برای حفظ کارآفرینان چه کرده‌ایم؟

هانی تنهایی

مدیر موسسه کاریابی بین‌المللی آریان پارس

سالها است که جهان با مشکلات اقتصادی رو به روست و کمتر کشوری از زیان آن در امان بوده است ، این روزها که مشکلات اقتصادی از یک سو و الزام به حفظ کیفیت جهت بقاء در بازار از سوی دیگر به تولید کنندگان فشار می‌آورد، بدیهی است که در چنین شرایطی نیروی انسانی متخصصی که بتواند با نوآوری و تفکر سازنده ضمن حفظ کیفیت هزینه های تمام شده تولید و خدمات را نیز کاهش دهد بسیار با ارزش و گران بها بشمار می رود. گردش پول در اقتصاد همچون گردش خون در بدن انسان مهم و حیاتی است و سوال اینجاست که این پول در شرایط بحران اقتصادی بایدتوسط چه کسی به گردش در آورده شود؟ به راستی کار آفرینی و کارآفرین را به چه اندازه می شناسیم آیا هر کارفرمایی کارآفرین است ؟و ایا کار آفرینی فقط از افرادی با استعداد های خاص برمی آید؟ وظیفه دولت در مورد این موضوع سازنده و مهم چیست ؟

در معنای واژه می توان هر کارفرمایی را کارآفرین شمرد ولی در حقیقت کارآفرین کسی است که دارای توانایی های خاصی است. او که ضمن کارآفرینی ،نو آوری و خلاقیت را به صنعت و اقتصاد پیوند می دهد .بهترین عامل گردش خون در شریان های اقتصاد مملکت بشمار می رود. او فردی است که باید بدون هیچ مشکلی بتواند از منابع مالی بانکی استفاده نموده و از شرایط ویژه اقتصادی بهره مند گردد تا ضمن تولید محصولات کارآمد و یا ارائه خدمات با کیفیت ،شغل آفرینی نموده و محصولات ارزان قیمت تری را نیز به بازار ارائه دهد.

اینگونه است که در کنار یک کارآفرین چندین نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم از مزایای گردش مالی که کارآفرین بوجود آورده بهره مند می گردند؛ دولت مالیات دریافت می کند و اقتصاد با چهره ای سلامت و خندان به حیات خود ادامه داده و همه ارکان فرهنگی،سیاسی و اجتماعی با صلابت به رشد و نمو جامعه کمک می کنند.

این تعریف کارآفرین و کارآفرینی نیست، نگاهی سطحی به نقش عمیق کارآفرینی دراقتصاد است کارآفرین الزاما فردی خارق العاده نیست که با عالی ترین مدارج تحصیلی بتواند چنین نقش مهمی را در اقتصاد ایفا کند. بخاطر دارم جوانی در یکی از گوشه های این کره خاکی در زمان تعطیلات مدارس دوستان خود را به استخدام در آورده و با رنگ کردن منازل همسایگان برای خود و دوستان کسب در آمد نموده بود .

بنظر شما آیا او را میتوان یک کارآفرین شمرد؟ بارز ترین شغل کشور مان در سالهای اخیر که هر کدام به گونه ای در آن دخیل بوده و یا در ارتباط بودیم " ساخت و ساز " است، تاکنون هیچ شمرده اید که چند شغل و در مجموع چند نفر به جهت ساختن یک ساختمان مسکونی ساده با این شغل در ارتباط هستند و از منافع ان بهره مند میگردند؟

هر شخصی میتواند کار آفرین باشد و این کار آفرینی می تواند در هر زمینه ای که قانونی و مورد پذیرش اقتصاد باشد اتفاق بیفتد ،مهم نوآوری و ابتکاری است که هر شخصی می تواند با اعتماد به نفس و تامین سرمایه اولیه در زمینه ای که خود صاحب تجربه ونوآوری است ایجاد کند و حال مهمترین نکته" تامین سرمایه اولیه " !

هر کجا که می رویم باز هم می بینیم که " نفت " نه تنها عامل رشد و پیشرفت ما نیست که به نحوی موجب همه کم کاری ها ،بی توجهی هاو مشکلات سیاسی و اقتصادی ما در طول تاریخ بوده است . اگر دولت بجای کسب درآمد از فروش نفت به در آمد های خود از مالیات تکیه بیشتری داشت مهم بود که با بر نامه هایی ویژه به فکر کمک به کارآفرینان و گردش سرمایه های عظیم مالی خود در کالبد اقتصاد باشد .

آنگاه کار آفرینان مهم بودند و کار آفرینی براستی و در عمل مقدس ، در این بین که کارآفرینان از توجه لازمه بر خوردار نیستند کشور های توسعه یافته و در حال توسعه با وضع قوانین دل فریب و ایجاد شرایط و رنگین درتلاش هستند تا کارآفرینان موفق را از سراسر جهان به اقتصاد خود جذب نمایند به عنوان مثال کشور انگلستان که یکی از اقتصاد های بزرگ جهان است، با حداقل دویست هزار پوند سرمایه آن هم برای ۲ کارآفرین همراه با خانواده بصورت مشارکتی ویزای اقامت بلند مدت صادر می کند و با ارائه وام و امکانات ویژه اقتصادی در تلاش است تا نه تنها سرمایه اندک آنها (از دید کلان اقتصادی) بلکه اصلی ترین سرمایه که همان نیروی تفکر خلاق و متخصص است را به اقتصاد خود اضافه نماید .

این چنین قوانین در کشور های ارو پایی ،امریکا،استرالیا ،کانادا ،برزیل ،نیوزلندو غیره نیز دیده می شود. سوال اینجاست که برای حفظ کار آفرینانمان چه کرده ایم ؟ آیا در روز " کار آفرینی و مهارت های فنی و حرفه ای " واقعا بزرگترین و بهترین کارمان فقط انتخاب کارآفرین برتر و برگزاری جشن است !؟ درست است که انجام این عمل کاری بس پسندیده و لازم است ولی نیاز است که دولت محترم که تاکنون قدم هایی بزرگ و تحسین برانگیز را برای اقتصاد برداشته است کاری بسیار فراتر از آن انجام دهد!