دنیای اقتصاد: همزمان با تلاش‌های ضدایرانی سنای آمریکا برای تصویب طرحی که خواستار «اعمال تحریم‌های جامع غیرهسته‌ای ضدایران» است، مقامات تهران نسبت به این اقدام آمریکا واکنش نشان دادند و از طرح‌های ایران برای مقابله با چنین تحرکی سخن گفتند. سیدعباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، ضمن انتقاد از این اقدام آمریکا آن را مخالف اصل حسن‌نیت و اجرای موفقیت‌آمیز برجام دانست و گفت: «ما همه موارد را به هیات نظارت بر اجرای برجام گزارش می‌دهیم.» عراقچی تاکید کرد که نفس تصویب چنین قانونی می‌تواند بر خلاف «اصل حسن نیت» و «اصل اجرای موفقیت‌آمیز» برجام باشد. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به این اقدام سنا با بیان اینکه «پاسخ روشنی به اقدامات سنا خواهیم داد»، تاکید کرد مجلس شورای اسلامی واکنش جدی به تحرکات آنها نشان می‌دهد. رئیس مجلس شورای اسلامی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواست در اسرع وقت طرح مقابله را تهیه و به مجلس ارائه کند.

رای‌گیری در سنا

طبق برنامه سنای آمریکا، امروز رای‌گیری نهایی در صحن برای تصویب طرحی که خواستار اعمال تحریم‌های جامع غیرهسته‌ای ضدایران است، انجام می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، پیش‌نویس طرح موسوم به «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران- ۲۰۱۷» چندی قبل در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تصویب شده بود. «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا و تهیه‌کننده اصلی این طرح، فروردین‌ ماه اعلام کرده بود رای‌گیری درباره این طرح به‌دلیل آنکه «ممکن است» بر انتخابات ایران اثر بگذارد به تاخیر افتاد. طرح جدید در صورت تبدیل شدن به قانون، تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران را افزایش می‌دهد و به‌طور کلی سه محور «موشکی»، «تروریسم» و «تحریم‌های تسلیحاتی» دارد. از جمله مسائل موجود در این طرح، تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به بهانه‌های واهی است. با آنکه تهیه‌کنندگان طرح تاکید دارند که طرحشان در اجرای توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ خللی ایجاد نمی‌کند اما مقامات سابق آمریکایی پیش‌تر درباره اخلال این طرح در مسیر اجرای برجام هشدار داده‌اند. روز چهارشنبه نمایندگان سنا به ختم بحث در مورد این طرح و رای‌گیری فوری در مورد آن رای دادند. قرار بود این طرح روز پنج‌شنبه به رای گذاشته شود، اما عدم حضور سناتورها و به حد نصاب نرسیدن مجلس، موجب شد رای‌گیری به تعویق بیفتد. دموکرات‌ها اصرار دارند که باید با افزودن متممی به این طرح، تحریم‌هایی علیه روسیه نیز به آن اضافه کرد. «چاک شومر» رهبر دموکرات‌های سنا گفته است در نبود تحریم‌های جدید علیه روسیه، دموکرات‌ها رغبتی برای رای دادن به این طرح ندارند. روز چهارشنبه گذشته، سنای آمریکا درست ساعاتی بعد از حملات تروریستی داعش در تهران، فرآیند پیشبرد لایحه تحریم ایران را تایید و اعلام کرد که به‌زودی طرح را به رای می‌گذارد. البته تعداد کمی از سناتورهای آمریکایی از قبیل «برنی سندرز»، به‌دلیل حمله تروریستی در تهران، خواستار به تعویق انداختن رای‌گیری درباره تحریم‌های جدید علیه ایران شدند. هفته گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این اقدام سنای آمریکا و همچنین بیانیه کاخ سفید در ارتباط با حوادث تروریستی تهران در توییتی تاکید کرد که بیانیه نفرت‌انگیز کاخ سفید و تحریم‌های سنا، در حالی که ایران با اقدامات تروریستی افراد وابسته به آمریکا مقابله می‌کند؛ مردم ایران چنین ادعای دوستی آمریکا را رد می‌کنند.

