دو هفته تا افتتاح پردیس سینمایی پارک ملت
سینمایی دیگر
غزال صادقی - پردیسهای سینمای «پارک ملت» طبق وعدههای داده شده قرار است به زودی به جمع سالنهای سینمایی نمایشدهنده فیلم، در پایتخت بپیوندند.
عکس: نگار متیننیا
غزال صادقی - پردیسهای سینمای «پارک ملت» طبق وعدههای داده شده قرار است به زودی به جمع سالنهای سینمایی نمایشدهنده فیلم، در پایتخت بپیوندند. پروژه سینمای «پارک ملت» یکی از پروژههایی است که با ۵ سالن به ظرفیت ۱۲۰۰نفر و یک گالری متفاوت و مجهز ساخته شده است.
مجتمع علمی- فرهنگی پارک ملت به شکل مکعبی متغیر و قوسی شکل است و مواد و ابزارهای به کار رفته در این مجتمع آن را در بالاترین سطح استاندارد روز دنیا قرار داده و آن را تبدیل به یکی از پدیدههای جذاب و دیدنی شهر خواهد کرد. پدیدهای که مردم را به فکر وامیدارد و چشماندازهای جدیدی را از شهود معماری برای آنها مهیا میکند. در همین زمینه گفتوگویی را با مهندس اکبر تشکرینیا، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای شهرداری تهران ترتیب دادهایم که میخوانید.
با چه هدفی چنین مجموعهای شکل گرفت؟
هدف، ایجاد فضای صمیمی برای حضور بود، در قدیم در تهران میدانگاههایی وجود داشت که مردم برای گردهمایی به این مکانها میرفتند، اما به خاطر گسترش پیدا کردن شهر این میدانگاهها از میان رفت، حالا شهر یک میدانگاه میخواهد تا همه برای حضور یک بهانهای داشته باشند.
این پروژه فرهنگی شامل چه امکانات ویژهای است؟
در این مجموعه چهار سالن سینما در بالای مجموعه و دو سالن در زیرزمین طراحی و ساخته شده که هر کدام از این سالنها قابلیت پخش فیلمهای مختلف را برای ۳۰۰نفر تماشاگر دارد. تاسیس سالن VIP برای نمایش فیلم برای داوران جشنوارهها، ساخت کابینهای تک نفره برای اشخاصی که قصد تحقیقات سینمایی دارند، میباشد. همچنین در این مجموعه کافیشاپ، فروشگاه کتاب و محلی برای ارائه محصولات فرهنگی در نظر گرفته شده است، اما رستوران، گالری و مهدکودک این مجموعه بسیار مجهز و متفاوت با آنچه تا به امروز در مجموعههای دیگر وجود دارد است، که تمام این موارد در بالاترین سطح استاندارد روز دنیا قرار دارد.
بنای این ساختمان از لحاظ ظاهری با معماری ایرانی بسیار متفاوت است، اما چرا در صحبتهای قبلی خود آن را نوعی معماری ایرانی میدانید؟
معماری ایرانی یعنی حرکت، یک ساختمان نباید فقط کاشیکاری باشد یا اینکه مانند قرن ۹ و ۱۰ هجری، هشتی داشته باشد، بلکه با پیشرفتهای امروزی و چگونگی عملکرد این مکان به عنوان یکمیدانگاه میتواند شکلی از معماری ایرانی و اسلامی باشد.
فضاسازی این مجموعه چه ویژگی خاصی دارد؟
اول آنکه خود ساختمان ارتباط میان پارک را با بیرون مجتمع قطع نکرده و مانند یک پل ارتباطی عمل میکند، و بعد نیز وقتی وارد مجتمع میشوید احساس میکنید در پارک قدم میزنید، زیرا در این مجتمع هیچ پلهای وجود ندارد و تردد افراد در آن به وسیله مسیر ۲۸۰متری رمپها به صورت رفت و برگشت صورت میگیرد، و جالب است بدانید ارتفاع این مجموعه به هیچ عنوان از درختان سطح پارک بلندتر نیست.
مبلغ بودجه صرف شده در این پروژه تا به امروز چه میزان بوده است؟
تمام مبالغ کاملا روشن و واضح هستند و من شخصا هیچ مشکلی با گفتن مبلغ دقیق آن ندارم، اما هیچکس نمیداند که ما با گفتن این مبالغ چه صدمهای میخوریم. متاسفانه درحالحاضر خیلیها فکر میکنند که ما در کنارمان کشویی مملو از پول داریم که بدون هیچ پیشبینی خاصی از آن برداشت میکنیم. اما شاید چیزی در حدود ۱۵میلیارد تومان صرف ساخت مجموعه فرهنگی پارک ملت شده باشد.
