ابقای مدیرعامل بورس تهران

عکس: آکو سالمی

گروه بورس - علیرضا باغانی: «مدیرعامل بورس تهران ابقا شد.» این خبری است که روز گذشته از سوی پایگاه اینترنتی بورس تهران منتشر شد. براساس این خبر، حسن قالیباف اصل که دو سال پیش به عنوان مدیرعامل شرکت بورس انتخاب شده بود، به‌رغم تغییرات گسترده در هیات‌مدیره این شرکت و سنگین شدن وزنه کارگزاران در ترکیب جدید، دو سال دیگر فرصت دارد تا سکان بالاترین نهاد اجرایی بازار سرمایه را هدایت کند.

براساس اخبار منتشرشده، هیات‌مدیره جدید شرکت بورس شامل مجتبی فهیم هاشمی به نمایندگی از کارگزاری بانک تجارت، حسین سلیمی به نمایندگی از شستا،‌ محمدرضا رهبر به نمایندگی از کارگزاری حافظ، امیرحسین ارضا از سوی کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی، حمیدرضا رفیعی از تدبیر و خسرو پورمعمار از کانون کارگزاران در جلسه‌ای که روز سه‌شنبه گذشته برگزار کرده‌اند، حسن قالیباف اصل، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار را در سمت خود ابقا کردند.

همچنین در تصمیمی دیگر حمیدرضا رفیعی که به نمایندگی از سرمایه‌گذاری تدبیر در هیات‌مدیره حضور دارد، به سمت رییس هیات‌مدیره و خسرو پورمعمار مدیرعامل کارگزاری پارس‌ نمودگر که از سوی کانون کارگزاران بورس در هیات‌‌مدیره بورس حضور دارد به عنوان نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت بورس انتخاب و معرفی شدند.

براساس این گزارش، در نشست مزبور با توجه به عملکرد قابل‌دفاع قالیباف طی دو سال گذشته، هیات‌مدیره جدید از وی خواست تا به کار خود در بورس ادامه دهد. این در حالی است که وی به دلیل مشکل عدم‌حضور مداوم در دانشگاه الزهرا از سوی هیات علمی مورد سوال قرار گرفته بود و در آخرین گفت‌و‌گوی خود با دنیای اقتصاد اعلام کرده بود، تصمیم دارد که به دانشگاه بازگردد و اساسا معلمی را به هر کار دیگر ترجیح می‌دهد.

اما او در نهایت در شرکت بورس ماند تا شاید ابقا و عدم‌تغییر مدیریتی بتواند وضعیت نهاد اجرایی بازار سرمایه را تثبیت کند و بورس تهران در سایه این ثبات مدیریتی بتواند، راهبردهای تعیین‌شده را برای تبدیل به بازاری بزرگ، شفاف و کارآتر از گذشته تجربه کند.

در عین حال، قالیباف اصل در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنیای اقتصاد ضمن تایید ابقای خود در شرکت بورس اظهار داشت: براساس تصمیم هیات‌مدیره بورس در روز سه‌شنبه در بورس اوراق بهادار ماندنی شدم.وی در برابر این سوال که با توجه به ابقا در شرکت بورس، حضور وی در دانشگاه به چه صورت دنبال می‌شود؟ گفت: همان‌طور که قبلا نیز گفته‌ام، به شغل دانشگاه و معلمی علاقه بسیار دارم، پس باز هم تلاش من این است که در کنار فعالیت در بورس، در محیط دانشگاه هم بتوانم بخشی از وقتم را به معلمی اختصاص دهم.

