نقش و جایگاه مراکز کاریابی داخلی و خارجی در حوزه کارآفرینی

حسن کرباسی دبیر انجمن صنفی کاریابی های بین المللی ایران «اصکابا» در گفت و گو با دنیای اقتصاد، نقش و جایگاه مراکز کاریابی داخلی و خارجی در حوزه کارآفرینی را تشریح کرد: وی گفت: همانگونه که کاملاً مشخص است اصولاً کارآفرینی به معنای ایجاد شغل همراه با ایده و طرحی نو محسوب می‌شود. از نظر علمی یک کارآفرین موفق باید چند شرط اصلی را مدنظر داشته باشد تا بتواند هم در مرحله شروع کار و پیاده نمودن طرح خود موفق باشد و هم با پیاده نمودن شروط مذکور بتواند ضمن پایداری طرح خود در گامهای بعدی نسبت به توسعه آن نیز گام بردارد.

با بررسی برخی از شرایط اصلی مشاهده می کنیم یکی از عوامل اصلی پایداری بنگاه ایجاد گردیده توسط افراد کارآفرین مدیریت سرمایه گذاری صورت پذیرفته است و یکی از اصلی ترین عوامل دیگر جذب و استخدام به همراه آموزش نیروهای کار مورد نیاز جهت اداره بنگاه دائر گردیده است. با توجه به این امر به نظر می رسد افراد کارآفرین با ارتباط با مراکز مشاوره شغلی و کاریابی داخلی دارای پروانه رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می توانند در زمینه جذب نیروهای مذکور و واجد شرایط گامهای صحیحی را برداشته و در صورت نیاز به آموزش نیروهای مذکور با توجه به همکاری مراکز کاریابی داخلی با سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نیز اقدامات لازم را صورت دهند.

اما یکی از عوامل بسیار حساس و تأثیرگذار در بنگاه‌های ایجاد شده افراد کارآفرین ، ارتباط بنگاه ها با بازار کار جهانی و حتی استفاده از تجربیات و تخصص های کشورهای دیگر است که در حوزه فعالیت افراد کارآفرینی از جایگاه و تجربه بیشتری بر خوردار هستند. در این قسمت نیز مراکز مشاوره شغلی و کاریابی بین المللی می توانند با هدایت صحیح افراد کارجو اعزامی توسط کاریابی های خارجی نقش آفرینی نموده و حتی با برنامه ریزی صحیح ضمن رشد بنگاه های داخلی برای کشور خود نیز ارز آوری به همراه داشته باشند.