در عرض چه مدت بعد از افتتاح این مجموعه سرمایه اولیه بازخواهد گشت؟
این پروژه به لحاظ اقتصادی در وضعیتی است که فقط رستورانی که در طبقه آخر این مجتمع قرار دارد با سه هزار متر مربع به دلیل تسلط بر تمام سطح شهر میتواند یکی از زیباترین رستورانهای کشور باشد و کل هزینههای صرف شده را در برمیگیرد و به عبارت دیگر ارزش رستورانهای آن به اندازه کل هزینههای انجام شده در این مجموعه است و از طرف دیگر به خاطر امکانات ویژهای که در کنار آن وجود دارد این مکان به تنهایی از پس هزینههای خودش برمیآید.
ساخت گالری در این پروژه به چه منظور بوده است؟
با اینکه هرگاه حراجی بزرگی در دنیا به راه میافتد بخشی از آن مربوط به ایران است، اما متاسفانه تا امروز حتی یک محل نیز برای این امر در نظر گرفته نشده و خب درحالحاضر میبینیم کشورهای عربی که هیچ هنر خاصی ندارند، به برپا کردن حراجیهای مختلف از آثار ایرانی میپردازند. گالری این پروژه اولین گالری ایران است که با استانداردهای جهانی ساخته شده و مناسبترین محل جهت برگزاری نمایشگاههای بینالمللی یا مراسمهای حراج آثار هنری است و این خلاء همیشگی را در جهت نداشتن چنین محلی پر میکند.
حساسیتی که در استانداردهای سالن سینما آزادی رعایت شده بود در سینماهای این مجموعه نیز تکرار شده است؟
تمام امکانات و استانداردهای لازم در تغییر این پنج سالن همانند سالنهای سینما آزادی بهکار رفته، اما شاید ذکر این نکته جالب باشد که با توجه به اینکه تجهیز این سالنها مطابق استانداردهای جهانی است، اما به دلیل فقر در زمینه دانش فیلمسازی و ساختهنشدن فیلمهای استاندارد پخش این فیلمها با مشکل روبهرو میشود، درست مانند اشکالی که امروزه در سینما آزادی وجود دارد، زیرا حتی یک فیلم نیز تا امروز با صدای استاندارد و مناسب تهیه و در این سالنها اکران نشده تا کیفیت واقعی این دستگاهها نشان داده شود.
آیا اینبار نیز تجهیزات مورد نیاز سینما را مانند سینما آزادی از خارج از کشور آوردید؟
در ایران دستگاههای پخش فیلم ساخته نمیشود یا سیستم آگوستیک را حتی نداریم، یا به عنوان مثال پارچههای نسوزی که دارای مشخصات لازم برای کار ما باشد و به استاندارد جهانی نزدیک باشد در تولید داخلی نداریم این نوع خریدها در همه جای دنیا مرسوم و رایج است و خب در نهایت نمیتوانیم برای تجهیز مثلا ۲۰سالن سینما کارخانه تاسیس کنیم، اما در نهایت سیستم تاسیسات ما کاملا ایرانی است که از لحاظ کیفیت در سطح بالایی قرار دارد و بسیار تکمیل و پیشرفته است و ما از آن بسیار راضی هستیم.
چرا برای یک مجتمع فرهنگی فضایی برای مهد کودک در نظر گرفته شده است؟
این مهد کودک صرفا، محلی برای نگهداری کودکانی از بیرون یا کارکنان نیست، بلکه برای اولین بار در ایران مهد کودکی برای تمام خانوادهها به وجود آمده است. فضایی با امنیت و رفاه که زمان مفرحی را برای والدین فراهم کند، یعنی خانوادهها میتوانند کودکانشان را هنگام ورود به این مکان بسپارند و بعد زمانی را برای دیدن یک فیلم، خرید کتاب و ... به خود اختصاص دهند.
چرا تاریخ افتتاح پروژه تا به امروز چندین بار تغییر کرد؟
در واقع ساخت پروژه با تاخیر روبهرو نبود، اما ما تاریخ را به صورت روزشمار مانند سینما آزادی در بیرون نصب نکردیم و فقط یک تابلو روزشمار داشتیم که آن هم در داخل برای سازندگان نصب شده بود و در نهایت هم طبق آن تاریخ کار تمام شد، در حال حاضر نیز کار تمامشده، اما ۱۱ آبان را به عنوان تاریخ افتتاح این پروژه انتخاب کردیم.
ارسال نظر