دومین مدیرعامل ابقاشده بورس همچنین گفت: برنامه‌های راهبردی شرکت بورس شامل ۷ محور اصلی است که به زودی در جلسه بعدی هیات‌مدیره نهایی خواهد شد.قالیباف همچنین در پاسخ به این سوال که با هیات‌مدیره جدید چقدر در تعامل است؟ گفت: هیات‌مدیره جدید شرکت بورس هیات‌مدیره‌ای توسعه‌گرا است و از برنامه‌های توسعه‌ای و راهبردی حمایت می‌کند. از سویی دیگر اشخاص حاضر در هیات‌مدیره از فعالان باسابقه و باتجربه بازار سرمایه هستند که تجربه‌های گران‌قیمتی دارند. بر این اساس با هیات‌مدیره جدید در تعامل هستیم و امیدوارم که با این تعامل، بورس تهران روزهای خوبی را در پیش داشته باشد. مدیرعامل بورس در ادامه به راهبرد و برنامه اصلی شرکت بورس اشاره کرد و گفت: ارتقای سهم بازار سرمایه در تامین مالی از طریق معرفی ابزارها و سازوکارهای جدید مالی از جمله برنامه‌ها و اولویت‌های اصلی شرکت بورس است که در همین راستا، قرارداد آتی سهام، اختیار معامله سهام، قرارداد آتی ارز، صندوق‌های قابل معامله در بورس، خرید اعتباری سهام، معرفی شاخص‌های جدید و ... در نظر گرفته شده که البته در دوره دو ساله قبل بخشی از این برنامه‌ها اجرایی شده است. افزون‌بر این، برنامه دیگر، تعمیق و گسترش بازار با بهره‌گیری از فناوری و فرآیندهای به روز و کارآمد است که در این زمینه استراتژی افزایش نقدشوندگی تدوین و در دستورالعمل بازارگردانی معاملات بورس و پذیرش شرکت‌ها بازنگری صورت گرفته یا برنامه بازنگری در حال پیگیری است.

وی توسعه و تسهیل دسترسی به بازار از طریق بازنگری دستورالعمل اعطای مجوز دفاتر و شعب کارگزاری، دسترسی مستقیم به بازار و معاملات اینترنتی سهام، بهسازی و توسعه فعالیت تالارهای مناطق را به عنوان اولویت و از سویی دیگر برنامه‌های آینده شرکت بورس برشمرد و افزود: به‌کارگیری مقررات و رویه‌های موثر برای حفظ سلامت بازار از جمله سازوکار نظارت بر بازار در کنار توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری و ارتقای دانش مالی و خلق ارزش برای ذی‌نفعان و رعایت اصول پاسخگویی به آنان از جمله اولویت‌های شرکت بورس است که در این راستا سند راهبردی بورس تدوین خواهد شد.وی در پایان گفت: به زودی در نشست مطبوعاتی با نمایندگان رسانه‌های گروهی، برنامه‌های خود برای دومین دوره دو ساله مدیریت بورس اوراق بهادار تهران را ارائه خواهد کرد.

شرکت بورس و اوراق بهادار تهران براساس قانون جدید بازار اوراق بهادار مصوب اول آذر سال ۸۴، در تاریخ پانزدهم آذرماه ۸۵ در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید.

این شرکت در حال حاضر ۲۱ تالار منطقه‌ای در مراکز استان‌ها در اختیار دارد و شعبه مستقل در جزیره کیش را اداره می‌کند.این شرکت با وجود ۲۸۲ کارمند در حال حاضر توانست در مجمع سال ۸۸ سودی معادل ۹۴ میلیارد ریال معادل ۶۳ تومان به ازای هر سهم محقق کند. در سال جاری هم در ۶ ماه این شرکت با سرمایه ۱۵ میلیارد تومان سود ۳۹ تومانی شناسایی کرده است. شرکت بورس اوراق بهادار تهران در مجمع چهاردهم مهرماه ۸۹، افزایش سرمایه از ۱۵ میلیارد تومان به ۳۰ میلیارد تومان را مصوب کرد، اما در مرحله نخست، سرمایه این شرکت با ۷۰ درصد افزایش به ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.شرکت بورس در حال حاضر ۲۰ درصد سهام فرابورس، ۵ درصد سهام سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه و ۱۰۰ درصد مرکز مالی ایران را در اختیار دارد.۳۴ درصد سهام شرکت بورس هم از آن کارگزاران، ۳۹ درصد در اختیار نهادهای مالی و ۲۷ درصد هم در اختیار سهامداران حقیقی است.

در زمان مدیریت قالیباف در شرکت بورس، بانک ملت، بانک تجارت، بانک صادرات، حفاری شمال، سیمان فارس نو، بیمه البرز، بیمه آسیا، بیمه دانا، بیمه پارسیان، پالایشگاه تبریز و پست‌بانک ایران در بورس تهران پذیرش و عرضه شده است.