دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی می‌گوید: افزایش متوسط ۸ درصدی نرخ بلیت قطارهای مسافری کفاف هزینه‌های بالای شرکت‌های مسافری را نمی‌دهد. غلامحسین عبداللهی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به تصویب افزایش متوسط ۸ درصدی نرخ بلیت قطارهای مسافری از سوی راه‌آهن، اظهار کرد: پیشنهاد شرکت‌های مسافری افزایش نرخ بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه در ۱۵ ماه گذشته به‌رغم تورم موجود در کشور، افزایش هزینه‌های شرکت‌های مسافری ریلی، افزایش حقوق دستمزد بین ۱۷ تا ۲۴ درصد و همچنین افزایش قیمت قطعات یدکی و خدمات موجودی که شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی می‌گیرند، نرخ‌ها در شرکت‌های مسافری حمل‌ونقل ریلی افزایش نیافته بود، افزود: اما در زمان حاضر شرکت‌های مسافری برای حفظ خدمات و کیفیت موجود مجبور به افزایش نرخ‌ها هستند. عبداللهی با تاکید بر اینکه هزینه‌های شرکت‌های مسافری در ۱۵ ماه گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: دولت باید برای رقابتی شدن فعالیت ریلی اجازه دهد تا عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند. وی افزود: اگر دولت اجازه رقابتی شدن نرخ بلیت را ندهد متاسفانه روز به روز از کیفیت خدمات کاسته می‌شود.

عبداللهی با تاکید بر اینکه شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی بخش خصوصی محسوب می‌شوند و دولت باید همچون صنوف دیگر با این بخش برخورد کند و اجازه رقابتی شدن فعالیت را بدهد، تصریح کرد: یا اینکه هزینه‌های ناشی از تورم را در این بخش از طریق پرداخت یارانه جبران کند. دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی گفت: اگر با وضعیت موجود پیش برویم در چند سال آینده با ناوگانی فرسوده و بازسازی نشده در بخش مسافری مواجه هستیم؛ چرا که بخش خصوصی با شرایط فعلی توان نوسازی و بازسازی ناوگان را به دلیل فشار زیاد هزینه‌ها ندارد. وی افزود: متاسفانه کیفیت خدمات مسافری در قطارها نسبت به ۱۰ سال گذشته به دلیل وجود همین مشکلات تغییر خاصی نداشته است این در حالی است که وضعیت حمل‌ونقل جاده‌ای و ناوگان اتوبوس کشور با ۱۰ سال گذشته از نظر پیشرفت قابل مقایسه نیست.

مصوبه قانونی راه آهن درباره افزایش قیمت بلیت قطار

روابط عمومی راه‌آهن نیز در اطلاعیه‌ای افزایش قیمت ۸ درصدی بلیت قطارها به‌طور متوسط از ۲۵ آذرماه سال‌جاری توسط بخش خصوصی را کاملا قانونی اعلام کرد. در همین راستا قیمت‌های جدید از روز ۱۴ آذر ماه سال‌جاری اجرایی شده و پیش فروش آن انجام شده است. هفته گذشته اعلام شده بود که سازمان حمایت و کارگروه کنترل بازار افزایش قیمت بلیت قطار را متوقف کرده و شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی را به فروش بلیت با قیمت‌های قبلی ملزم کرده‌اند.