مهتاب رحمتعلی: عضو هیات مدیره شرکت کارگزاری آگاه جزئیات ورود اولین گروه سرمایه‌گذاری خارجی به بازار سرمایه ایران را تشریح کرد. مهدی گودرزی در گفت‌وگویی اختصاصی با «دنیای اقتصاد» گفت: برنامه کارگزاری آگاه اطلاع‌رسانی در خصوص ظرفیت‌های اقتصادی و بازار سرمایه ایران، بیان پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های شرکت‌های خوب ایرانی، تلاش برای هموارسازی و تسهیل فرآیندهای اجرایی با همکاری شرکت بورس اوراق بهادار و سازمان بورس به منظور فراهم‌سازی بستر مناسب برای ورود سرمایه‌گذاران واقعی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران است. وی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر بازار ایران به عنوان یکی از بازارهای نوظهور در دنیا تلقی می‌شود ما در تلاش بودیم تا با شرکت‌هایی تبادل اطلاعات کنیم که در این حوزه تخصص کافی داشته باشند و از سوی دیگر نیز علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران باشند.

وی با اشاره به اینکه از یک سال گذشته با شرکت‌های مختلفی در امارات، مالزی، انگلیس و ترکیه مذاکراتی داشتیم، افزود: شرکت

First Frontier را که از دانش و تجربه بالایی برای فعالیت در بازارهای نوظهور (Frontier Market) برخوردار بوده و تیم مجرب این کار را در اختیار دارند، انتخاب کردیم. وی تصریح کرد: آنها به سرمایه‌گذاری در ایران نگاه بلند‌مدت و کاملا حرفه‌ای دارند. به همین منظور نیازمند شناخت دقیق از زوایای مختلف فعالیت در ایران و به طور اخص بازار سرمایه ایران هستند و سفر پیش روی این هیات سرمایه‌گذار انگلیسی نیز به همین منظور ترتیب داده شده است. گودرزی یادآوری کرد که همراهان شرکت First Frontier همگی از مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک مختلف در دنیا هستند و با هدف کاملا اقتصادی و سرمایه‌گذاری متمرکز بر بازار سرمایه ایران وارد کشور خواهند شد.

وی اضافه کرد: نباید فراموش کنیم که به‌رغم علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران خارجی به وضعیت فعلی بازار سرمایه ایران، این بازار دچار ضعف‌های اساسی در زیرساخت‌های اطلاعاتی و گاهی تکنیکی مورد نیاز برای سرمایه‌گذاران خارجی است. به گفته وی، این افراد هنوز در مورد ساده‏ترین نیازمندی‌های خود از بازار سرمایه ایران، شامل رویه‏ها، فرآیندها و الزامات قانونی و ابزارها ابهامات اساسی دارند و برطرف کردن این نقیصه بدون همکاری نهادهای مختلف تاثیرگذار در بازار سرمایه، مثمر ثمر نخواهد بود. وی با اشاره به وجود موانع نقل و انتقال وجه و توجه به این موضوع که هنوز در مورد رویدادهای پیش‌رو ابهاماتی وجود دارد، افزود: این سرمایه‌گذاران با کیف پول نیامده‌اند، اما هم ما و هم آنها برای فراهم ساختن زیرساخت‌ها برای فعالیت سرمایه‌گذاران علاقه‌مند خارجی در بازار ایران جدی هستیم.

به همین منظور جلساتی را با شرکت‌های مختلف برای این گروه ترتیب داده‌ایم تا مستقیما با مدیران این شرکت‌ها بحث و تبادل نظر داشته باشند. وی سابقه همکاری با این گروه را یک سال دانست و گفت: طی سال گذشته به بررسی چگونگی ورود منابع مالی، رعایت الزامات قانونی ایران، ساختار گزارش‌های مورد‌نیاز و راهکارهای برداشتن موانع پیش‌رو پرداخته‌ایم. به علاوه تلاش کردیم تا با ارائه اطلاعات تخصصی در مورد شرکت‌های مختلف، این افراد را با فضای سرمایه‌گذاری در ایران آشنا کنیم. گودرزی با اشاره به اینکه هنوز موانع بر سر ورود سرمایه‌گذاری برقرار است، اضافه کرد: مهم‌ترین‌ این موانع، تحریم‌های سیستم بانکی است که نقل و انتقال وجه را با مشکل مواجه ساخته است از این رو با وجود امید به آینده اقتصاد ایران، باید منتظر باشیم تا نتیجه وضعیت رفع تحریم‌ها مشخص شود.

وی علاقه سرمایه‌گذاری این گروه را در ایران به شرکت‌هایی دانست که کمترین اثر را از برقراری نظام تحریم‌ها داشته، دارای برند معتبر باشند، ارزش بازاربالایی داشته باشند و از نقد شوندگی و سهام شناور قابل‌قبولی برخوردار باشند. وی افزود: موضوع مدیریت ریسک نیز از جمله مواردی است که به‌شدت مورد توجه است و فقدان ابزارهای مالی کافی در این حوزه از جمله نقاط ضعفی است که این گروه به آن توجه دارند.

گودرزی با تاکید بر اینکه مجموعه افراد و شرکت‌هایی که اخیرا به فعالیت در بازار ایران علاقه‌مند شده‌اند در فاز آماده‌سازی هستند تا شرکت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی کنند، اضافه کرد: سرمایه‌گذاران معتقدند که بازار ایران یکی از بازارهای جذاب نوظهور است که پتانسیل رشد قابل‌توجهی را دارد و در بین بازارهای نوظهور، ایران یکی از با‌ارزش‌ترین‌هاست. وی در ادامه بورس را ابزاری پیش‌برنده برای توسعه و رشد اقتصادی از طریق تسهیل و تنوع دسترسی شرکت‌ها به منابع مالی دانست و گفت: ما برای توسعه این بازار نیاز به استفاده از تجارب موفق سایر کشورها داریم. گودرزی اضافه کرد: توجه به یک نکته بسیار ضروری و حائز اهمیت است که تقاضای ورود به بازار ایران تنها یک سوی ماجرا است و سوی دیگر اقدامات و برنامه‌ریزی نهادهای مالی ایران برای پاسخگویی به این حجم تقاضا است که معتقدم این بخش برای پاسخگویی و ارائه سرویس مناسب تجهیز نشده و آمادگی لازم را ایجاد نکرده است.