سیدروح‌الله حسینی‌مقدم

فرزانه اخوان

فارس - آگاهی از اینکه چه مبلغی باید در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنید‏، به شکل باور نکردنی در تعیین مسیر مالی و سرمایه‌گذاری شما مهم است. یک پیشنهاد ساده این است که «۵۰ درصد ثروت خالص خود را در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنید.» این پیشنهاد برای کسی که قصد آغاز فعالیت در این مسیر را دارد، بسیار مبهم و نامعین است. این نوشتار سعی می‌کند به شما نشان دهد که زمانی که می‌خواهید تصمیم بگیرید چقدر پول در بازار اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کنید و چه عواملی مهم است . سرانجام فقط شما تصمیم خواهید گرفت که چه میزان سرمایه را به بازار سهام بیاورید، با این حال اینها عوامل مهمی هستند که شما بدان نیاز دارید.

سن سرمایه‌گذاری

جوانترها پشتکار بیشتری دارند و می‌توانند بیشتر در بازار حضور داشته باشند چون که وقت بیشتر برای به دست آوردن پولی که شاید در بازار از دست داده‌اند، را دارند. سرمایه‌گذاران و کسانی که نزدیک به سن بازنشستگی هستند، این نعمت را ندارند و مجبورند به سرمایه‌گذاری محتاطانه روی آورند، زیرا اشخاص بازنشسته در وضعیت استاندارد زندگی خودشان معمولا به سود پول سرمایه‌گذاری شده خود متکی هستند. آنها احتیاج دارند که کمتر سرمایه‌گذاری کنند تا خطرشان هم کاهش پیدا کند.

می‌خواهید چقدر فعال باشید؟

به طور کلی، پذیرش ریسک بیشتر، انتظار از نفع و زیان را بالا می‌برد، به عبارت دیگر با سرمایه‌گذاری بیشتر ریسک بیشتری می‌پذیرید. (حتی اگر در سهام کم خطر سرمایه‌گذاری کنید)، بنابراین از خودتان درباره اهداف فعلی و بلندمدت بپرسید و تعیین کنید که به چه میزان می‌توانید در یک دوره زمانی فعال باشید.

در بورس به خود چه نمره‌ای می‌دهید؟

من فقط ۲۵ درصد دارایی خالص خود را در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنم. با وجود این فکر می‌کنم برای سال‌های باقیمانده، باید ریسک بیشتری را بپذیرم، زیرا دانش، مهارت و تجربه بیشتری کسب خواهم کرد. شما هم ببینید که در حال حاضر به خود چه نمره‌ای در سرمایه‌گذاری می‌دهید.

چه پولی را سرمایه‌گذاری کنیم؟

پولی را که به سادگی نمی‌توانید به دست آورید، سرمایه‌گذاری نکنید. پولی را که در بازار سهام، سرمایه‌گذاری می‌کنید هرگز از پولی نباشد که نمی‌توانید از عهده از دست دادن آن برآیید. صرفنظر از اینکه چه مقدار سرمایه‌گذاری شده، اگر پولی که به آن در زندگی خود نیاز دارید، سرمایه‌گذاری کنید، خطر و فشار زیادی را به خودتان تحمیل کرده‌اید. تا زمانی که همه ما امیدواریم در سرمایه‌گذاری خود موفق می‌شویم، فرض اینکه احتمالا نمی‌توانیم هر مبلغی را که سرمایه‌گذاری کرده‌ایم از دست بدهیم، غیرواقعی است. پس زمانی که از خود می‌پرسید «چقدر باید سرمایه‌گذاری کنم؟ به یاد داشته باشید که احتیاج به درک این واقعیت دارید که در چه آستانه‌ای اگر همه پولی را که سرمایه‌گذاری کرده‌اید از دست رود، راحت هستید. نه فقط این مطلب به شما در تعیین سطح خطری که می‌پذیرید کمک خواهد کرد، بلکه شما را درباره سرمایه‌گذاری‌تان حساس نخواهد کرد. با تمام این مفروضات که بدان اشاره شد، شما باید یک برآورد دقیق از اینکه چه مقدار پول باید سرمایه‌گذاری شود، داشته باشید.

افسانه‌های متداول درباره بازار سرمایه

من به عنوان سرمایه‌گذاری که در بازار سرمایه فعالیت می‌کند، تعداد زیادی باورهای کاملا غلط و غیرواقعی راجع به بازار سرمایه شنیده‌ام. گاهی اوقات باورهای مضر و عقاید نادرست موجب دادن نظرهای غلط و مخرب در قبال سبد سرمایه‌گذاری شما می‌شود. در ادامه به چند نمونه از این افسانه‌ها در بازار آمریکا اشاره می‌شود.

