دنیای اقتصاد: دو روز پس از نخستین عملیات موشکی ایران که مواضع داعش در استان دیرالزور سوریه را هدف قرار داد، رئیس‌جمهوری و وزیر اطلاعات کابینه‌اش چگونگی آغاز این انتقام موشکی از داعشی‌ها را تشریح کردند.

فرمان آتش از سوی شورای‌عالی امنیت ملی

نخست آنکه فرمان آتش، از شورای‌عالی امنیت ملی به سپاه پاسداران رسید. براساس آنچه حسن روحانی شامگاه سه‌شنبه در ضیافت افطارش با علما و روحانیون مطرح کرد، ‌«آماده کردن موشک و پرتاب ‌آن از سوی سپاه پاسداران، به نقاطی که سران داعش در دیرالزور بودند»، بر مبنای «تصمیم شورای‌عالی امنیت ملی» وارد فاز عملیاتی شد. موضوعی که وزیر اطلاعات نیز دیروز در اظهاراتی بر آن صحه گذاشت. سید‌محمود‌علوی در گفت‌وگو با «ایسنا» با تاکید بر این نکته که تصمیم اقدام موشکی علیه مواضع داعش در سوریه، در «شورای‌عالی امنیت ملی» اتخاذ شده اعلام کرد که «رئیس‌جمهوری در جایگاه رئیس شورای‌عالی امنیت به نیروهای مسلح دستور یورش کوبنده به مقر داعش را صادر کرد و موررد تایید مقامات عالی نظام قرار گرفت.»براساس اصل ١٧٦ قانون اساسی «شورای‌عالی‌ امنیت‌ ملی» به‌‌منظور تامین‌ منافع ملی‌ و پاسداری‌ از انقلاب‌ اسلامی‌ و تمامیت‌ ارضی‌ و حاکمیت‌ ملی‌، به‌ ریاست‌ «رئیس‌جمهور» تشکیل می‌شود. همچنین بر مبنای این اصل از قانون اساسی، آنچه به‌عنوان مصوبات این شورا با رای اعضای آن به تصویب رسیده، با تایید مقام معظم رهبری قابل اجرا خواهد بود. آنچه روحانی شامگاه سه‌شنبه در ادامه اظهارات خود مطرح کرد نیز موید اجرایی شدن همین اصل از قانون اساسی است؛ رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه تصمیم اتخاذ شده برای عملیات موشکی، «تصمیم فرد یا یک رکن نظامی نیست» گفت: «در مسائل مربوط به امنیت ملی بحث جناح و حزب، وجود ندارد و ما اگر تصمیمی می‌گیریم که به مکانی موشک بزنیم، این تصمیمات در حوزه ‌امنیت ملی ما قرار دارد.» او «پرتاب موشک از سوی سپاه علیه داعش» را امری «کاملا درست، بجا و ضروری» خواند.

«گرا»؛ از وزارت اطلاعات

با این همه، دومین نکته درباره چگونه کلید خوردن عملیات موشکی علیه مواضع داعش آنکه «وزارت اطلاعات» با «شناسایی نقاط تجمع سرکردگان داعش»، گرا و مختصات این نقاط را در اختیار یگان موشکی سپاه قرار داد. سید‌محمود‌علوی، وزیر اطلاعات در تشریح ناگفته‌هایی از حمله سپاه به مقر سرکردگان داعش در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرد که مسوولیت شناسایی نقاط تجمع داعش را وزارتخانه تحت امر او بر عهده داشته و اطلاعات به‌دست آمده از این شناسایی را در اختیار یگان موشکی سپاه قرار داده است. وزیر اطلاعات البته دیروز در پیامی که خطاب به سردار عزیز جعفری، فرمانده سپاه پاسداران نوشت، ضمن تقدیر از سپاه، تاکید کرد که حمله موشکی سپاه، اشراف و اقتدار عملیاتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران را به رخ جهانیان کشید.

اختیارات فراتر از عملیات موشکی

از سوی دیگر، آنچه به‌عنوان سومین نکته درباره چگونگی عملیات موشکی علیه داعش مطرح شده، «اختیاراتی فراتر از عملیات یادشده به نیرو‌های مسلح» است؛ موضوعی که حسن روحانی در اظهارات خود به آن اشاره کرد. او گفته است که شورای‌عالی ‌امنیت ملی بعد از حادثه تروریستی مجلس و حرم امام راحل، برای پاسخ به ‌تروریست‌ها اختیاراتی را به نیروهای مسلح داد که بیش از اقدام اخیر بود.‌ این موضعی است که احتمالاتی ازجمله حملات سنگین‌تر علیه مواضع داعش را به‌عنوان فرضیه قابل‌طرح می‌کند؛ موضوعی که پیش از این نیز برخی فرماندهان سپاه به آن اشاره کرده و گفته بودند که اگر داعشی‌ها دوباره قصد شرارت در ایران را داشته باشند، سیلی محکم‌تری خواهند خورد. دیروز هم سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران با تاکید بر اینکه هر ۶ موشک سپاه به هدف اصابت کرد، گفت: اینکه حملات موشکی تکرار می‌شود یا نه، بستگی به رفتار دشمنان دارد و متناسب با رفتاری که می‌کنند پاسخ کوبنده‌ای برای آنها طراحی شده و انجام می‌شود.با این همه، حسن روحانی در ادامه اظهارات خود همچنین تاکید کرد که سیاست جمهوری ‌اسلامی ایران نسبت به منطقه و مسائل جهانی تغییر نکرده است؛ اما اگر از یک مرکز، گروهکی ‌افرادی را اعزام کند و با پررویی بخواهد در برابر برخی از معاندان ما در منطقه و خصم ما در ‌سطح جهانی خودی از خود نشان دهد و به عظمت جمهوری اسلامی ایران صدمه وارد کند، مسلما پاسخ ‌قاطع دریافت خواهد کرد.‌به هر روی به‌نظر می‌رسد آنچه این عملیات را موفق کرده، همراهی سران کشور، نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و نیروهای مسلح با یکدیگر از مرحله تصمیم‌گیری تا اجرا است. حسن روحانی دیروز در جلسه هیات دولت هم به موضوع عملیات موشکی ایران علیه مواضع داعش اشاره کرد. او با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در برابر تجاوز تروریست‌ها قاطعانه می‌ایستد، گفت: ما از ابتدا اعلام کردیم که موشک‌های ما موشک‌های دفاعی است و از کسی برای قدرت دفاعی خود اجازه نمی‌گیریم. روحانی افزود: ما اجازه نخواهیم داد که تروریست‌ها بخواهند ایران را میدان تاخت و تاز خود قرار بدهند و اربابان آنها نیز باید بدانند که ایران با سایر کشورهای منطقه تفاوت دارد.با این همه همچنان واکنش‌ها به عملیات موشکی ایران علیه مواضع داعش ادامه دارد؛ دیروز علی‌اکبر ناطق‌نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت در گفت‌وگو با «ایسنا» اقدام موشکی سپاه را نمایشی از اقتدار کشور در جهان خواند و با ابراز خرسندی از این «اقدام به موقع و مقتدرانه» گفت: ملت بزرگ ایران، توان درخور تحسین دیپلماسی و قدرت کم‌نظیر نظامی خود را به مثابه دو روی یک سکه پنداشته و قدرت ملی خود را تشکیل یافته از همین رفتار متوازن می‌دانند.