نقض برجام

همچنین روز گذشته عراقچی به بررسی این موضوع پرداخت که آیا تحریم‌های جدید‌ آمریکا نقض برجام است یا خیر. به گزارش «ایرنا» سیدعباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، ضمن اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک برجام در تیرماه، درباره طرح تصویب تحریم سنا علیه ایران و اینکه چنین حرکتی از سوی آمریکایی‌ها نقض برجام است یا خیر، گفت: «اگر مصوبه کنگره نهایی شود از نظر ما در همین راستا ارزیابی خواهد شد.» او اضافه کرد: «براساس بندهای ۲۶ و ۲۹ برجام، آمریکایی‌ها متعهدند که برجام را با حسن‌نیت و در فضای سازنده اجرا کنند و از هر اقدامی که اجرای موفقیت‌آمیز برجام را تحت‌الشعاع قرار دهد، خودداری کنند.» معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: «به اعتقاد ما حرکت‌هایی که در طول یک سال‌ونیم گذشته چه توسط دولت قبلی آمریکا و چه توسط دولت جدید آن صورت می‌گیرد، در موارد بسیاری بر خلاف تعهدات آمریکا در این سه اصل است.» عراقچی همچنین گفت اصلاحات متعددی تاکنون صورت گرفته و تلاش می‌کنند که موارد نقض برجام را از درون این قانون خارج کنند. معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: به اعتقاد ما نفس تصویب چنین قانونی می‌تواند بر خلاف «اصل حسن‌نیت» و «اصل اجرای موفقیت‌آمیز» برجام باشد.

گزارش به هیات نظارت بر برجام

در ادامه عراقچی با تصریح اینکه تمام اینها از سوی ستاد اجرای برجام وزارت امور خارجه در حال رصد شدن است، بیان کرد: «ما همه موارد را به هیات نظارت بر اجرای برجام گزارش می‌دهیم و تصمیم مقتضی از سوی این هیات اتخاذ خواهد شد.» او درباره کمیسیون مشترک برجام نیز گفت: «کمیسیون برجام بر روال خود هر سه ماه یک‌بار برگزار خواهد شد. فکر می‌کنم در تیرماه ما موعد سه ماهه آن را داریم که روز آن هنوز مشخص نیست و در حال رایزنی هستیم.»

برداشت نادرست آمریکا از منطقه

همچنین عراقچی در این سخنان درباره ادعاهای مقام‌های آمریکایی مبنی بر حمایت ایران از تروریسم و تصویب چنین طرحی علیه ایران نیز گفت: «این مساله اظهر من الشمس است که تصویب چنین طرحی در این فضا بسیار شرم‌آور است و نشان‌دهنده سردرگمی و سیاست‌های بسیار غلط و ناشی از برداشت‌های نادرست نسبت به مسائل منطقه است.» معاون وزیر امور خارجه در عین حال تاکید کرد: «همه دنیا می‌دانند که منشأ تروریسم و پرورش گروه‌های تروریستی در منطقه ما کجاست و همه می‌دانند جمهوری اسلامی ایران چگونه با تروریسم مبارزه کرده و چه قربانیانی را تقدیم این مسیر کرده و چگونه در خاک خودش هدف حملات تروریستی وحشیانه قرار می‌گیرد.» او همچنین افزود: «ما در منطقه به مبارزه مقتدرانه خودمان علیه تروریسم ادامه می‌دهیم و این‌گونه حرکت‌های موردی و به قول مقام معظم رهبری ترقه‌بازی که صورت گرفته آنقدر سخیف است که به هیچ وجه نمی‌تواند در اراده مردم شریف ایران خللی وارد کند. برای مقابله و جنگیدن با تروریسم به سیاست‌های خودمان ادامه خواهیم داد.»