۱- فروش استقراضی سهام (Short Selling) یک فعالیت ضد آمریکایی است: عقیده آن است که زمانیکه شما اقدام به فروش استقراضی می‌کنید، در واقع اعتقاد دارید که در آینده شرکت عملکرد ضعیف تری خواهد داشت و شما منفعت کسب می‌کنید. با این کار شما اقتصاد را به سمت شکست و سقوط پیش می‌برید در حالیکه واقعیت آن است که فروش استقراضی سهام هیچ تفاوتی با خرید سهام زمانی که وقت مناسبی برای خرید است‏‌، ندارد. واقعیت این است که شرکت‌هایی که نقطه درخشانی در اقتصاد ما ندارند و در تقدیرشان شکست نوشته شده است، آیا فروش استقراضی یا خرید سهام به عملیات شرکت می‌تواند کمک کند؟

۲- کسب پول توسط گروهی‏، به معنی آن است که گروه دیگر پول خود را از دست داده‌اند: این عقیده وجود دارد که بازار سرمایه بازاری با مجموع صفر (zero-sum) است یا به عبارت دیگر برد یکی، باخت دیگری را به همراه دارد. در حقیقت طرفداران این عقیده باور دارند که پول هرگز در بورس اوراق بهادار زیاد نمی‌شود، بلکه به سادگی از یک سرمایه‌گذار نادان به یک سرمایه‌گذار زرنگ منتقل می‌شود در حالیکه این یک عقیده و باور نیرنگ آمیز بازار سرمایه است که در بعضی مواقع می‌تواند درست باشد؛ اما به طور کلی بازار سرمایه، بازاری با بازی مجموع صفر نیست. چیزی که اجازه می‌دهد بازار سرمایه بر خلاف این عقیده حرکت کند این است که تا زمانی که بازار، روند صعودی دارد، همه سرمایه‌گذارانی که سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند سود می‌برند، بنابراین حتی اگر یک سرمایه‌گذار در سال‌جاری زیان کند، ممکن است با خرید سهام دیگر سود کند و در مجموع می‌توان گفت که در بلندمدت همه سرمایه‌گذاران سود خواهند کرد؛ البته اگر بازار روند صعودی داشته باشد. فقط در یک مرحله کوتاه‌مدت و گذرا می‌توان فرض کرد که بازار سرمایه مانند بازی zero-sum است، جایی که یک سرمایه‌گذار سرمایه خود را از دست می‌دهد و دیگری بدست می‌آورد.

۳- خرید و نگهداری بهترین راهبرد است: عقیده آن است که بهترین راه برای افزایش ثروت این است سهامی را که دوست دارید، پیدا کنید و تا زمانی که می‌توانید به پای آنها بنشینید؛ زیرا شما نمی‌توانید از بازار سرمایه پیشی بگیرید و فقط می‌توانید برای مدت طولانی منتظر آن بمانید.

متاسفانه این اصل به عنوان یک اصل درست از سال‌ها قبل استفاده می‌شود، اما حقیقت آن است که استراتژی خرید و نگهداری سهام، نه تنها امروزه و بلکه در دوران عمر بازار سهام یک راهبرد شدیدا ضعیف است.

۴- شما نمی‌توانید از بازار سرمایه پیشی بگیرید: پیشی گرفتن از عملکرد بازار سرمایه ممکن نیست و کسانی که واقعا این شاهکار را انجام داده‌اند، اقبال آنها تا زمان طولانی دوام نخواهد داشت. برای پیشی گرفتن از بازار سرمایه، خود را به زحمت نیندازید؛ فقط بپذیرید که نمی‌توانید بر میلیون‌ها سرمایه‌گذار دیگر که معتقدند بازار سهام غیر‌قابل‌غلبه است، پیشی بگیرید. اما واقعیت این است که بازار سهام می‌تواند در دوره‌هایی برای برخی سرمایه‌گذاران بازدهی کمتری داشته باشد. سرمایه‌گذارانی هستند که این کار را هر ساله انجام می‌دهند و بعضی‌ها هر ساله از بازار پیشی می‌گیرند. از آنجا که انجام آن آسان نیست، امکان آن بسیار کم است. با چیزی که گفته شد، بیشتر سرمایه‌گذاران به سادگی زمان زیادی ندارند تا فعالانه سبد سرمایه‌گذاری خود را مدیریت کنند تا بتوانند نسبت به بازار عملکرد بهتری داشته باشند.

منبع: فارس