرار به ساخت منوریل داشته و اعتبار مترو را نداده است و در دولت فعلی بیش از هر زمان دیگری به مترو کمک شده است.

در مقابل شهریار افندی‌زاده تصریح می‌کند: منوریل تعریف مشخصی دارد که تک چرخ بودن و استفاده از چرخ‌های لاستیکی به جای فلزی و حرکت در قاب‌های بتنی مشخصه آن است و استفاده از آن باید با مطالعه دقیق کارشناسی صورت بگیرد.

مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران می‌افزاید: در طرح جامع حمل و نقل تهران که به شورای شهر ارائه شده حتی کلمه قطار هوایی نیز درج نشده و تنها برای خط مکمل میدان صنعت تا پارک وی به طول ۷/۶ کیلومتر مطالعات نشان داده است که باتوجه به ظرفیت پایین مسافر، قرارگیری برج میلاد و زیبایی‌های منطقه، می توان از قطار هوایی استفاده کرد.